کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختلالات روانی کرونایی و راه‌های برون رفت از آن

30 فروردين 1400 ساعت 18:22


گروه جامعه: یک متخصص روانپزشکی گفت: اختلالات روحی، روانی و افسردگی از مشکلات رایج دوران کرونایی است.علی ناظری، متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  اظهار کرد: اختلالات روحی، روانی و افسردگی از مشکلات رایج دوران کرونایی است.ناظری گفت: در بحران کرونا ما با گروهی روبرو هستیم که مشکلات عام در دوران پاندمی دارند. این مشکل شامل یک نگرانی عمومی و دلواپسی از ابتلای بیماری توسط خود یا نزدیکان است. این نگرانی ممکن است در افرادی با اضطراب شدید و اختلال در زندگی عادی روبرو شود.
 

او افزود: یک چهارم افراد جامعه، استعداد مشکلات روانپزشکی را از قبل داشتند. این افراد به طور طبیعی زمانی که در شرایط استرس زا قرار می‌گیرند، به میزان بیشتری دچار بهم ریختگی می‌شوند. حتی ممکن است بیماری‌های قبلی آن‌ها شدت یابد یا در درمان دچار مشکل شوند.ناظری ادامه داد: این مشکلات به ویژه در افرادی که وسواس داشتند یا هر نوع اضطراب‌های شدید دیگر، بیشتر مشاهده می‌شود. این افراد ممکن است در رعایت برخی مسائل افراط کنند و خود را با محدودیت‌های جدی روبرو کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تمام موارد گفته شده باعث می‌شود افراد به میزان بیشتری عصبانی یا پرخاشگر شوند و نسبت به عملکرد‌های شناختی و خانوادگی آن‌ها تاثیرگذار باشد.
ناظری بیان کرد: در مرحله بعد با افرادی روبرو هستیم که خود این افراد یا عضو نزدیکی از آن‌ها به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند. مدل مبارزه با بیماری، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ امید و حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی در کنار درمان‌های تخصصی برای این افراد باید صورت بگیرد.

این متخصص روانپزشکی مطرح کرد: در مرحله سوم افرادی است که پس از بیماری با آن‌ها مواجه هستیم. در واقع با گروهی روبرو هستیم که ممکن است پس از بهبودی، علائم افسردگی یا اضطراب به دلیل تحمل فشار‌های دوره بیماری در آن‌ها بروز پیدا کند. برخی از گروه‌ها هم متاسفانه افراد سوگوار هستند. پدیده‌ای که بعد از فوت یکی از عزیزان برای نزدیکان رخ می‌دهد و ممکن است نزدیکترین افراد، افسردگی یا احساس‌هایی مانند عذاب وجدان را تجربه کنند.

ناظری افزود: به طور طبیعی همه مردم باید تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مراقب باشند در این زمینه افراط نکنند. توصیه می‌شود از پیگیری زیاد اخبار پرهیز کنند و به زندگی عادی خود با رعایت نکات بهداشتی به صورت سازماندهی شده ادامه دهند. سعی کنند از شیوه‌های جدید ارتباطی مثل فضای مجازی در حد تعادل کمک بگیرند تا بتوانند روحیه خود را حفظ کنند.این متخصص روانپزشکی در پایان تصریح کرد: افرادی که جزو یک چهارم جمعیت جامعه و حساس محسوب می‌شوند، سعی کنند راهنمایی‌های مشاوران را جدی بگیرند. در واقع تمام افراد جامعه باید کمک کنند تا از طریق حمایت روانی اجتماعی، مشاوره و ارتباط‌های جدید از این شرایط عبور کنیم.


کد مطلب: 267212

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267212/اختلالات-روانی-کرونایی-راه-های-برون-رفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir