به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۲۶۶۹۷۹

فروش کتاب‌های کپی با تخفیف ۸۰ درصدی

فروش کتاب‌های کپی با تخفیف ۸۰ درصدی
گروه فرهنگی: برخی از ناشران و کتابفروشی‌ها از وضعیت سخت بازار کار خود در دوران کرونا می‌گویند. بازار کاری که در دوران کرونا امکان فعالیت آنلاین آن وجود دارد اما آنها می‌گویند حتی فروش آنلاین خوبی هم ندارند. می‌گویند برای برخی دیگر صرفه نداشت، تعطیل کردند. برخی نیز به سختی کارشان را ادامه می‌دهند. کتابفروشی‌ها و ناشران از روزگاررسخت کتاب و صنعت نشر در دوران کرونا می‌گویند. این در حالی است که یکی از ناشران می‌گوید به نظر می‌رسید با افزایش  اوقات فراغت افراد در دوران کرونا تمایل مردم به کتاب خواندن و به تبع آن خرید کتاب افزایش داشته باشد.
 
افزایش ۳۰ درصدی قیمت کتاب
نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی در این موردمی‌گوید: «قیمت کتاب نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. وقتی قیمت کاغذ بالا رود بی‌‎شک روی فروش کتاب نیز تاثیرگذار است و فروش کم می‌شود.»او با بیان اینکه بازار کتاب در دوران کرونا خوب بوده اما نه در ایران، ادامه می‌دهد: « از آنجا که خانواده‌ها فراغت بیشتری نسبت به قبل دارند و تقریبا نیمه تعطیل هستند، برای کتاب وقت بیشتری دارند، اما فروشگاه‌های کتاب در این محدودیت‌ها تعطیل هستند و محدودیت‌ کرونایی برای فعالیت بازارهای مختلف باعث آسیب به بازار کتاب در ایران شده است »قدیانی می‌گوید: «در برخی از کشورها مانند فرانسه کتابفروشی‌ها در رده گروه یک قرار دارند اما اینجا اینطور نیست و در محدودیت‌ها تعطیل می‌شوند و بارها پیگیری‌هایی انجام دادیم که حتی اگر امکان دارد کتابفروشی‌ها به صورت نیمه تعطیل یا برای چند ساعت فعالیت کنند اما بی‌نتیجه ماند.»

فروش کتاب‌های کپی با تخفیف ۸۰ درصدی
همچنین کیائیان، مدیر نشر چشمه نیز با بیان اینکه بازار فروش کتاب در دوران کرونا خوب نبوده، می‌گوید: «محدودیت‌های کرونایی که برخی اوقات اعمال می‌شود کتابفروشی‌ها را هم تعطیل می‌کند. در این دوران کرونا تلاشمان را کردیم تعدیل نیرو نداشته باشیم اما واقعیت این است که این کار با چنین شرایطی خیلی سخت است.»او می‌گوید: «در حوزه فروش آنلاین برخی از سایت‌های فروش آنلاین، کتاب‌های کپی از ناشران دیگر را با تخفیف ۸۰ درصدی می‌فروشند و همین باعث می‌شود در حوزه فروش آنلاین هم ناشران نتوانند آنطور که باید فروش داشته باشند.»

تلاش برای زنده ماندن
در همین مورد مدیر یکی از سایت‌های فروش آنلاین کتاب نیز می‌گوید: «بازار کتاب در دروان کرونا خوب نیست. تلاش کتابفروشان در حال حاضر این است که فقط زنده بمانند. به طور مثال اگر ناشری قبلا ۴۰ عنوان کتاب چاپ می‌کرد حالا به کمتر از ده عنوان رسیده است. در حال حاضر فروش چاپی کتاب پایین آمده است و فروش اینترنتی کتاب نیز اگرچه نسبت به قبل بیشتر شده اما باز هم خوب نیست.»با این وجود برخی از مخاطبان می‌گویند خرید کتاب در دروان کرونا چندان برایشان مشکل نداشته است. سارا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در دوران کرونا و نیز تعطیلات به راحتی کتاب‌ها را آنلاین خریدم. برخی از کتاب‌ها اگرچه قیمت گرانی دارند اما برای شخص خودم دلیلی برای نخریدن آن کتاب نمی‌شود.»امیر نیز در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «خیلی دوست دارم نسخه چاپی کتاب را داشته باشم اما واقعیت این است که من بیکارم، منبع درآمدی ندارم. تهیه کتاب با این قیمت‌ها برایم سخت است، بنابراین نسخه پی دی اف آنها را از هر سایتی که باشد رایگان دانلود می‌کنم.»
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها