کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روش پرورش بذر صیفی جات تابستانی

28 فروردين 1400 ساعت 11:13

گروه کسب و کار:


پرورش بذر صیفی جات تابستانی همانند بذر خیار، بذر گوجه، بذر بادمجان، بذر کدو بسیار پرطرفدار می‌باشد. دلیل مصرف زیاد این دسته از صیفی جات ارزش غذایی بالا و امکان طبخ انواع غذاها با آن‌ها می‌باشد. البته کشت هرکدام از بذر صیفی جات در شهرهای مختلف و بنا بر نیاز و طبع مردم متفاوت است اما کمتر کسی است که تا به حال گوجه یا خیار یا بادمجان نخورده یا دوست نداشته باشد؛ بنابراین در بین صیفی جات این سه نوع صیفی پرطرفدارتر است و خواهان بیشتری دارد. می‌توانید بذر صیفی جات مورد علاقه خود را شخصاً بکارید و محصول آن را نوش جان کنید. جهت خرید بذر آن‌ها می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مثل فروشگاه اینترنتی اطلسی ها اقدام کنید.
 
نگهداری صیفی جات رونده
پرورش بذر صیفی جات تابستانی و تربیت بوته‌های صیفی جات رونده به چند صورت امکان پذیر است. این بوته‌ها گاهی بصورت خزنده در روی زمین رها شده و گاهی نیاز است با ریسمان یا قیم به جایی بسته شود و حتی ممکن است برای آن‌ها داربست درست کرد. بسته به نیاز از هرکدام از این روش‌ها می‌توان استفاده کرد. در مورد خیار بسته به نوع آن یعنی درختی یا بوته‌ای بودن آن پرورش داده می‌شود؛ یعنی برای کاشت بذر خیار درختی از قیم یا نخ‌های ضخیم استفاده می‌شود و بذر خیار بوته‌ای تنها در زمین کاشته و رها می‌شود. لازم به ذکر است که خیارهای درختی بیشتر در گلخانه‌ها کشت می‌شوند و اگر در فضای باز کاشته شوند حتماً باید برای آن‌ها از قیم استفاده کرد.

همه انواع کدوها به‌جز بذر کدو ستاره‌ای و بذر کدو خورشتی رونده هستند. بعد از کاشت بذر کدو اگر کدو برای اهداف تجاری و بازار کشت شود در زمین رها شده تا بصورت خزنده روی خاک حرکت کند اما اگر در حجم کم یا در خانه کاشته شود بهتر است آن را به روی داربست انداخت یا با یک ریسمان به بالا بست تا پیچک‌های آن به دور قیم مورد نظر بپیچند و خود را نگه دارند. دقت کنید اگر بذر کدو یا بذر صیفی جات با میوه‌های درشت کاشته شود باید در حالت بالارونده پس از رشد میوه آن را مهار کرد و به جایی بست تا در اثر سنگینی از بوته جدا نشود و آسیب نبیند.

پرورش بذر صیفی جات تابستانی مثل بذر طالبی و بذر خربزه و بذر هندوانه در اکثر موارد بصورت بوته رونده روی زمین کاشته می‌شوند که بسیار موفقیت آمیز هم هست. تنها مشکل این است که در صورت آبیاری و قرار گرفتن محصول در گل و لای ممکن است میوه‌ها خراب شوند یا ظاهر مناسب خود را از دست دهند و بازارپسندی آن‌ها پایین بیاید. پس در هنگام آبیاری مراقب باشید تا محصول نهایی در خاک خیس و آب فرو نرود و اگر این‌طور است زیر میوه حفاظی قرار دهید تا از رطوبت در امان بماند. البته طالبی و هندوانه و خربزه را امروزه توانسته‌اند در گلخانه‌ها بصورت بالارونده هم کشت کنند؛ اما در مورد گوجه نوع بوته‌ای و نوع درختی تفاوت دارند. نوع بوته‌ای حالت روندگی ندارد اما ممکن است بعد از بزرگ شدن و سنگینی خم شود و می‌توان در صورت نیاز گیاه را به قیم بست اما پس از کاشت گوجه درختی حتماً باید از قیم یا ریسمان برای بستن آن استفاده شود.
 
نگهداری بذر صیفی جات بوته‌ای



در مورد بذر بادمجان و بذر بامیه و بذر گوجه بوته‌ای باید گفت بعد از کاشت حالت بوته‌ای خواهند داشت و از استحکام کافی برخوردارند خصوصاً بامیه قادر است حالت درختچه‌ای پیدا کند و ساقه ضخیم آن به راحتی کنده نمی‌شود؛ اما نکته‌ای که باید در مورد کاشت بذر صیفی جات بوته‌ای به آن دقت کنید این است که این گیاهان شاخه‌های جانبی زیادی در اطراف خود تولید می‌کنند بنابراین بهتر است فاصله کاشت بیشتر از هم داشته باشند تا بوته‌ها در هم فرو نروند و نور کافی به همه قسمت‌های گیاه برسد. وجود نور کافی نه تنها در رشد بوته بلکه به زیباتر و خوش‌رنگ‌تر شدن محصول کمک خواهد کرد.
 
قبل از کاشت بذر صیفی جات چه‌کار کنیم؟
قبل از کاشت و شروع به پرورش بذر صیفی جات تابستانی بهتر است بذرها را در دستمال مرطوب به مدت چند روز خیس کنید تا سرعت جوانه زنی بالا رود و بعد اقدام به کاشت کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتماً از بذرهای استاندارد با قدرت جوانه زنی مطلوب استفاده کنید تا زحمت شما به ثمر برسد. خاک مورد استفاده نباید چسبندگی داشته باشد و یا سفت و سخت باشد بهترین خاک برای پرورش بذر صیفی جات خاک‌های لومی می‌باشد که با کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست ترکیب شده باشد. البته در خانه از خاک‌های سبزی‌کاری یا خاک باغچه هم به همین ترتیب می‌توان استفاده کرد. اگر قصد کاشت در گلدان را دارید از گلدان‌هایی با عمق بیشتر استفاده کنید تا ریشه‌ها فضای کافی برای رشد و نمو داشته باشند و بوته‌های قوی‌تری تولید کنند. به عنوان نکته پایانی باید بدانید نور مستقیم خورشید لازمه رشد سالم و با کیفیت صیفی جات است و منجر به تولید محصول مورد انتظار شما می‌شود.
برای خرید اینترنتی بهترین بذر، کود، خاک، گلدان و لوازم باغبانی به سایت فروشگاه کاشت و پرورش گل و گیاه اطلسی ها به نشانی اینترنتی www.atlasiha.com مراجعه کنید و از تخفیفات ویژه ما بهرمند شوید.
 


کد مطلب: 266639

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266639/روش-پرورش-بذر-صیفی-جات-تابستانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir