کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مذاکرات صلح تاثیری در کاهش تلفات نداشت

25 فروردين 1400 ساعت 19:14


 گروه بین الملل: دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در تازه‌ترین گزارش خود، آمار تلفات غیرنظامیان را در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۷۳ کشته و ۱۲۱۰ زخمی اعلام کرده ‌است. در این گروه‌های مخالف دولت عامل ۶۱ درصد از تلفات شناخته شده‌اند.
این نهاد افزوده که میزان تلفات نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است.براساس گزارش سازمان ملل عامل ۶۱ درصد تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری "عناصر مخالف دولت" بودند و نیروهای وابسته به دولت نیز عامل ۲۷ درصد از تلفات شناخته شده‌اند. اما توضیح داده شده که به طور مشخص گروه طالبان عامل ۴۳ و نیم درصد و نیروهای ارتش افغانستان نیز مسئول تلفات ۱۷ درصد از آن بوده‌اند.در این گزارش به خصوص از افزایش تلفات در میان زنان و کودکان ابراز نگرانی شده است. شمار زنانی که بنا به گزارش سازمان ملل در این مدت کشته و زخمی شده‌اند، ۳۷ درصد و تلفات کودکان هم ۲۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.طالبان در بیانیه کوتاهی این گزارش را رد کرده‌اند و دولت افغانستان و خارجی‌ها را عامل اصلی دانسته است.همزمان، وزارت دفاع افغانستان هم طالبان را عامل اصلی تلفات غیرنظامیان دانسته و افزوده که  این گروه از خانه‌های مردم به عنوان سنگر  استفاده می‌کنند و "زنان و کودکان را سپر قرار می‌دهند و افراد غیر نظامی را عمدا به قتل می‌رسانند".
فواد امان، سخنگوی این وزارتخانه در توییتی نوشته که مسئولیت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان "محافظت از جان و مال مردم است."
دبرا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان گفته: "کشته و مجرو ح شدن افراد غیرنظامی افغان، به ویژه زنان و کودکان آزار دهنده است. من از طرفین می‌خواهم فوراً راهی را برای توقف این خشونت پیدا کنند."یوناما افزوده که آغاز مذاکرات صلح افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی امیدواری‌های ر ا برای بهبود وضعیت زندگی افراد غیرنظامی ایجاد کرد، ولی در شش ماه گذشته (از اکتبر ۲۰۲ تا مارچ/مارس ۲۰۲۱ میلادی) تلفات غیر نظامیان نسبت به زمان مشابه در سال قبلش ۳۸ درصد افزایش یافته است.یوناما علت افزایش تلفات افراد غیر نظامیان را در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ جنگ‌های زمینی، استفاده از مواد انفجاری کارگذاری شده و قتل‌های هدفمند دانسته است.


 


کد مطلب: 266305

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266305/مذاکرات-صلح-تاثیری-کاهش-تلفات-نداشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir