به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۲۶۶۶۶۳

عمل اسلیو معده بهتر است یا رژیم های غذایی

گروه سلامت:
عمل اسلیو معده بهتر است یا رژیم های غذایی
واقعیت این است که این دو قابل مقایسه نیستند.
هر کدام از این روش ها برای دسته ای از افراد مناسب اند و اینگونه نیست که بگوییم این بهتر است یا آن ... بلکه سوال درست این است که هر کدام برای چه افرادی مناسب هستند.
به  عنوان مثال فردی را تصور کنید که به دلیل مشکلات جسمانی و درگیری با یک بیماری خاص، مجبور است که غذایی زیادی را در طول روز مصرف کند و به ناچار در طول زمان دچار اضافه وزن می شود و حالا که وزنش زیاد شده علاوه بر بیماری ژنتیکی اش دچار افسردگی ناشی از چاقی نیز شده است و توان پذیرش هیچ گونه رژیمی را ندارد.

در این موقعیت می توان گفت ما مجموعه ای از اقدامات را برای این فرد در نظر می گیریم تا در نهایت بتوانیم زندگی راحت تری را  برای او به ارمقان بیاوریم. اقداماتی مثل مراجعه به دکتر مشاور و انجام عمل اسلیو معده و ...
نقش اراده در انجام عمل اسلیو معده
بسیار دیده ایم که افرادی که کاندید عمل اسلیو معده می شوند ، به نوعی از تصمیم خود برای عمل ناراحت و یا حتی شرم سار اند.
شاید پیش خودشان فکر میکنند چون اراده ی رژیم گرفتن را ندارند، کارشان به اینجا رسیده است . اما واقعیت اینی نیست که شما فکر میکنید. واقعیت این است که بسیاری از افراد به دلیل : 

•    شرایط نامساعد محیطی
•    وجود بیماری های زمینه ای
•    ژنتیک
•    و …
عملا امکان این را ندارند که رژیم بگیرند. اراده چیزی نیست که عده ای آن را داشته و عده ای از آن بی بهره باشند. همان آدمی که می تواند در طول 6 ماه 30 کیلو از وزن خود را با استفاده از رژیم غذایی کم کند، شاید اگر محیط زندگی اش را تغییر دهیم ، دیگر قادر به این کار نباشد.
عواملی که تعیین می کند عمل اسلیو برای چه کسانی مناسب است
این عوامل به دو دسته ی درونی و بیرونی تقسیم می شوند.

عوامل درونی :
•    آمادگی ذهنی برای انجام عمل
•    تحمل رژیم غذایی بعد از عمل
•    تغییر عادات ذهنی مربوط به غذا خوردن
•    داشتن یا نداشتن بیماری های روانی
•    مصرف الکل و سیگار
•    داشتن بیماری های زمینه ای مانند اختلالات لخته شدن خون، بیماری شدید قلبی که استفاده بیهوشی را ممنوع می کند و سایر شرایطی که خطر و ریسک استفاده از داروهای بیهوشی را افزایش می دهد.

عوامل بیرونی :
•    داشتن یا نداشتن هزینه ی عمل
•    داشتن یا نداشتن خانواده یا دوستانی که حامی فرد باشن
همانطور که در بالا نیز می بینید، نقش عوامل درونی به مراتب بالاتر از عوامل بیرونی است. پس قبل از هر چیز باید بر روی خودمان تمرکز کنیم . بسیاری از افرادی در انجام عمل اسلیو تردید دارند همیشه پول را بهانه می کنند. اما تجربه نشان داده است که این افراد عموما در درون خود دو دل هستند و هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند . ان ها می ترسند و این ترس خود را پشت بهانه هایی مانند پول یا خانواده پنهان می کنند. ( البته منظور ما این نیست که هزینه ی عمل پایین است، بیشتر روی صحبتمان با افرادیست که پول دارند ولی جرات عمل را ندارند )
 
آیا شما از نظر ذهنی آماده اید ؟
انجام هر کاری نیاز به آمادگی ذهنی دارد. مخصوصا اگر آن کار نقشی تعیین کننده در سرنوشت ما داشته باشد. به عنوان مثال همه ی ما میدانیم که عمل اسلیو معده، عملی کم خطر است ولی با این وجود بسیاری از افراد از ترس جانشان به شدت از انجام آن فراری هستند. 
اما چاره چیست ؟ یا باید برای تغییر از ترس های خود بگذریم، یا همان چیزی که هستیم را بپذیریم.
عمل اسلیو برای کسانی مناسب است که به دنبال تغییر اند و برای یک زندگی خوب تلاش می کنند. این افراد می دانند که چاقی چقدر می تواند ویرانگر باشد و می خواهند کارهایی را که تا امروز از آن محروم بوده اند را انجام دهند. 
 
آیا انجام عمل کافیست ؟
اگر شما نیز مانند من ( نویسنده ) دچار اضاه وزن بوده باشید، حداقل یکبار سعی کرده اید که با استفاده از ورزش وزن خود را کاهش دهید. اما پس از مدتی تلاش دریافته اید که مهم ترین چیز غذایی است که شما در کنار ورزشتان مصرف می کنید. تغذیه مهم ترین چیز است . اگر نتوانید کمتر بخورید، لاغر نمی شوید.
در عمل اسلیو نیز وضع به همین شکل است. شما باید برنامه ی غذایی ای که دکترتان برای قبل و بعد از عمل تجویز کرده است، جدی بگیرید و به آن پایبند باشید. البته جای نگرانی نیست. فرآیند عمل به گونهای است که شما بعد از عمل عملا نمی توانید چیز خاصی بخورید و همان رژیم مایعات را ترجیح خواهید داد.
 
ریزه خواری ممنوع
ریزه خواری را ترک کنید. این توصیه ما به شماست. این عادت ویرانگر نمی گذارد که لاغر شوید، حتی  اگر عمل کنید.
بسیار اتفاق افتاده که بیماران از ما می پرسند: آیا ممکن است وزن ما پس از کاهش، دوباره باز گردد یا خیر ؟ جواب این بود : این موضوع به رفتار شما و سبک زندگیتان مربوط می شود. ( در ذهن جراح گاهی واژه ی سبک زندگی با ریزه خواری هم معنی است )
ریزه خواری بسیار بدتر از پرخوری است . اگر بتوانید آن را کنار گذارید، راهتان برای لاغر شدن هموار تر می شود. 
ریزه خواری ابزاری برای چاق شدن است و برای جلوگیری از آن بهترین کار  این است که وعده‌های غذایی منظم داشته باشید و نگذارید تا بدنتان احساس گرسنگی کند. خواب خود را تنظیم کنید چرا که در ساعات شب بیداری تمایل شما برای ریزه خواری بیشتر است.
 
ارتباط بیماری های روانی با عمل اسلیو
هر گونه بیماری روانی ای که مربوط به غذاخوردن باشد، می تواند در روند درمان شما، قبل و پس از انجام عمل، تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال بیماری بولیمیا را در نظر بگیرید. برخی از نشانه های این بیماری عبارت‌اند از:
•    راضی نبود فرد از اندام و وزن بدنش؛
•    زندگی با ترس افزایش وزن؛
•    غذاخوردن زیاد و غیرطبیعی در یک وعدهٔ غذایی و تکرار آن؛
•    عدم توانایی کنترل خود در زمان غذا خوردن ( نمیتوانند غذا خوردن خود را قطع کنند ) ؛
•    استفراغ تعمدی یا ورزش‌کردن بیش‌‌ازحد تا بتوانید مانع از افزایش وزن‌تان پس از پرخوری بشوید؛
•    مصرف داروهای ملین، مدر یا تنقیه پس از غذاخوردن. درحالی‌که نیازی به مصرف آنها نباشد؛
•    رژیم‌های غذایی سخت یا خودداری از خوردن بعضی غذاها؛
•    مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های رژیمی و محصولات گیاهی برای کاهش وزن.
این افراد از غذا خوردن به شدت لذت می برند و اگر آن ها را حتی مدت کمی از خوردن غذا های لذیذ محروم کنیم، افسرده خواهند شد. از آن جایی که پس از عمل اسلیو مجبوریم رژیم مایعات را برای بیماران تجویز کنیم، افرادی که از بیماری بولیمیا رنج می برند مستعد افسردگی پس از عمل می باشند. 
 
آیا سیگار و الکل تاثیر منفی بر روی عمل دارد ؟
صد در صد بله. سیگار و الکل بر روی هر چیزی اثر منفی می گذارد، چه برسد به عمل جراحی. با این وجود ما انتظار نداریم که بیماران ما پس از عمل، سیگار یا الکل را ترک کنند. به همین دلیل سعی می کنیم در این بخش به صورت مختصر پیرامون آثار این مواد بر حال شما عزیزان بپردازیم تا حداقل اگر هم میخواهید از ان ها استفاده کنید، با آگاهی کافی به سراغشان بروید.
 
مسمومیت از طریق الکل
بیشتر الکل در روده کوچک جذب می شود و از آنجا که پس از جراحی زمان کمتری طول می کشد تا الکل به روده کوچک برسد ، جذب آن در جریان خون با مقدار و سرعت بیشتری روی می دهد. در نتیجه با مصرف همان مقدار الکلی که قبل از جراحی کاهش وزن استفاده می کردید، پس از جراحی دچار مسمومیت در مقادیر حتی کمتر می شوید و اثر آن بیشتر از قبل طول خواهد کشید.
وقتی الکل وارد معده کسی با آناتومی روده طبیعی می شود ، مقداری از آن در معده توسط آنزیم الکل دهیدروژناز متابولیزه می شود. اما پس از عمل اسلیو این اتفاق نمی افتد چرا که الکل مدت زمان کمتری در معده می ماند و این شرایط باعث کاهش متابولیسم الکل شده و مقدار آن را در خون فرد افزایش می دهد.
 
تأثیرات تنباکو – عمل اسلیو برای چه کسانی مناسب است
در بیمارانی که سابقه ی مصرف سیگار به مدت طولانی تری دارند، خطر عوارض ناشی از جراحی بیشتر است. در مقایسه با افراد غیر سیگاری ، آنها بیشتر در معرض خطر ترومبوآمبولی وریدی ، عوارض تنفسی و تاخیر در ترمیم زخم هستند. عوارض سیگار در بعضی از بیماران شدت می یابد و جراحان نیز که از این دست موارد زیاد دیده اند، ترجیح می دهند تا جایی که می توانند از پذیرش بیماران سیگار اجتناب کنند و خود را درگیر بیماران پر دردسر نکنند.
 
هزینه ی عمل به عنوان یک عامل تعیین کننده
نمی توانیم چشمان خود را بر روی واقعیت ها ببندیم. هزینه ی عمل اسلیو معده کمی بالاست ( البته اگر بخواهیم روراست باشیم، چیزی که شما در ازای پرداخت برای این عمل به دست می آورید، صد ها برابر با ارزش تر از پولی است که پرداخت می کنید ) وتنها مشکل بسیاری از بیماران برای انجام عمل اسلیو نیز، مسئله ی مالی است.
برای آشنایی بیشتر با عمل اسلیو معده به این لینک مراجعه کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها