به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۲۶۷۰۰۵
آزادکاران ایرانی با 3 طلا، 3 نقره و 2 برنز بر بام قاره کهن ایستادند

قهرمانی در آسیا با هت‌تریک مثلث مازندرانی

گروه ورزشی: تیم ملی کشتی آزاد ایران در شرایطی که فقط در دو وزن دستش از مدال کوتاه ماند، قهرمانی در قاره کهن را جشن گرفت.
قهرمانی در آسیا با هت‌تریک مثلث مازندرانی
به گزارش "ورزش سه"، طی روزهای 28 و 29 فروردین ماه مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در شرایطی به میزبانی آلماتی برگزار شد که ایران با ترکیبی از جوان ها و باتجربه ها در این میدان حضور پیدا کرده بود. بعد از طلایی شدن علی شعبانی در روز نخست، امروز حسن یزدانی و کامران قاسمپور دو مدال طلای دیگر را به ایران هدیه دادند تا تیم ملی کشتی آزاد با سه مدال طلا بار دیگر قهرمان قاره آسیا شود. نکته جالب این بود که ایران در سه وزن متوالی 86، 92 و 97 و توسط سه کشتی گیر مازندرانی صاحب مدال طلا شد. سه مدال نقره نیز توسط علیرضا سرلک در 57 کیلو، علی سوادکوهی در 79 کیلو و مصطفی حسین خانی در 74 کیلو به دست آمد. همچنین دو برنزی ایران در این مسابقات مرتضی قیاسی در 65 کیلو و امین طاهری در 125 کیلوگرم بودند. در نهایت تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب سه طلا، سه نقره و دو برنز مثل سال 2020 قهرمانی در آسیا را جشن گرفت و با دست پر به تهران بازخواهد گشت.

غرش ببر جویبار؛ حسن یزدانی و ۱۰ - ۰ همه رقبا!
حسن یزدانی با نمایشی فوق‌العاده در فینال مسابقات آسیایی، بر بام قاره کهن ایستاد و برای رقبای المپیکی‌اش خط و نشان کشید. اعزام حسن یزدانی به مسابقات قهرمانی آسیا با اینکه مخالفانی هم داشت، اما به اعتقاد کادرفنی تیم ملی و برخی از کارشناسان برای این ستاره کشتی ایران لازم بود چون او در دو سال اخیر در تورنمنت های رسمی بین المللی شرکت نکرده بود و نیاز داشت که با رقبای خارجی هم تنه به تنه شود. امروز یل جویبار که از همین حالا شانس مسلم کسب مدال طلای المپیک توکیو به شمار می رود، پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر هایاتو ایشیگورو از ژاپن را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر مصطفی العبید از عراق را شکست داد و راهی دیدار فینال شد.
اما در دیدار نهایی یزدانی مقابل یک رقیب نام آشنا قرار گرفت. دیپاک پونیا که در فینال مسابقات جهانی 2019 مصدومیت را بهانه کرد و از رویارویی با حسن یزدانی انصراف داد، این بار هم به فینال رسید تا بالاخره شاهد مبارزه او با ستاره کشتی ایران باشیم.
دیپاک که به نظر می رسید با برنامه پای به دیدار نهایی گذاشته، بعد از یک دقیقه مقاومت برابر دستان توانمند حسن یزدانی، با یک زیرگیری ناب از سوی یل جویبار مواجه شد و در خاک نشست. یک دقیقه دیگر این مقاومت ادامه داشت و بازهم یزدانی توانست رقیب هندی را در خاک بنشاند و 4 بر صفر پیش بیفتد. پونیا سفت به تشک چسبیده بود و اجازه اجرای بارانداز را به یزدانی نمی داد.
بیش از 20 ثانیه نگذشته بود که برای سومین بار حسن یزدانی، پونیا را خاک کرد و این بار توانست بارانداز را هم روی او اجرا کند تا در آستانه یک پیروزی دیگر با امتیاز عالی قرار بگیرد. با اینکه به لحظات پایانی سه دقیقه اول نزدیک می شدیم، حسن به پونیا امان نداد و او را با سماجت فراوان خاک کرد تا 10 بر صفر برنده کشتی شود و دومین قهرمانی خود در مسابقات قهرمانی آسیا را جشن بگیرد.
پیش از این حسن یزدانی در مسابقات قهرمانی آسیا 2018 توانسته طلایی شود. یزدانی امروز سه کشتی داشت که توانست در هر سه مبارزه با نتیجه 10 بر صفر به پیروزی برسد.
بنابراین او در شرایطی دومین طلای تیم ایران را بعد از علی شعبانی کسب کرد که یک امتیاز هم به رقبا نداد. حالا حسن یزدانی با خط و نشانی که برای رقبای المپیکی اش کشید، خودش را برای حضور در توکیو آماده می کند.
    
رده بندی انفرادی:
57 کیلوگرم: 1- راوی کومار (هند) 2- علیرضا سرلک (ایران) 3- نودیرجان صفراف (ازبکستان) و یوتو تاکشیتا (ژاپن)
61 کیلوگرم: 1- جهانگیر میرزا توروبوف (ازبکستان) 2- ادلان عسکراف (قزاقستان) 3- شویا شیمائه (ژاپن) و ایکرامجان خادجی مراداف (قرقیزستان) ... 8- مجید داستان (ایران)
65 کیلوگرم: 1- تاکوتو اتوگورو (ژاپن) 2– باجرانگ (هند) 3- مرتضی قیاسی (ایران) و یانگ سئوک جئونگ (کره جنوبی)
70 کیلوگرم: 1- سیرباز تالگات (قزاقستان) 2- سراج الدین حسن اف (ازبکستان) 3- اسلام بیک اوروزبیکوف (قرقیزستان) و کاران (هند) ... 7- امیرحسین حسینی (ایران)
74 کیلوگرم: 1- نورکجا کایپانوف (قزاقستان)2- مصطفی حسین خانی (ایران) 3- سومیدبازار زاندانبود (مغولستان) و اختیار نوروزاف (ازبکستان)
79 کیلوگرم: 1- بیونگ مین گانگ (کره جنوبی) 2- علی سوادکوهی (ایران) 3- نارسینگ یاداو (هند) و سایاکبای یوسوپوف (قرقیزستان)
86 کیلوگرم: 1- حسن یزدانی (ایران) 2- دیپاک پونیا (هند) 3- مصطفی العبیدی (عراق) و گوان اوک کیم (کره جنوبی)
92 کیلوگرم: 1- کامران قاسم پور (ایران) 2- تسوگتگرل مونخباتار (مغولستان) 3- هیوک بوم گوون (کره جنوبی) و سانجیت (هند)
97 کیلوگرم: 1- علی شعبانی (ایران) 2 – علیشیر یرگالی (قزاقستان) 3- ساتیوارت کادیان (هند) و تاکاهاشی ایشیگورو (ژاپن)
125 کیلوگرم: 1- اولگ بولتین (قزاقستان) 2- آیال لازاریف (قرقیزستان) 3- امین طاهری (ایران) و خودربولگا دورجخاند (مغولستان)
  
رده بندی تیمی:
 1- ایران 179 امتیاز 2- هند 151 امتیاز 3- قزاقستان 149 امتیاز 4- ازبکستان 143 امتیاز 5- کره جنوبی 120 امتیاز 6- ژاپن 102 امتیاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها