کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عوارض ویروس کرونا را دست کم نگیرید

28 فروردين 1400 ساعت 17:37


گروه علمی: ویروسی که پیش از این جدیدترین و مرموزترین سویه کرونا ویروس به حساب می‌آمد اکنون به نوع غالب در آمریکا تبدیل شده و جوانان زیادی را راهی بیمارستان کرده است. برخلاف سویه اصلی ویروس کرونا، ویروس مسری‌تر B.1.1.7 به ویژه جوانان را سخت تحت تأثیر قرار داده است.دکتر روچل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده گفت: "موارد جدید ابتلا به کووید-19 و مراجعه به مراکز اورژانس در حال افزایش است و این افزایش را در میان جوانان مشاهده می‌کنیم که بیشتر آنها هنوز واکسینه نشده‌اند."اکنون پزشکان می‌گویند جوانان بسیاری از عوارض کووید-۱۹ رنج می‌برند و این در حالیست که انتظار آن را نداشتند؛ زمان آن رسیده است که از این عقیده که فقط افراد مسن یا افراد با بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر شدید هستند دست برداریم.

اما چرا B.۱.۱.۷ مسری‌تر است؟
ویروس‌ها همیشه جهش پیدا می‌کنند و بیشتر جهش‌ها اهمیت چندانی ندارند. اما اگر جهش‌ها قابل توجه باشد، می‌تواند منجر به ایجاد انواع جدید و خطرناکی از ویروس شود.دکتر جاناتان رینر، تحلیلگر پزشکی CNN و استاد پزشکی و جراحی در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «نوع B.1.1.7 جهش‌هایی دارد که به آن اجازه می‌دهد اتصال بیشتری به سلول ها داشته باشد؛ در واقع این جهش باعث چسبناک شدن ویروس شده است.»

ویروس کرونا با پروتئین‌های میخی خود که سطح ویروس را پوشانده به سلول‌های بدن انسان متصل می‌شود. در مورد نوع B.1.1.7، پروتئین‌های میخی تفاوتی دارند که باعث می‌شود کمی راحت‌تر به سلول‌های بدن انسان بچسبد.دکتر رینر گفت، در گونه اصلی کرونا، برای ابتلا به عفونت نیاز به ورود تعداد زیادی ویروس به بدن فرد است و با یک ویروس کسی بیمار نمی‌شود و البته تعداد زیاد ویروس می‌تواند یک فرد سالم را از بین ببرد. 

از طرف دیگر به نظر می‌رسد که این انواع جدید، به ویژه نوع جهش یافته، چسبنده‌ترند. بنابراین واگیردارترند؛ معنی این امر در زندگی واقعی است که ممکن است شما در مکانی باشید که حجم آلودگی ویروسی کم است اما شما را بیمار خواهد کرد و چون این گونه انگلیسی چسبنده‌تر است، شما عفونت شدیدتری پیدا خواهید کرد.رینر افزود: "اگر تعداد بیشتری از ذرات ویروسی در دستگاه تنفسی شما باشد، واگیر آن به افراد دیگر آسان‌تر خواهد بود." و این دلیل دیگری است که واکسیناسیون افراد جوان نیز بسیار مهم است.

زیرا جوانان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند و موارد B.1.1.7 اکنون در تمام ۵۰ ایالت گزارش شده است.
دلیل این امر نیز ممکن است به همین سادگی باشد که افراد مسن در آمریکا یا مبتلا شده‌اند، یا توسط ویروس از بین رفته‌اند یا اکنون علیه ویروس واکسینه شده‌اند. طبق داده‌های CDC، تا کنون بیش از ۷۸ درصد افراد ۶۵ سال به بالا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده و ۶۰ درصد نیز کاملاً واکسینه شده‌اند.در اسفند ماه، ایالت نیوجرسی شاهد جهش ۳۱ درصدی در موارد ابتلا در میان جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله بود و ابتلای گروه سنی ۴۰-۴۹ نیز ۴۸٪ افزایش داشته است. رینر همچنین با استناد به داده های COVID-NET که موارد بیش از ۲۵۰ بیمارستان در ۱۴ ایالت را ردیابی می‌کند، گفت: "این به نوعی افزایش تدریجی ابتلای افراد جوان طی چند ماه گذشته است."

به طور کلی "جوانان" را افراد زیر ۵۰ سال تعریف می کنند. اما "مهم نیست که از چه دسته بندی سنی استفاده می‌کنید، در حال حاضر شاهد شیوع به مراتب بیشتر نوع B.1.1.7 نسبت به انواع قدیمی تر هستیم."اکثریت قریب به اتفاق آزمایش‌های ویروس کرونا با بررسی توالی ژنوم انجام نمی شوند تا بفهمند B.1.1.7 است یا سویه‌ای دیگر اما با افزایش توالی ژنومی در سطح آمریکا، متخصصان بهداشت می گویند بدون شک B.1.1.7 باعث بیشتر شدن بستری شدن در بیمارستان در بین جوانان می شود.

دکتر جاستین اسکرزینسکی از بیمارستان بومونت، گفت: این مرکز بخشی از نمونه های ویروس کرونا را برای تجزیه و تحلیل DNA به ایالت میشیگان می فرستد و تقریباً ۴۰٪ از بیماران در حال حاضر (با) B.1.1.7 دیده شدند."
راینر گفت که او فکر می کند هم رفتار بدن انسان و هم "چسبندگی" B.۱.۱.۷ منجر به بستری شدن بیشتر در میان جوانان می شود زیرا علاوه بر بار ویروسی، گاهی اوقات، جوانان می توانند قربانی سیستم ایمنی قوی خود شوند.در طول همه گیری، پزشکان متوجه برخی از بیماران جوان و قبلاً سالم شدند که از طوفان‌های سیتوکینی کووید آزار دیده اند. این عارضه وقتی سیستم ایمنی بدن بیش از حد واکنش نشان می دهد باعث التهاب شدید یا سایر علائم جدی می شود.بنابراین با ادامه انتشار B.1.1.7 ممکن است تعداد جوانان مبتلا به طوفان سیتوکینی افزایش یابد؛ و این اتفاق اگرچه لزوما منجر به مرگ بیشتر آنها نخواهد شد اما درگیر مشکلات تنفسی طولانی مدت هستند. 

از بین رفتن چشایی و بویایی، از دست دادن وزن به دلیل لذت نبردن از خوردن و نیز ابتلا به نوعی عارضه مغزی از دیگر درگیری‌های بعد از ابتلاست؛ این واقعیت وجود دارد که این بیماری خوش خیم نیست، صرف نظر از اینکه در بیمارستان بستری شوند یا در ICU باشید.این حس غلط  است که " من به دلیل جوان بودن در برابر آن ایمن هستم "و" حتی اگر آن را بگیرم ، خوب خواهم شد.  شما ممکن است خوش شانس باشید و زنده بمانید و این ممکن است درست باشد اما از دیگر سو ممکن است درگیر عوارض طولانی مدت و ناتوان کننده آن شوید."

متخصصان بهداشت می گویند رعایت نکات ایمنی تا زمانی که افراد بیشتری واکسینه شوند بسیار مهم است. افراد مسن از ترس مرگ، موارد ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند اما جوانان برای صبحانه یا دورهمی جمع می‌شوند و نسبت به استفاده از ماسک حساس نیستند.برخی افراد نیز در مورد رفع قرنطینه‌ها دچار سوء برداشت شده‌اند و گمان می‌کنند کاهش محدودیت‌های اجتماعی به معنای ایمن شدن جامعه است که اشتباه است. اکنون B.1.1.7 در بین کودکان در حال شیوع است.

کودکان در طول دوران همه‌گیری آزادتر و فعال‌تر بودند و انتقال سویه جهش یافته نیز بیشتر است و همین دو دلیل منجر به ابتلای بیشتر آنها شده است. البته مرگ و میر در این گروه سنی نادر است اما سندروم التهابی و عوارض دیگر این بیماری بر روی کودکان نیز باعث بیماری شدید خواهد شد.

تنها خبر خوب در مورد گونه جهش یافته آن است که ما برای مقابله با آن نیاز به دستورالعمل جدیدی نداریم و کافی است با در نظر گرفتن شیوع راحت‌تر آن، موارد بهداشتی قبلی را با دقت رعایت کنیم؛ استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و تهویه مناسب محیط مهم‌ترین مواردی است که در کنار تهیه واکسن باید رعایت شود.فراموش نکنیم که هرچه ویروس بیشتر گردش کند احتمال پیدا کردن جهش‌های جدید و سخت در آن بیشتر خواهد شد تا جایی که حتی کارایی واکسن را با چالش روبرو کند، هرچند واکسن‌های فعلی در برابر گونه‌های موجود تا امروز موثرند.


کد مطلب: 266754

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266754/عوارض-ویروس-کرونا-دست-کم-نگیرید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir