به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۲۶۶۸۳۵

حذف مواد حساسیت زا، بهترین راه درمان آلرژی

حذف مواد حساسیت زا، بهترین راه درمان آلرژی
گروه جامعه: فوق تخصص آسم و آلرژی و سیستم ایمنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بهترین راه درمان آلرژی، شناسایی و حذف مواد حساسیت زا است.دکتر احمد وثوقی مطلق  با اشاره به فصل بهار و شیوع آلرژی گفت: آلرژی یک پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی (آلرژن یا ماده حساسیت زا) است که به طور معمول برای بدن مضر نیست.وی گرد و خاک، گرده گل و درخت، حیوان خانگی و یا مواد غذایی را از جمله مواد حسایت زا خواند و گفت: کار سیستم ایمنی بدن، دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری زای خارجی مثل میکروب ها و ویروس ها است و گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن برخی مواد را که در شرایط عادی برای ما مضر نیستند را به عنوان عامل خارجی تشخیص داده و در برابر آن واکنش هایی به شکل التهاب، عطسه، سرفه، کهیر، واکنش پوستی و ... نشان می دهد.
 
دکتر وثوقی مطلق اظهارکرد: هنوز علت دقیق اینکه چرا سیستم ایمنی نسبت به ماده که بی ضرر است (ماده حساسیت‌زا) واکنش نشان می دهد، مشخص نشده است و مطالعات نشان می‌دهد که ژنتیک نقش مهمی در بروز انواع آلرژی دارد و افراد ممکن است انواع حساسیت را از والدین خود به ارث ببرند.وی آلرژی تنفسی، غذایی و فصلی را از انوع آلرژی ها خواند و گفت: آلرژی تنفسی به شکل سرفه، تنگی نفس و آسم و ... آلرژی غذایی به شکل علائم پوستی مانند اگزما و کهیر و آلرژی بینی به شکل عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی بروز می کند همچنین آلرژی گوارشی علائمی مانند تهوع و استفراغ، اسهال و وجود خون در مدفوع تا علائم شدید مانند آنافیلاکسی و شوک و ... را دارد.

دکتر وثوقی مطلق بهترین راه درمان آلرژی را شناسایی و حذف مواد حساسیت زا خواند و افزود: درمان های آلرژی شامل اجتناب از آلرژن، استفاده از داروهای آنتی هیستامین، ایمونوتراپی و در موارد شدید آنافیلاکسی اپی نفرین است.وی تاکیدکرد: اگر علائمی دارید و فکر می‌کنید در اثر آلرژی است، به پزشک مراجعه کنید و برای یک واکنش آلرژیک شدید با اورژانس تماس بگیرید و یا به دنبال کمک‌های اضطراری پزشکی باشید.دکتر وثوقی مطلق با بیان اینکه کرونا جزو بیماری های عفونی است، گفت: تشابه زیادی بین علائم کرونا و علائم بیماری های آلرژی وجود دارد که خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس از جمله این علائم است.وی خاطرنشان کرد: در کرونا علائم معمولا حاد بوده و فرد دارای تب، بدن درد و ... است که در آلرژی این علائم وجود ندارد.
برچسب ها: آلرژی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها