به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۶۶۳۲۳

صحبت‌های فائزه یک پروژه امنیتی است؟

صحبت‌های فائزه یک پروژه امنیتی است؟
گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: فائزه هاشمی یکی از صریح‌ترین و البته محبوب‌ترین فرزندان رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نزد طیفی گسترده از افکار عمومی است. او که هم سابقه زندان را در کارنامه دارد و هم نمایندگی مجلس و البته فعالیت رسانه‌ای، این روزها به ‌جای مصلحت‌اندیشی که بعضا در منش و کنش فرزندان چهره‌های سرشناس سیاسی دیده می‌شود، از مشکلات و مصائب حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران می‌گوید و اتفاقا به همین دلیل هم با استقبال افکار عمومی مواجه است.
 استقبالی که شامگاه سه‌شنبه تا ساعات ابتدایی بامداد چهارشنبه، موجبات ثبت رکوردی تازه در«کلاب‌هاوس» را فراهم آورد. این شبکه اجتماعی محفلی است برای پرسش و پاسخ بر مبنای صوت.
محدودیت‌های اتاق‌های مجازی این شبکه اجتماعی ۸ هزار نفر است؛ ظرفیتی که به‌تازگی و هنگام حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در این شبکه اجتماعی پُر شد اما فائزه هاشمی این رکورد را نیز شکست و رکوردی چشمگیر را به‌ نام خود ثبت کرد. مخاطبان اظهارات او آنقدر زیاد بود که ۳ اتاق برایش تشکیل شد تا حدود ۱۹ هزار نفر، به‌طور مستقیم شنونده سخنانش  باشند.
 دختر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان نشست خود در این شبکه اجتماعی، از تحریم‌ها و چند و چون سیاست خارجی جمهوری اسلامی تا سیاست داخلی و ناکارآمدی‌های مدیریتی و البته مساله حجاب سخن گفت. او با تاکید چندین باره بر مخالفتش با براندازی جمهوری اسلامی، خواستار بازگشت نظام به مسیر ابتدای انقلاب اسلامی شد و گفت: «معتقدم نظام از چارچوب خودش منحرف شده و تلاش دارم برگردیم به همان چارچوب اصلی اول انقلاب. نظام با این شرایط را تایید نمی‌کنم. نظام باید خودش را خیلی تغییر دهد تا برگردد به همان نظام اولی که می‌خواستیم.»
او همچنین به انتقاد از برخوردهای صورت‌گرفته با منتقدان پرداخت و بر لزوم رعایت حق و حقوق قانونی آنان تاکید کرد و گفت: «انقلاب کردیم که همه آزادانه صحبت کنند، نه اینکه با افراد برخورد شود.» انتقاد به عملکرد اصلاح‌طلبان و تشریح نقش این جریان سیاسی در وضع کنونی به ‌علاوه لزوم توجه به حق و حقوق زنان بخش دیگری از اظهارات فائزه هاشمی بود؛ اظهاراتی که اگرچه ازسوی اصلاح‌طلبان و افکار عمومی مورد استقبال قرار گرفت ولی از سوی اصولگرایان به تندی نقد شد و از جمله جلیل محبی در توییتی نوشت: «فائزه هاشمی کل نظام را زیر سوال می‌برد و از  نبودن آزادی بیان می‌گوید.»
یکی دیگر از سخنان جنجالی فائزه هاشمی اما به محمود احمدی‌نژاد اختصاص داشت. فردی که حضور صدر اخبار به هر بها و بهانه را اولویت خود می‌داند و از این‌رو در این مسیر از بیان مواضع و سخنانی که عمدتا با تکذیب نهادها و اشخاص مواجه می‌شود، ابا ندارد. آخرین جنجال پیرامون رییس‌جمهوری پیشین ایران، پیشنهاد معاون اولی‌اش به فائزه هاشمی‌رفسنجانی است. ادعایی که از سوی صریح‌ترین فرزند رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد.
آنجا که فائزه هاشمی در نشست حدود ۶ ساعته خود در «کلاب‌هاوس» از آن خبر داد و گفت که این تنها یکی از چند پیشنهاد اخیر رییس‌جمهوری پیشین ایران به او بوده است. براساس اظهارات دختر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که اختلافاتش با محمود احمدی‌نژاد در دوران حیاتش، یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، احمدی‌نژد به فائزه هاشمی پیشنهاد معاون اولی خود را داده تا بتواند حمایت او برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد را جلب کند.
«احمدی‌نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد. من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم. درخواست ائتلاف داد، اما قبول نکردم.»
این عین عبارتی است که فائزه هاشمی در شرایطی به زبان آورده که پیش از او نیز عبدالرضا داوری، حامی دیروز و منتقد امروز احمدی‌نژد هم از تلاش‌های ناکام رییس‌جمهوری سابق ایران برای ایجاد ارتباط با اصلاح‌طلبان گفته بود.
گفته‌های فائزه کنار میل احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت به‌علاوه اظهارات گاه و بی‌گاه مشاور رسانه‌ای پیشین احمدی‌نژاد، سبب شد تا افکار عمومی روی خوش بیشتری به این اظهارات نشان دهد و صحت آن را به‌رغم آنکه دور از ذهن می‌نمود، بپذیرد.
ولی دفتر احمدی‌نژاد ظهر روز گذشته این اظهارات را رد و قویا تکذیب کرد.
نکته قابل‌تامل در این میان آنکه دفتر احمدی‌نژاد با اشاره به تفاوت مشی رییس‌جمهوری پیشین و فائزه هاشمی، ارتباط همکاری این دو را نزدیک به صفر دانسته ولی همزمان پیشنهاد مطرح‌شده به فائزه هاشمی را پروژه‌ای امنیتی توصیف کرد و نوشت: «اگر چه برخی ادعای خانم فائزه هاشمی را خودساخته تلقی می‌کنند، لیکن ما چنین گمانی را درباره ایشان نادرست می‌دانیم. اکنون جای تعجب است که ایشان با توجه به ذکاوت خانوادگی در مسائل سیاسی، چگونه در موضوعی با این اهمیت و روشنی، در دام طراحی یک نهاد اطلاعاتی‌، امنیتی گرفتار شده است؟ ما ضمن محکوم کردن قاطع این گونه طراحی‌های ناجوانمردانه در هتک حیثیت شهروندان و به‌ویژه فعالان حوزه سیاست، نظیر مشارالیها، این گونه اقدامات را از سلسله‌برنامه‌های نهاد اطلاعاتی- امنیتی خاص برای مهندسی انتخابات می‌دانیم و هوشیاری همه فعالین سیاسی و رسانه‌ای را در مواجهه با این ترفندها و طراحی‌های شیطانی ضروری می‌دانیم.»
برچسب ها: فائزه هاشمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها