به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۶۶۴۷۴

مخوف‌ترین آسیب‌های عصبی دیابت نوع ۲به بدن

مخوف‌ترین آسیب‌های عصبی دیابت نوع ۲به بدن
گروه علمی: متخصصان می‌گویند دیابت نوع ۲ ممکن است باعث بروز نوروپاتی دیابتی در بیمار شود.دیابت نوع ۲ در صورتی که با بی توجهی همراه شود و سطح قند خون فرد به طور افسار گسیخته‌ای بالا رود، می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند.دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که در آن پانکراس به میزان کافی هورمون انسولین برای تنظیم قند خون تولید نمی‌کند و یا سلول‌ها نمی‌توانند به درستی از انسولین استفاده کنند (مقاومت به انسولین). بدون تاثیرگذاری انسولین در بدن، سطح قند خون افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند به "نوروپاتی دیابتی" منجر شود.
 
نوروپاتی دیابتی به مجموع آسیب‌های عصبی گوناگونی اطلاق می‌شود که درپی ابتلا به دیابت بروز می‌کند. علائم نوروپاتی دیابتی متفاوت است و براساس مکانی که درگیر می‌شود ممکن است شامل طیف گسترده‌ای از علائم شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن و حتی بی اختیاری ادرار شود.یکی از اندام‌های رایجی که ممکن است درگیر نوروپاتی دیابتی شود، پا است. زخم پا به طور گسترده در افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود و ناشی از نوروپاتی دیابتی است. گرچه بسیاری از انسان‌ها درد در بدن را بسیار بد می‌دانند، اما درد یک موهبت است که فرد را از بروز بیماری آگاه می‌سازد.

متاسفانه زخم پای دیابتی بدون درد است، زیرا سطح قند خون بالا باعث آسیب به اعصاب و از بین رفتن آن‌ها شده است و فرد گیرنده درد ندارد. همین موضوع باعث می‌شود که این افراد پس از جراحت پا نسبت به درمان درست آن بی توجه باشند. در صورت بی توجهی و عفونت محل جراحت این موضوع می‌تواند خطراتی مانند قطع پا را به همراه داشته باشد.
از دیگر علائم نوروپاتی دیابتی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- احساس مور مور شدن و سوزش
۲- درد یا گرفتگی شدید
۳- افزایش حساسیت به لمس کردن، در برخی افراد وزن ملافه نیز می‌تواند آزار دهنده باشد.
براساس اعلام مرکز سلامت همگانی انگلیس در صورت مشاهده علائم دیابت، افراد باید به پزشک عمومی مراجعه کنند. با یک آزمایش خون ساده می‌توان به طور قطع ابتلای افراد با دیابت نوع ۲ را مشخص کرد. تشخیص به موقع دیابت می‌تواند به فرآیند درمان و جلوگیری از بروز بیماری‌های دیگر کمک شایانی کند.برای درمان نوروپاتی دیابتی و دیگر عوارض بیماری دیابت نخستین گام کاهش سطح قند خون است. دو راه ساده برای کاهش سطح قند خون، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن است. مواد غذایی غنی از کربوهیدارت بسیار مضر است، زیرا می‌تواند به سرعت شکسته شده و به قند ساده گلوکز تبدیل شود.
به طور کلی افراد مبتلا به دیابت باید از غذا‌های ذیل اجتناب کنند:
۱- شکر و غذا‌های حاوی آن
۲- نوشیدنی‌های شیرین
۳- نان سفید
۴- سیب زمینی
۵- برنج سفید
در مقابل مواد غذایی مانند برخی میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و غلات کامل گزینه‌هایی مناسب برای افراد دیابتی هستنند.
برچسب ها: دیابت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها