کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زمان خاتمه طولانی‌ترین جنگ آمریکا فرا رسید

26 فروردين 1400 ساعت 8:38


گروه بین الملل:  رئیس‌جمهور آمریکا تایید کرد که پس از خروج کامل نیروهای کشورش از افغانستان، آمریکا به حمایت خود از افغانستان ادامه خواهد داد اما این حمایت "نظامی" نخواهد بود.
جو بایدن  درباره افغانستان سخنرانی کرد و گفت: "زمان آن رسیده که طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان یابد."
او گفت: روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک، پایان می‌یابد. بایدن گفت: "ما نمی‌توانیم چرخه تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده‌آل ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشیم.""به شکل نظامی در مسأله افغانستان درگیر نخواهیم بود، اما فعالیت دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه ما ادامه خواهد داشت." بایدن همچنین متعهد به ادامه حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی شد.
پیشتر اعلام شد که قرار است تمام نیروهای باقیمانده آمریکایی در افغانستان در ۱۱ سپتامبر سال جاری از این کشور خارج شوند. این تاریخ با بیست سالگی حمله القاعده به برج‌های دوقلو در نیویورک مصادف است.همزمان، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از صحبت تلفنی خود با  بایدن خبر داد. غنی در توییتر نوشت که با رئیس‌جمهور بایدن درباره تصمیم اخیر آمریکا حرف زده است. او نوشته است که افغانستان به این تصمیم آمریکا احترام می‌گذارد.رئیس‌جمهور افغانستان نوشت: "ما در حالی که به مرحله بعدی مشارکت خود حرکت می‌کنیم همکاری خود را با شرکای آمریکایی و ناتو در زمینه تلاش‌های جاری صلح ادامه خواهیم داد."
او در ادامه نوشت: "نیروهای پرافتخار امنیتی و دفاعی افغانستان کاملاً قادر به دفاع از مردم و کشور خود هستند، کاری که آنها در تمام این مدت انجام داده‌اند و مردم افغانستان برای همیشه قدردان آنها خواهند بود."
در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در چارچوب ماموریت ناتو در افغانستان حضور دارند.مقام‌های آمریکایی و ناتو گفته‌اند که گروه طالبان تاکنون به تعهدات خود مبنی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان عمل نکرده‌ است.
مقام‌های افغان گفته‌اند به تلاش‌های خود در زمینه به دست آمدن یک توافقنامه صلح با طالبان ادامه می‌دهند و به تصمیم آمریکا احترام می‌گذارند. اما امروز رئیس پارلمان افغانستان هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی از کشورش خارج شوند احتمال دارد این کشور یک بار دیگر شاهد جنگ داخلی باشد.
در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست.
 عبدالله  در یک سخنرانی گفت: گروه طالبان در فرصتی که برای صلح پیش آمده به ادامه گفتگوها علاقه‌مندی نشان ندادند.


کد مطلب: 266315

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266315/زمان-خاتمه-طولانی-ترین-جنگ-آمریکا-فرا-رسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir