کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سایه غنی‌سازی و خرابکاری در نطنز بر مذاکرات هسته‌ای

ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرد

27 فروردين 1400 ساعت 15:11


گروه سیاسی:رییس سازمان انرژی اتمی ضمن تایید دستیابی ایران به اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی شده گفت: نیمه شب پنجشنبه به اورانیوم ۶۰ درصد رسیدیم و الان حدود ۹ گرم از آن را در اختیار داریم.
 علی اکبر صالحی با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: به ما گفته بودند که با احتیاط در اجرای این قانون جلو بروید و می‌خواستند در مذاکرات با حسن نیت جلو رویم اما به هر حال کاری کردند که ما را به این سمت کشاندند.
وی ادامه داد: چهارشنبه دستور راه اندازی غنی سازی ۶۰ درصد را دادیم و پنجشنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم و الان حدود ۹ گرم در ساعت تولید می کنیم. باید راندمان و چیدمان زنجیره‌ها را تغییر دهیم و روی آنها کار کنیم که کمی این میزان تولید کم شود و به ۵ گرم برسد تا همزمان بتوانیم با این دو زنجیره اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید کنیم. این که همزمان هم اورانیوم ۶۰ درصدی و هم اورانیوم ۲۰ درصدی را تولید کنیم یک کار بزرگ است که همکاران من در سازمان دارند انجام می دهند.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی به چه منظور است؟ آیا برای سوخت راکتور تهران است؟ گفت: این اورانیوم ۶۰ درصد برای ساختن "هدف" Target هایی است که این هدف ها را در راکتور تهران می گذاریم و از آنها مولیبدن استخراج می کنیم. از این ۶۰ درصد برای سوخت الان تولید نمی کنیم. از سویی این بحث که در رسانه ها راه انداختند که ما نمی‌دانیم داریم چکار می کنیم یا داریم بلوف می زنیم، درست نیست. "هدف" ها کاربردهای متنوعی دارد و یکی از آنها در تولید رادیوداروها استفاده می شود. در فرایند فیژن مولی با ۲۰ درصد داریم تست می کنیم اما وقتی غنا را بالا ببریم راندمان و میزان مولیبدن بالا می رود و زمان تولیدش هم کوتاه تر می‌شود و اساسا فرایند آسان‌تر می‌شود، این فرصتی بود که قانون مجلس برای سازمان پیش آورد.
 سایه غنی‌سازی  بر مذاکرات هسته‌ای
گفتگوها بر سر برنامه اتمی ایران روز پنجشنبه در وین پایتخت اتریش در شرایطی از سر گرفته ‌شد که تنش‌ها با وقوع خرابکاری در تاسیسات اتمی نطنز و اعلام آمادگی ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالا گرفته است.هرچند ایران و کشورهای عضو توافق برجام مذاکرات دور نخست را مثبت و سازنده خوانده بودند، با این حال با حوادث رخ داده طی هفته گذشته به نظر می‌رسد وضعیت تغییر کرده است.یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت تصمیم ایران برای رفتن به سمت سطح غنی‌سازی مورد نیاز جهت مصارف نظامی «همه را تحت فشار قرار می‌دهد».
همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران کارهای آماده‌سازی برای غنی کردن اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را در سایت هسته‌ای نطنز تقریبا تکمیل کرده است. این در حالی است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به تهران اجازه می‌داد اورانیوم را تنها تا خلوص ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند.مقامات تهران می‌گویند این اقدام پاسخی به «تروریسم هسته‌ای» اسرائیل پس از انفجار روز یکشنبه در کارخانه غنی‌سازی نطنز است.اسرائیل مسئولیت این اتفاق را به طور رسمی تایید یا رد نکرده است، اما رادیو ملی اسرائیل به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس گفته است این عملیات خرابکارانه توسط آژانس جاسوسی موساد انجام شده است.آمریکا پیش از این هرگونه دخالت خود در خرابکاری در تاسیسات نطنز را رد کرده بود.
در دور جدید مذاکرات هسته‌ای جهت احیای برجام آمریکا به عنوان عضو حضور ندارد، ولی هیئت آمریکایی «به طور غیرمستقیم» در مذاکرات شرکت می‌کند و اعضای این تیم در هتلی جداگانه اقامت دارند.
در همین حال بعد از مذاكرات تازه وین، رئیس تیم مذاکره کننده ایران، تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم ما به دنبال مذاکرات فرسایشی و مذاکرات زمانبر  که هدفش مذاکره برای مذاکره باشد نیستیم و  این را به روشنی می گوییم در همین مسیر حرکت می‌کنیم.
سید عباس عراقچی خاطرنشان کرد : اگر مذاکرات  به سمتی سازنده‌ای که ما انتظار داریم به پیش برود ادامه پیدا می‌کند وگرنه متوقف خواهد شد.
وی همچنین، بر ضرورت تهیه لیستی از تحریم‌ها توسط ایالات متحده تأکید کرد و گفت: بدون آن لیست "هیچ اتفاقی نخواهد افتاد." هیات ایرانی در جریان گفت‌وگوهای روز پنجشنبه توافق هسته ای به کشورهای اروپایی وظایف خود برای اعمال تحریم‌های به اصطلاح حقوق بشری و نادیده گرفتن حمله تروریستی به سایت هسته‌ای ایران را یادآور شد.این تحریم ها به منظور تضعیف گفت‌وگوها در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافق کلی است.
وی گفت: اروپایی ها نه تنها این اقدام مهم خرابکارانه را نادیده گرفتند، بلکه آنها سرگرم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بودند و این کاملا غیرقابل قبول بود. ما به آنها گفتیم که حتی تحریم های حقوق بشری شما که دو روز پیش اعمال کردید، ما آنها را به عنوان تحریم های مرتبط با توافق هسته ای در نظر می گیریم، زیرا درست در اواسط مذاکرات (وین) شما تصمیم گرفتید که تحریم هایی را وضع کنید و این قطعاً [به معنای] تضعیف مذاکرات فعلی و تضعیف برجام است.
عراقچی با اشاره به تحریم های جدید گفت این یک عملکرد غیرقابل قبول اتحادیه اروپا است.
عراقچی گفت که شرکت کنندگان در جلسه روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام تبادل نظرات بسیار سختی داشتند، اما همه آنها توافق کردند که پیش روند. اگرچه هنوز اختلافاتی داریم، اما این منافع مشترک را داریم که باید به جلو حرکت کنیم و باید این روند را تسریع کنیم تا در اسرع وقت به نتیجه برسیم.وی گفت: آنها باید همه تحریم ها را بردارند و ما به لیست تحریم ها نیاز داریم و این باید کار ما در این دور از بحث باشد، زیرا بدون لیست (تحریم ها) من فکر نمی کنم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم.به گفته عراقچی، تهران همچنین آماده است لیستی مشابه درباره اقدامات هسته‌ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند.معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین بر ضرورت تهیه لیستی از تحریم ها توسط ایالات متحده تأکید کرد و گفت:  بدون آن "هیچ اتفاقی نخواهد افتاد."
وی اظهار داشت: من نمی توانم بگویم که خوش بین هستم، اما فکر می کنم که در مسیر خوبی قرار داریم، اگرچه تأثیرات منفی تحولات روزهای گذشته را داشتیم و باید به نوعی آن را مدیریت کنیم.
عراقچی گفت که لیست تحریم ها باید شامل اشخاص ثالثی باشد که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده اند.


کد مطلب: 266501

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266501/ایران-غنی-سازی-۶۰-درصدی-اورانیوم-آغاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir