به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۲۶۶۴۷۰

چه تعداد اسلحه غیرمجاز در کشور است؟

چه تعداد اسلحه غیرمجاز در کشور است؟
گروه جامعه: «میکائیل هاشمی» یک فرزند هفت‌ساله داشت و چشم به راه بود تا همین روزها تولد دومین فرزندش را هم جشن بگیرد اما افسوس که دستان شکارچیان، روی ماشه رفت تا نام میکائیل و دوست جوانش «مهدی مجلل» در ردیف‌های ۱۴۴ و ۱۴۵ فهرست شهدای محیط‌بانی قرار بگیرد. شهادت این دو محیط‌بان، بار دیگر گلایه‌ها را از کم و کاستی‌ها در محیط‌بانی تازه کرد، از جمله نیاز کشور به بیش از ۷هزار محیط‌بان در حالی که فعلا فقط ۳۵۰۰ نفر مشغول به این خدمت‌اند! اما شهادت این دو محیط‌بان، یک تلنگر دیگر هم داشت: خطر سلاح‌های غیرمجاز در کشور!
 
یک میلیون سلاح غیرمجاز؟
تنها آمار رسمی درباره سلاح‌های غیرمجاز، آن چیزی است که در سال ۹۴ «فرهاد دبیری» معاون وقت سازمان محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: «بیش از یک میلیون اسلحه غیرمجاز میان مردم داریم و نزدیک به همین میزان هم اسلحه مجاز». او البته مهر ۹۴ این عدد را یک‌میلیون‌ و ۶۰۰ هزار اعلام کرده بود.

آمار کشفیات پلیس
طبیعتا نشود آمار رسمی و دقیقی از تعداد سلاح‎های غیرمجاز به دست آورد، اما خبرهای رسمی ناجا از کشفیات سلاح‌های غیرمجاز، قابل تامل است. مثلا چند خبر یک‌سال اخیر خبرگزاری پلیس:
* دستگیری ۳ نفر از اعضای یک باند قاچاق اسلحه و کشف ۱۴۲ قبضه سلاح غیرمجاز در کردستان
* انهدام باند قاچاق سلاح در شهرستان پاوه و کشف ۱۷ قبضه اسلحه و ۲۵۰۰ عدد فشنگ 
* انهدام باند قاچاق سلاح با کشف۲۰۰ قبضه اسلحه جنگی در اصفهان و ...

تشکیل  یک قرارگاه 
علاوه بر این خبرها، صحبت‌های چند ماه قبل سردار «قاسم رضایی» جانشین فرمانده ناجا هم نشان می‌دهد حساسیت درباره سلاح‌های غیرمجاز بیشتر شده است: «پلیس برای مقابله با قاچاق سلاح و مهمات غیرمجاز اهتمام ویژه دارد و قرارگاهی برای این کار تشکیل شده است». سردار رضایی در این مصاحبه که تسنیم آن را منتشر کرده، به نکات قابل توجه دیگری هم اشاره کرده است: «برخی سلاح‌های غیرمجاز از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود؛ از این رو باید کشورهای همسایه مرزهایشان را کنترل کنند که در این‌باره با ترکیه و عراق صحبت‌هایی شده، اما باید دستگاه دیپلماسی ما هم موضوع را پیگیری کند». سردار رضایی با اشاره به افزایش کشفیات سلاح‌های غیرمجاز توسط پلیس، این نکته را هم گفته است که: «براساس برآوردها بیشتر این سلاح‎ها در استان‎های خوزستان، کرمان، فارس و گلستان وجود دارد».

خرید و فروش اسلحه مثل ...
با این‎که خرید و فروش و نگهداری سلاح در کشور ما غیرمجاز است و مثل آب‌خوردن نیست، اما کسی که قصد تهیه آن را داشته باشد، مسیر چندان دشواری را پیش رو ندارد و اگر چرخی در فضای مجازی بزند، راهش را پیدا می‌کند. نمونه‌اش کانالی است که همچنان پست‌هایش را به روزرسانی و انواع اسلحه را برای فروش معرفی می‌کند؛ کلت گازی، وینچستر و انواع اسلحه شکاری. درباره نحوه تحویل سلاح هم این‌طور نوشته است: «درخواست نوع سلاح به صورت پیامک، تعیین قرار حضوری، دریافت نقدی پول و تحویل سلاح».

۹۱ روز تا ۱۵ سال حبس برای متخلفان
خرید و فروش غیرمجاز سلاح در حالی است که، قانون مجازات سختی برای متخلفان پیش‌بینی کرده است. در قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» قاچاق، خرید و فروش و مونتاژ سلاح‌های گرم و سرد جنگی، سلاح شکاری یا قطعات و مهمات آن، از ۶ ماه تا ۱۵ سال حبس دارد. همچنین برای نگهداری بدون مجوز سلاح هم، از ۹۱ روز تا ۱۰ سال حبس و همچنین جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

خبرهای ناگوار از گوشه و کنار کشور
اما با همه اقدامات انجام‌شده تا به امروز، همچنان انگشتان غیرمجاز بسیاری روی ماشه می‌رود و حوادث تلخی را رقم می‌زند. صفحه حوادث روزنامه‌ها و خبرهای رسمی پلیس این ادعا را تایید می‌کند:
* مرگ جوان ۳۱ ساله با سلاح دوربین‌دار در یکی از روستاهای مشهد
* تیراندازی یک جوان با سلاح وینچستر در مشهد
* مردی ۸ نفر از بستگان خود را با اسلحه کشت
* کشته شدن ۳ نفر بر اثر شلیک اسلحه ساچمه‌زنی در کازرون
* پدری در یکی از روستاهای شادگان با اسلحه شکاری، ۲ فرزندش را به قتل رساند
و ده ها خبر دیگر از این دست و خبر نگران کننده روزنامه دولتی ایران که چندی قبل آورده بود: یک سوم قتل ها در کشور باسلاح گرم انجام می شود...

کشف ۱۰ هزار سلاح غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست 
سرهنگ «جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست هم دل خونی از دسترسی متخلفان به سلاح غیرمجاز دارد. او می‌گوید: اکثر شکارچیان غیرمجاز اسلحه دارند و وقتی با محیط‌بانان درگیر می‌شوند به سمت آن‎ها شلیک می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: آمار دقیقی درباره تعداد سلاح‌های غیرمجاز وجود ندارد اما خوشبختانه قرارگاهی برای جمع‌آوری آن تشکیل شده  است تا هم‎افزایی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی بیشتر شود. وی می‎افزاید: دو سال قبل که همراه با فرمانده ناجا به دیدار رهبر انقلاب مشرف شدیم، یکی از مطالبات ایشان جمع‎آوری سلاح‎های غیرمجاز در کشور بود که ما در یگان حفاظت محیط زیست به این مطالبه لبیک گفتیم و در همین دو سال اخیر حدود ۱۰ هزار سلاح کشف و ضبط کردیم. 
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: اسلحه غیرمجاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها