کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکاپو برای شوراها در فضای سرد سیاسی

29 فروردين 1400 ساعت 13:25


گروه سیاسی: روزنامه همدلی نوشت: فضای سرد انتخاباتی احزاب و گروه‌‌ها را کم تحرک کرده است. در این فضا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اولویت دوم جریان‌‌های سیاسی قرار گرفته و آنان بیشتر تمرکز خود را بر انتخابات ریاست جمهوری گذاشته‌‌‌اند. با این حال همچنان به نظر‌ می‌رسد که احزاب نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند. اصلاح‌طلبان نیز که پیش از این نامزدهای خود را تشویق به ثبت نام کرده بودند حالا در پی سازوکاری هستند تا بتوانند فهرست انتخاباتی منتشر کنند.
براساس شنیده‌ها، اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر از سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان «سرا» برای تعیین فهرست انتخاباتی خود استفاده خواهند کرد. به گزارش ایلنا، این جبهه همزمان با تلاش برای ایجاد هماهنگی و آمادگی در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، به‌دنبال تدارک سازوکاری برای انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا نیز است. برهمین اساس شنیده می‌شود علی‌رغم اختلاف‌نظرها و مخالفت‌هایی که در گذشته مطرح می‌شد، اجرای طرح «سرا» (سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان) در این جبهه مورد تصویب قرار گرفته است.
در همین چارچوب سهمیه احزاب و اشخاص حقیقی عضو جبهه اصلاحات برای معرفی افراد به منظور حضور در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شورای شهر مشخص شده که براساس شنیده‌ها احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران قادر هستند تا سقف۶۰ نفر و اشخاص حقیقی نیز تا سقف ۲۰ نفر از افراد مدنظر خود را از میان داوطلبان انتخابات شورای شهر به این جبهه معرفی کنند.
در این بین احزاب اصلاح‌طلب هم هرکدام تلاش‌ می‌کنند مسیر خود را طی کنند و در این زمینه پویایی خود را نگه دارند. داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری درباره فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها، گفت: احزاب اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات ایران [نهاد اجماع‌ساز] در حال فعالیت هستند و هماهنگی کامل با این نهاد انجام خواهد شد. نهایتاً با تأیید نهایی نهاد اجماع‌ساز، فهرست انتخاباتی مورد توجه احزاب اصلاحات قرار خواهد گرفت.
 قنبری افزود: فرقی نمی‌کند افراد معرفی شده از چه حزبی باشند، هرکدام از احزاب جریان اصلاحات گزینه‌های مورد نظر خود را معرفی می‌کنند، این نهاد اجماع‌ساز است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.
عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری درباره ارائه لیست حزب متبوعش به نهاد اجماع‌ساز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تمام احزاب لیست خود را به زودی به اجماع‌ساز ارائه خواهند کرد وحزب واحدی مدنظر نیست که درباره استراتژی آن صحبت کنیم. تمام احزاب اصلاح‌طلب یک جریان واحد محسوب می‌شوند که در غالب نهاد اجماع‌ساز تحرکات انتخاباتی خود را ادامه می‌دهند.
در همین حال طی روزهای اخیر انتقادهایی نسبت به روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در فضای مجازی مطرح شد که دیروز نسبت به این موضوع وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای توضیح داد. این وزارتخانه با تاکید بر این که صلاحیت بیش از ۹۰درصد از داوطلبان تأیید شده است، افزود: افرادی که در این مرحله تایید صلاحیت نشده‌اند، فرصت اعتراض دارند.
در پی طرح برخی نکات و تحلیل‌ها در خصوص ترکیب و عملکرد هیأت‌های اجرایی انتخابات از سوی تنی چند از فعالان سیاسی، وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ارائه توضیحات در خصوص روند تشکیل و ترکیب هیأت‌های اجرایی، داده‌های آماری مرتبط با ثبت نام در انتخابات و عملکرد هیأت‌های اجرایی در این زمینه را منتشر کرد.
این اطلاعیه پس از مرور مقدمات فوق، در خصوص روند تشکیل، ترکیب، رویکرد و عملکرد هیأت‌های اجرایی انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را به محورهای زیر تصریح کرد: در این دوره برخلاف دوره‌های پیشین، برای اولین بار امکان ثبت نام داوطلبان به صورت غیرحضوری با به کارگیری فناوری‌های نوین فراهم شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت.بیش از ۲۹۸ هزار نفر برای شرکت در رقابت‌های انتخابات شوراهای شهرها و روستاها ثبت نام کردند که در قیاس با دوره قبل بیش از ۸ هزار نفر و در مقایسه با دوره چهارم بیش از ۳۲ هزار نفر افزایش یافته است. بیش از ۸ درصد داوطلبان، از جامعه زنان بوده‌‌‌اند که نسبت به دوره قبل، ۲درصد و نسبت به دوره قبل‌تر بیش از ۳درصد افزایش داشته است.


کد مطلب: 266923

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266923/تکاپو-شوراها-فضای-سرد-سیاسی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir