کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دولت اوکراین: ایران عمدا هواپیما را سرنگون کرد!

27 فروردين 1400 ساعت 16:16

گروه بین‌الملل: دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین مدعی شد ایران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».


اولکسی دانیلوف، در گفت‌وگویی که در روزنامه کانادایی گلوب‌اند میل منتشر شده است، تصریح کرده است که این موضوع را در جریان سفرش به تهران با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در میان گذاشته است. دانیلوف به نقل از علی شمخانی گفته است که ساقط کردن این هواپیما به سود ایران نبوده و «جناح سیاسی او» در این ماجرا نقش نداشته است. او توضیح نداده که منظور از جناح سیاسی علی شمخانی چیست ولی توضیحات شمخانی را «صادقانه» خوانده و به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که در ایران «گروه‌های مختلف» قدرت با فرماندهی جداگانه وجود دارد.

در واکنشی دیگر از سوی مقام‌های اوکراینی، سرپرست تیم دادستان‌های‌ اوکراینی به رادیو فردا گفت که حکومت ایران به‌رغم وعده‌های پیشین از ارائه مدارک و اطلاعات شفاف مربوط به سرنگونی پرواز ۷۵۲ امتناع کرده و پنهان‌کاری «عامدانه‌ای» از سوی جمهوری اسلامی در جریان است. این مقام اوکراینی در این باره مشخصا به امتناع ایران از عدم ارائه اطلاعات سامانه موشکی که هواپیما را هدف قرار دارد اشاره می‌کند. الگا کورینیاک [Olga Korinyak] افزود: «اگر ایران بر رویکردی که تاکنون داشته پافشاری کند، ما خونسردی‌مان را حفظ می‌کنیم و به کار خود ادامه می‌دهیم تا تمام جزئیات سرنگونی هواپیمای اوکراینی افشا شود.» او ضمن ابراز ناخرسندی از نتایج تعامل با مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با پرونده ۷۵۲ تصریح کرد: «اوکراین و ایران از سال ۲۰۰۴ توافقنامه همکاری در عرصه حقوقی-جنایی دارند و در چارچوب آن پنج استعلام حاوی سوالات‌مان درباره روند تحقیقات سرنگونی هواپیمای اوکراینی را به ایران فرستادیم.» به‌ گفته خانم کورینیاک، اوکراین در این استعلام‌ها خواستار توضیح مسائلی است که «باید در چارچوب تحقیقات جنایی مورد بررسی قرار گیرد»، اما جزئیاتی که در گزارش‌های مقدماتی فنی آمده «قانع‌کننده» و پاسخگوی سوالات در این زمینه نیست.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی شلیک دو موشک سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. جمهوری اسلامی ایران می گوید دلیل شلیک «خطای انسانی» است. سرپرست تیم دادستان‌های‌ اوکراینی درباره انتظارات اوکراین از حکومت ایران در رابطه با پرونده پرواز ۷۵۲ گفت: «ما تقاضا می‌کنیم ایران شواهد عینی را در اختیار ما بگذارد یا ما را از محتوای آن مطلع کند؛ به عنوان نمونه، اطلاعات دستگاه ضبط سامانه موشکی حاوی جزئیات این رویداد.» او از «سکوت» مسئولان ایرانی به‌رغم توافق بر سر دسترسی طرف اوکراینی به مدارک و اطلاعات لازم پس از دور دوم مذاکرات در تهران، به‌شدت انتقاد کرد و افزود که اگر «عمد و نیت شومی در کار نیست، پس چرا شواهدی را که می‌تواند برای همه وقوع این خطای انسانی را ثابت کند پنهان می‌کنند؟»

روز گذشته نیز گوندوز مامدوف، معاون دادستان کل اوکراین، اعلام کرد که کشورش از ایران خواسته اطلاعات محرمانه مربوط به ده نفری را که متهم به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی هستند، در اختیار کی‌یف قرار دهد. او در عین حال از برنامه‌ریزی مقام‌های اوکراینی برای برگزاری یک جلسه آنلاین با دادستان جدید نظامی تهران خبر داد. غلامعباس ترکی، دادستان پیشین نظامی استان تهران، روز ۱۷ فروردین از صدور کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسئولانی» خبر داده بود که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بوده‌اند. با این حال، او از ارائه جزییات بیشتر در این‌باره خودداری کرد و گفت که در دادگاه نتیجه‌گیری‌های لازم گرفته می‌شود.


کد مطلب: 266507

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266507/دولت-اوکراین-ایران-عمدا-هواپیما-سرنگون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir