به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۶۶۴۷۵

توانایی آسپرین برای کاهش مرگ و میر کرونا

توانایی آسپرین برای کاهش مرگ و میر کرونا
گروه علمی: دانشمندان آمریکایی می‌گویند مصرف دوز پایین آسپرین می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را کاهش دهد.آسپرین یکی از رایج‌ترین مسکن‌ها در جهان است که باعث رقیق شدن خون می‌شود. سال هاست که آسپرین را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی به بیماران تجویز می‌کنند. مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد این مسکن ساده می‌تواند در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ نیز موثر باشد.بر این اساس، دانشمندان دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا اعلام کردند مطالعات ارتباط میان لخته شدن خون و ابتلا به ویروس کرونا را نشان داده است. از آنجا که آسپرین یکی از دارو‌هایی است که باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود، این موضوع می‌تواند برای بیماران کرونایی حیاتی باشد.
 
دانشمندان در مطالعات خود از ماه مارس تا ژوئیه ۲۰۲۰ اقدام به بررسی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان پایتخت آمریکا کردند. شواهد نشان داد بیمارانی که از دوز پایین آسپرین استفاده کرده بودند ۴۴ درصد کمتر علائم کرونای شدید را بروز داده و به دستگاه تنفس مصنوعی نیازمند شدند.همچنین یافته‌ها موید آن بود که این افراد ۴۳ درصد کمتر نیازمند بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بودند. دانشمندان شاهد آن بودند که خطر مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در افرادی که از آسپرین استفاده کرده بودند به میزان ۴۷ درصد کاهش یافته بود.

دکتر کاو، مسئول این پژوهش در این زمینه می‌گوید: یک موضوع بسیار جالب توجه درباره آسپرین این است که این قرص کم هزینه و به سهولت قابل دسترس است. همچنین میلیون‌ها نفر در جهان به دلیل بیماری‌های دیگر از آن استفاده کرده و مصرف آن عوارض جانبی خاصی ندارد.او افزود: این یافته‌ها پیروزی بزرگی در کاهش خطر ویرانگر بیماری کرونا است. افراد می‌توانند برای کاهش خطرات کرونا از این قرص به سادگی استفاده کنند. شواهد نشان داده است آسپرین باعث کاهش التهاباتی می‌شود که کرونا در رگ‌ها به وجود آورده است.مرکز سلامت همگانی انگلیس از فواید بی شماری برای قرص آسپرین خبر داد. افراد می‌توانند در صورت مشاهده علائم ذیل اقدام به مصرف آسپرین کنند:
۱- سردرد
۲- دندان درد
۳- درد‌های دوران قاعدگی
۴- تسکین دادن علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا
همچنین افرادی که در خطر ابتلا به سکته مغزی و یا حمله قلبی قرار دارند می‌توانند از دوز پایین آسپرین به صورت روزانه استفاده کنند. البته این موارد با مصرف آسپرین به عنوان داروی مسکن متفاوت است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی، قرص آسپرین را به همراه غذا میل کنید.

گرچه برای آسپرین عوارض جانبی جدی گزارش نشده است، اما در صورت مشاهده علائم ذیل حتماً به پزشک عمومی مراجعه کنید:
۱- سرخی، خارش و پوسته شدن پوست
۲- خون بالا آوردن و یا مشاهده خون در مدفوع، استفراغ و ادرار
۳- زردی پوست و یا زرد شدن سفیدی چشم، این موضوع می‌تواند نشان دهنده مشکلات کبد باشد.
۴- درد مفاصل در دستان و انگشتان، این موضوع می‌تواند نشان دهنده سطح بالای اسید اوریک خون باشد.
۵- تورم دستان و پاها، که نشان دهنده احتباس آب در بدن است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها