به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۲۶۶۴۱۱

قیمت 7 خودرو رسما کاهش یافت

قیمت 7 خودرو رسما کاهش یافت
گروه اقتصادی: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 فروردین 1351؛ تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان
براساس لایحه جدید پولی و بانکی کشور که به تصویب نهایی کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی رسید، واحد پول ایران که ریال است تغییر می‌یابد و واحد جدیدی به نام «تومان» در سیستم پولی کشور وارد می‌شود.
واحد جدید که به 10 جزء (ریال) تقسیم شده است، ‌دارای پشتوانه‌ای برابر 10855 میلیونیم گرم طلای خالص خواهد بود و درنتیجه ارزش برابری تومان جدید به طلا 8766 ده میلیونیم گرم طلای خالص کمتر از مقدار طلای تومان فعلی خواهد بود.مقامات بانکی تغییر ارزش برابری تومان با طلا را ناشی از ترقی قیمت رسمی طلا در دنیا می‌دانند. آمریکا اخیرا این برابری را تغییر داد و ارزش هر اونس طلا (28 گرم) را که تاکنون 35 دلار بود به 38 دلار افزایش داد.این قیمت که قیمت رسمی است، هنوز از قیمت بازار آزاد پایین‌تر دست تغییرات رسمی فوق به این امکان را می‌دهد که از طلای پشتوانه خود استفاده بیشتری کند.
 
 
27 فروردین 1371؛ شهرک‌های صنعتی استان‌های کشور تقویت می‌شود
تقویت شهرک‌های صنعتی استان‌های کشور در سال‌جاری از اولویت‌ها و سیاست‌های مهم وزارت صنایع است.
آقای فیاض، معاون اداری – مالی وزارت صنایع گفت: سعی بر این است که علاوه‌بر گسترش شهرک‌های موجود، برنامه تنظیمی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید را نیز امسال به مرحله اجرا درآوردیم.
وی با اشاره به بحث تفویض اختیار به مدیران کل صنایع استان‌ها گفت: در حال حاضر به جز مواردی که مشکل قانونی دارند، تمام امور به مدیران کل صنایع تفویض شده است و برای باقیمانده امور نیز در صدد یافتن راه‌حل‌های مناسب هستیم.

27 فروردین 1381؛ قیمت 7 خودرو رسما کاهش یافت
قیمت فروش هفت نوع خودروی ساخت داخل رسما کاهش یافت. کمیته خودرو که با حضور اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن تشکیل شد، قیمت 7 خودرو را کاهش داد. قیمت پیکان سواری، پژو RD و انواع پراید به میزان 2.5 میلیون ریال، قیمت پژو 405 و پژو پارس به میزان 3 میلیون ریال، سپند PK 2 میلیون ریال و سپند معمولی 1.5 میلیون ریال کاهش یابد.این مصوبه از اول اردیبهشت امسال اجرا خواهد شد. گفتنی است کاهش قیمت خودروهای ساخت داخل به دلیل حذف مالیات 10 درصدی خودرو در بودجه سال 81 انجام می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت این هفت نوع خودرو بر بهای تمام خودروهای سواری به همین نسبت اثر گذارد و منجر به کاهش قیمت سایر خودروها شود.

27 فروردین 1391؛ کسری 4 میلیون تومانی خانوارها در تامین هزینه‌ها
براساس نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال 1389 هر خانوار شهری در این سال برای تامین هزینه‌های ناخالص خود با کسری 4 میلیون و 179 هزار تومانی درآمد پولی مواجه بوده است.براساس گزارش بانک مرکزی، در سال مورد بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 141662 هزار ریال (ماهانه حدود 11805 هزار ریال) بود که نسبت به سال قبل از آن 11.4 درصد افزایش داشته است. از کل این مبلغ 24.9 درصد (حدود 35213 هزارریال) سهم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌باشد که نسبت به سال 1388 معادل 16.7 درصد افزایش داشته است.در بین اقلام گروه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین سهم از کل هزینه ناخالص (معادل 6.8 درصد) متعلق به هزینه انواع گوشت بود.نتایج این بررسی نشان می‌دهد که 30.1 درصد از کل هزینه ناخالص یک خانوار (حدود 42637 هزار ریال) مربوط به گروه هزینه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها بود که نسبت به سال قبل 6.9 درصد افزایش داشته است.
در سال مورد بررسی متوسط درآمد پولی و غیرپولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 136814 هزار ریال (ماهانه حدود 11401 هزار ریال) بود که 73.3 درصد (9.9 میلیون تومان) آن را درآمد پولی ناخالص و 26.7 درصد را درآمد غیرپولی تشکیل داده است.
مرجع : اقتصاد نیوز
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها