به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۲۶۶۷۰۱

تحلیل‌ اصولگرایانه از مشارکت پایین در انتخابات

تحلیل‌ اصولگرایانه از مشارکت پایین در انتخابات
گروه سیاسی: روزنامه شرق نوشت: در‌حالی‌که جریان اصلاح‌طلب و بدنه مردمی حامی یا نزدیک به آنها این روزها درگیر تردیدهای جدی برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هستند، اصولگرایان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرده‌اند که مشارکت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به علت پاندمی کرونا و نارضایتی مردم از دولت فعلی پایین است.
به نظر می‌رسد سناریویی که آنها چیده‌اند، این است که در تحلیل‌هایشان عامل نخست را به بیماری کرونا و دوم را به دولت فعلی نسبت دهند. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه اسفندماه در گزارشی به این اشاره کرده بود که انتخابات ۱۴۰۰ به خاطر شرایطی که ویروس تک‌سلولی، مخرب و ویرانگر کرونا در ایران و سایر نقاط جهان ایجاد کرده، متفاوت‌تر از انتخابات دوره‌های قبل برگزار می‌شود.
این خبرگزاری حتی پیش‌بینی کرده بود که مشارکت بالای مردمی در انتخابات سال آینده، منوط به شرایط ابتلا به کرونا در کشور خصوصا شیوع نوع جهش‌یافته انگلیسی است و مطمئنا تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از کرونا در فرایند سیاسی انتخابات بی‌تأثیر نخواهد بود. حمید‌رضا ترقی، نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم گفته: مشارکت مردم در انتخابات با دو مانع بزرگ روبه‌روست که مشکل اول و اساسی نارضایتی مردم از وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی که منشأ آن عملکرد دولت و ضعف دستگاه‌های اجرائی در این رابطه است.
عامل دوم بحث کروناست؛ سیاست دولت در ایام نوروز به گونه‌ای بود که توجهی به نظر کارشناسان بهداشت و درمان نکرد و دستور آزادی رفت‌وآمد و سفر را صادر کرد که به نظر یک عمدی در آن بود که کل کشور را قرمز بکنند و این قرمزبودن شهرها را تا انتخابات پیش ببرند. وقتی مردم این دو نگرانی را در کنار هم دارا هستند، نمی‌شود که انتظار داشت مشارکت بالایی صورت بگیرد؛ با توجه به نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته بیش از 35.5 یا36 درصد مردم دلیل عدم شرکت در پای صندوق‌های انتخابات امسال را وضع اقتصادی و شرایط بد معیشتی بیان کرده‌اند و این وضعیت نه‌تنها هیچ تغییری که نکرده، بلکه روز به روز این فشار بر مردم با افزایش قیمت‌ها شدیدتر و بیشتر نیز شده است.
موانع مشارکت هم متأسفانه دست دولت است و دولت خودش مانع مشارکت مردم است و از احزاب و گروه‌های سیاسی در این زمینه کاری ساخته نیست. مدتی پیش هم سیدعلی موسوی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توییتی نوشته بود که علت مشارکت پایین در انتخابات کارنامه دولتی است که عامل و باعث نارضایتی‌های اجتماعی شد. از ماجرای بنزینی تا صف‌های طولانی برای مایحتاج زندگی و کوچک‌شدن سفره‌ها، نه فیلم‌های جاسوسان و نقدهای صدا‌وسیما.
لطف‌الله فروزنده از چهره‌های سیاسی اصولگرا و معاون پارلمانی رئیس دولت دهم هم به خبرآنلاین گفته بود مشکلاتی که طیف دوم خرداد و اصلاح‌طلب برای کشور ایجاد کردند آسیب‌های بسیاری به مشارکت مردم وارد کرد.غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز هم گفته بود که اصلاح‌طلبان، خودشان عامل چنین مشارکت حداقلی شدند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان نباید مشارکت حداقلی را به پای دیگران بگذارند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم بارها اعلام کرده که در انتخابات ریاست‌جمهوری بهبود وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی عامل اصلی خواهد بود و برای مردم مسئله اول است و مشارکت می‌تواند وابسته به این مسئله باشد.
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها