به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۲۶۷۰۳۶

تاثیر عصاره اسپند در کاهش اشتها و وزن

تاثیر عصاره اسپند در کاهش اشتها و وزن
گروه علمی: نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره متانولی اسپند می‌تواند وزن موش‌ها را از طریق کاهش اشتها، کم‌تر کند. در طب سنتی استفاده از اسپند به منظور لاغری توصیه شده است. با توجه به این‌که در خصوص اثرات این گیاه بر اساس روش‌های علمی، اطلاعات کافی وجود ندارد، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای آزمایشگاهی، تاثیر این گیاه دارویی را در موش‌های آزمایشگاهی، بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه ۲۸ سر موش صحرایی را به صورت تصادفی در چهار گروه تقسیم کردند. به سه گروه از موش‌ها به مدت شش هفته روزانه عصاره متانولی اسپند (دوزهای ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن) خورانده شد و یک گروه نیز به عنوان گروه کنترل، دارونما دریافت کردند.برای بررسی تاثیر عصاره اسپند، غذای مورد مصرف موش‌ها اندازه‌گیری شد. همچنین پژوهشگران وزن موش‌ها را پیش از شروع آزمایش و هر هفت روز پس از شروع اندازه‌گیری کردند. در پایان آزمایش نیز میزان قند خون، کلسترول، تری‌گلیسرید، HDL و LDL و همچنین هورمون‌های انسولین، T3 و T4 موش‌ها اندازه‌گیری شد.

مشاهدات این آزمایش نشان داد که میانگین افزایش وزن، مصرف غذا و سطح سرمی هورمون T3‌در موش‌هایی که عصاره اسپند با دوز ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای کیلوگرم (بالاترین دوز دریافتی)دریافت کرده بودند، به طور معنی‌داری کاهش یافته بود. در صورتی که میزان کلسترول در این گروه افزایش یافته بود.در این مطالعه قند خون در تمامی گروه‌های دریافت‌کننده عصاره اسپند، کم‌تر از گروه کنترل بود. همچنین میزان HDL در تمامی موش‌های دریافت‌کننده عصاره اسپند افزایش یافته بود.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: از آن‌جا که میزان مصرف غذا در موش‌های مصرف‌کننده عصاره اسپند به طور معنی‌داری کاهش یافت، عصاره متانولی دانه گیاه اسپند، ممکن است از طریق کاهش اشتها موجب پیشگیری از افزایش وزن در موش‌ها شده باشد.با توجه به این‌که این مطالعه یک مطالعه مقدماتی و آزمایشگاهی است، بررسی‌های بیشتری برای تایید نتایج آن مورد نیاز است.در انجام این مطالعه اسماعیل ملاشاهی و حمیدرضا کازرانی؛ پژوهشگران دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، مشارکت داشتند.یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «اثرات متابولیک عصاره متانولی اسپند در رت‌های تغذیه‌شده با رژیم غذایی معمولی» در مجله افق دانش دانشگاه علوم پزشکی گناباد، منتشر شده است.
برچسب ها: اسپند کاهش وزن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها