به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۲۶۶۶۹۸

ریحان؛ گزینه‌ای طبیعی برای دفع پشه

ریحان؛ گزینه‌ای طبیعی برای دفع پشه
گروه علمی: افراد بسیاری از ریحان در تهیه غذاهای مختلف استفاده می کنند. با رایحه ای که به راحتی قابل تشخیص است، ریحان گزینه ای خوب برای استفاده در تهیه پاستاها، پیتزاها و روغن های معطر است. اما آیا می دانستید که می توان از ریحان به عنوان یک دافع پشه ها نیز استفاده کرد؟ به عنوان یک دافع طبیعی حشرات می توان از گیاه معطر ریحان در ماه های گرم سال برای مقابله با پشه ها استفاده کرد.

مشخصات ریحان
ریحان گیاهی بومی آسیا است و با گذشت زمان، کشت و برداشت آن در سراسر جهان گسترش یافته است. امروزه می دانیم که بیش از 40 گونه مختلف از این گیاه وجود دارد که ریحان شیرین یا Ocimum Basilicum از بین آنها شناخته شده‌ترین مورد است.ریحان یک گیاه چند ساله است که برگ هایی معطر دارد. به طور کلی، ریحان در تابستان گل می دهد و خوشه های کوچک از گل های سفید و یاسی شکوفا می شوند.ریحان به واسطه محتوای زیاد روغن های اساسی خود شناخته شده است که خواص دارویی مختلفی را ارائه می کند. از آن جمله می توان به استفاده برای بهبود مشکلات معده، تنفسی و ادراری اشاره کرد.بنابر مطالعه ای که در نشریه the Cuban Journal of Pharmacy منتشر شد، ریحان در پزشکی برای درمان موارد زیر استفاده می شود:
- مشکلات دستگاه گوارش، مانند اسهال و مسائل انگلی
- بیماری های تنفسی، مانند برونشیت
- مشکلات عمومی پوست
- بیماری ارتفاع یا ارتفاع‌زدگی. از آن جایی که ریحان حاوی اوژنول است، خواص ضد انعقادی ارائه می کند که جریان خون را بهبود می بخشد
- روغن اساسی ریحان دارای خواص ضد قارچ است و علیه قارچ ها و باکتری ها عمل می کند

چرا ریحان گزینه ای طبیعی برای مقابله با پشه هاست؟
برای درک این که چرا ریحان پشه ها را دور می کند، لازم است بدانیم که این حشرات چگونه طعمه های خود تشخیص می دهند. جدا از آزاردهنده و دردناک بودن، نیش پشه ها می تواند ناقل بیماری های خطرناک باشد. همانگونه که شاید بدانید، پشه ها عامل انتقال بیماری هایی خطرناک مانند، مالاریا، تب زرد و تب دانگ هستند.
پشه ها از حسگرهای گرمایی و شیمیایی استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد طعمه خود را تشخیص دهند. هر قسمت از بدن کوچک آنها با هم کار می کنند تا قربانی بعدی را شناسایی کنند:- پاهای پشه متوجه تفاوت بین دمای بین طعمه و محیط می شوند.
- شاخک های پشه بخار آب و دی اکسید کربن موجود در هوای بازدم را حس می کنند. افزون بر این، پوست انسان برخی مواد مانند اسید لاکتیک را از طریق عرق پخش می کند که این نیز می تواند موجب جذب پشه ها شود.
زمانی که از دافع حشرات استفاده می کنیم، آنچه در واقع انجام می دهیم حمله به حسگرهای طبیعی پشه است. این شرایط موجب می شود تا پشه توانایی تشخیص طعمه خود را از دست داده و در پی یافتن قربانی دیگری از ما دور شود. ریحان حاوی موادی است که به طور طبیعی دافع حشرات محسوب می شوند که از آن جمله می توان به استراگل، سیترونلول، لیمونن و ترانس-نرولیدول اشاره کرد.قرار دادن یک گلدان حاوی ریحان روی لبه پنجره، تراس یا در باغچه می تواند به کاهش حضور حشرات کمک کند.
برای آماده کردن یک دافع حشرات طبیعی مبتنی بر ریحان می توانید از مواد زیر استفاده کنید:
- 0.25 پینت آب
- برگ های ریحان
- 0.25 پینت الکل 96 درصد
با آب و برگ های ریحان یک چای درست کرده و آن را از صافی عبور دهید. مایع باقی مانده را با الکل ترکیب کنید و آن را در یک ظرف اسپری بریزید.خرید روغن اساسی بدن با عطر ریحان گزینه دیگری است که می توانید مد نظر قرار دهید. افزون بر معطر کردن و آبرسانی به پوست، این محصول می تواند پشه ها را از شما دور نگه دارد. همچنین، شما می توانید از آن برای معطر کردن محیط استفاده کنید.

ریحان به عنوان یک درمان طبیعی برای پشه ها در مقایسه با محصولات مصنوعی
محصولات مصنوعی که برای دفع حشرات استفاده می شوند همواره به آن اندازه که فکر می کنیم، موثر نیستند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند محصولاتی که محتوای DEET (N, N-diethyl-3-methylbenzamide) آنها کمتر از 25 درصد نیست، موثر عمل می کنند.در مورد روغن های اساسی طبیعی، زمانی که به عنوان دافع حشرات استفاده می شوند، باید توجه داشت که به راحتی تبخیر می شوند. بر همین اساس، مجبور به استفاده با تکرر بیشتر هستیم زیرا اثر آنها پس از مدت کوتاهی از بین می رود.در نهایت، افزون بر درمان های طبیعی، مانند ریحان، باید اقدامات دیگری را نیز برای دور نگه داشن پشه ها از خود انجام دهیم:
از پشه بند روی پنجره ها و درهای خود و تختخواب نوزادان استفاده کنید.
برچسب محصولاتی که قرار است استفاده کنید را به دقت مطالعه کنید تا مشخص شود مصنوعی یا طبیعی هستند. در آن باید زمان اثربخشی، سن و نوع پوست مناسب برای استفاده مشخص شده باشد.
برچسب ها: نیش پشه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها