به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۶۶۴۷۶

رعب آورترین حقایق درباره بیماری کبد چرب

رعب آورترین حقایق درباره بیماری کبد چرب
گروه علمی: محققان انگلیسی می‌گویند بی توجهی و عدم درمان بیماری کبد چرب می‌تواند باعث بروز استئاتو هپاتیت غیرالکلی شود. کبد چرب به دلیل آنکه به طور عمومی فاقد علائم بوده به بیماری خاموش معروف است. این بیماری با تجمع چربی‌ها در کبد بروز می‌کند.به طور کلی دو دلیل عمده برای بروز بیماری کبد چرب وجود دارد. یا این بیماری به دلیل زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی بروز می‌کند و یا به دلیل مجموع عوامل دیگر (غیرالکلی) این بیماری دیده می‌شود. در صورتی که دلیل بیماری کبد چرب عوامل غیرالکلی باشد، این بدان معناست که سطح چربی در کبد افزایش یافته، اما کبد آسیب ندیده است. در نتیجه علائم بیماری بروز نمی‌کند و فرد از بیماری خود بی خبر است.
 
در این حالت، در صورتی که فرد نسبت به بیماری خود آگاهی نداشته و برای درمان آن اقدامی نکند، پیشرفت بیماری می‌تواند به "استئاتو هپاتیت غیرالکلی" منجر شود. این امر بدان معناست که گرچه بیمار سابقه مصرف نوشیدنی‌های الکلی را نداشته، اما آسیب بلند مدت به کبد منجر به تغییراتی در آن شده است. این تغییرات همانند افرادی است که به دلیل مصرف نوشیدنی‌های الکلی دچار بیماری کبد چرب شده اند.استئاتو هپاتیت غیرالکلی باعث ایجاد تورم و آسیب به بافت کبد و ذخیره چربی در آن می‌شود. افراد در این حالت شاهد بروز علائم هستند، اما ممکن است فهمیدن آن سال‌ها طول بکشد. مشکل دیگر این است که این علائم بسیار به علائم بیماری‌های دیگر شبیه است.مرکز سلامت همگانی انگلیس می‌گوید رایج‌ترین علائم استئاتو هپاتیت غیرالکلی شامل موارد ذیل است:
۱- خستگی و بی حالی شدید
۲- درد در بخش بالایی شکم
۳- ضعف
۴- کاهش وزن
۵- زردی پوست و یا زردی چشم
۶- مشاهده رگ‌های خونی شبیه به عنکبوت در پوست
۷- خارش بلند مدت

با این حال، از آنجا که بیشتر مردم علائم بیماری کبد چرب را بروز نمی‌دهند، تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون است. همچنین اسکن با امواج فراصوت می‌تواند وجود لکه‌ها در کبد را نشان دهد.هنوز دانشمندان نتوانستند به طور مشخص به این سوال پاسخ دهند که چرا برخی افراد اقدام به تجمع چربی در کبد می‌کنند و در برخی دیگر این حالت مشاهده نمی‌شود. همچنین هنوز مشخص نیست چرا در برخی افراد این تجمع چربی شروع به پیشرفت و آسیب به کبد می‌کند.تاکنون راهکار قطعی برای درمان کبد چرب یافت نشده است، اما برخی اقدامات می‌تواند در کاهش این بیماری تاثیر گذار باشد. برای مثال، بیماران باید از مصرف مشروبات الکلی اجتناب کنند. همچنین تحقیقات نشان داده است ورزش و تحرک می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی این بیماری داشته باشد.
برچسب ها: کبد چرب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها