به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۶۶۷۵۰

بازگشایی در تاریخی کاخ گلستان در اردیبهشت

بازگشایی در تاریخی کاخ گلستان در اردیبهشت
گروه فرهنگی: مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان از بازگشایی باب عالی واقع در خیابان ناصر خسرو این کاخ در اردیبهشت سال جاری خبر داد.آفرین امامی در گفت و گو با ما با اشاره به همکاری شهرداری منطقه ۱۲ گفت که تنها در تاریخی باقی مانده از این میراث جهانی در هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه افتتاح می شود.وی با بیان این که در سال های گذشته موضوع بازگشایی این در مطرح بوده است، ‌گفت: معاونت میراث فرهنگی نیز بر بازگشایی این در تاکید داشت و در سال ۹۸ شورای راهبردی کاخ نیز تصمیم برای بازگشایی را گرفت و از آن زمان پیگیر شرایط بازگشایی بودیم.
 
امامی  با اشاره به این که در این مدت عملیات حفاظت و مرمت همچنین تعبیه زیر ساخت های گردشگری برای در شرقی (عالی) ‌انجام شده گفت: آینه کاری و نقاشی مجدد انجام شد همچنین از بهترین زیر ساخت های گردشگری برای حفاظت الکترنیک برای این ورودی استفاده شده است.وی یکی از مشخصه‌های اصلی این در تاریخی را داشتن مولفه های ورودی برای ورود به باغ ایرانی برشمرد و گفت: وجود هشتی و راهرو  برای ورود به باغ محوطه‌ کاخ گلستان یکی از مولفه های منحصر به فرد در عالی است که در غربی به دلیل وجود ساختمان و هویت های سیاسی و اداری ساختمان فاقد این مولفه است.
 
امامی یکی دیگر از اتفاقات را مرمت ساعت شمس العماره اعلام کرد و افزود: با همکاری شهرداری منطقه ساعت شمس العماره نیز تعمیره شده است.وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اختلال در کار این ساعت در طول سال های گذشته گفت:‌ این ساعت سال‌ها خاموش بود و چند باری هم مرمت شد ولی دوباره از کار افتاد چون هزینه نگهداری آن سنگین بود. حالا طی تفاهمنامه ای از محمد ساعتچی همدانی متخصص تعمیر ساعت تاریخی، خواسته شده که کار تعمیر و نگهداری ساعت به یکی از کارکنان فنی کاخ آموزش دهد تا از این پس نگهداری از سوی خود کارمندان کاخ انجام شود.
 
مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اشاره به این که بازگشایی این در می تواند محورتاریخی - گردشگری  که از میدان امام خمینی آغاز می شود و تا بازار ادامه دارد را دوباره فعال کند، گفت: علاقه‌مندان در این مسیر گردشگری می‌توانند از جلوخان شمس العماره، کوچه مروی، مدرسه داروالفنون و خانه امام جمعه بازدید کنند و دو محله قدیم تهران یعنی دولت با عودجالان باردیگر پیوند می خورد.وی افزود: در بخشی از روزهای سال مانند عید نوروز علاقه‌مندان زیادی برای بازدید به کاخ مراجعه می‌کنند ولی حتی با وجود بلیت فروشی اینترنتی به دلیل حجم بازدید کنندگان تراکم زیادی در مقابل در ورودی به وجود می آمد که حالا با داشتن دو در این کاخ،  حجم این میزان بازدید کننده را می توان برای دو در تقسیم کرد.
 
امامی در ادامه با اشاره به تعطیلی کاخ گلستان با دستور ستاد مقابله با کرونا گفت:  بازگشایی در عالی نیز در هفته میراث فرهنگی به صورت مجازی برگزار می شود.تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد، هرچند در دوران آغا محمدخان قاجار به اهمیت آن افزوده شد و در دوران فتحعلی شاه آراسته‌تر و توسعه‌یافته‌تر شد. این مجموعه در دوران ناصرالدین شاه به واسطه سفرهایی که به اروپا داشت، دستخوش تغییرات اساسی و متاثر از معماری اروپا شد. ارگ سلطنتی شاهد وقایع تاریخی و سیاسی متعددی بوده است، از جمله انقلاب مشروطه، تاجگذاری رضا و محمدرضا شاه پهلوی. در دوران معاصر ارگ سلطنتی حتی با تعرض و تصرفاتی هم مواجه شده است.عمر کاخ گلستان که در سال ۱۳۹۲ در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شد، به بیش از ۴۴۰ سال می‌رسد.سال گذشته مسئولان این کاخ زمان بازگشایی باب عالی را شهریور سال ۹۹ اعلام کرده بودند. ۲۸ اردیبهشت برابر با ۱۸ ماه می، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام گذاری شده است.
برچسب ها: کاخ گلستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها