کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علت قبض‌‌های نجومی آب و برق چیست؟

تجارت نیوز , 31 فروردين 1400 ساعت 9:15


گروه اقتصادی: آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد قبض آب و برق بهمن ماه برخی مشترکان دو تا سه برابر افزایش قیمت داشته است.مهدی بختی، روابط عمومی آب و فاضلاب تهران با وجود این که این افزایش قیمت را تایید می‌کند، می‌گوید: «ما برای محاسبه آب طبقات مصرف داریم. اگر مقدار مصرف آب شهروندی مطابق الگوی مصرف استاندارد آب باشد، آب بها طبق تعرفه همیشگی حساب می‌شود. اما اگر میزان مصرف آب از الگوی استاندارد بیشتر شود، آب بها شامل جریمه هم می‌شود. این جریمه طبقاتی است یعنی هر چقدر بیشتر از آن میزان معین آب مصرف شود، جریمه بیشتری شامل حال آن فرد می‌شود.»

او که علت قبض‌های نجومی مشترکان را مصرف زیاد آنها می‌داند  می‌گوید: «در ماه‌های پایانی سال ما با پدیده‌ای به نام خانه‌تکانی رو‌به‌رو هستیم. در این دوران، مصرف آب مردم به شدت بالا می‌رود و خودشان هم از این قضیه ناآگاه هستند. اگر میزان مصرف آب از یک حدی بالاتر برود، شهروندان شامل جریمه می‌شوند. ما هر سال، شاهد چنین واکنش‌هایی از سوی مشترکان هستیم.»

هدایت فهمی، کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو هم با تایید الگوی محاسبه قیمت آب شهروندان پر مصرف می‌گوید: «جریمه مصرف آب بیشتر از الگوی استاندارد در همه جای دنیا کم و بیش همین‌طور است.»او توضیح می‌دهد: «قیمت پلکانی و تصاعدی است. برای کم مصرف‌ها سوبسید در نظر گرفته می‌شود. برای کسانی که طبق الگو و متناسب مصرف می‌کنند، همان قیمت مصوب است و کسانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، شاهد افزایش قیمت پلکانی هستند. همه جای دنیا برای مدیریت مصرف این کار را انجام می‌دهند.»

فهمی با یادآوری شرایط آب‌و‌هوایی کشور هشدار می‌دهد: «ما در دوره خشکسالی هستیم. بارش‌های ما نسبت به سال گذشته حدود ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین برای کنترل بحران آب، نیاز به مکانیزم‌های مختلف و آگاهی‌رسانی داریم. اگر به راهکارهایی برای کنترل شرایط فکر نکنیم، احتمالا بیش از ۲۵۰ شهر در تابستان با بحران آب دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.»

مسعود سرپاک، مشاور برق منطقه‌ای تهران هم درباره قبض‌های نجومی اواخر سال ۱۳۹۹ می‌گوید: «قیمت برق به طور متوسط از اول اردیبهشت ماه و طبق قانونی که مجلس ابلاغ کرده است افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قبوض برق افزایش قابل توجهی نکرده و احتمالا در اواخر سال مصرف این مشترکان افزایش پیدا کرده است. البته موارد خاص همواره ممکن هستند.»

سرپاک ادامه می‌دهد: «مشترکانی که فکر می‌کنند در محاسبه قبض برق آنان خطایی رخ داده، می‌توانند به ما مراجعه کنند تا اگر عملکرد ما واقعا اشتباه بوده است، آن را برطرف کنیم.»مشاور برق منطقه‌ای تهران درباره این شایعه که ماینینگ عده‌ای علت گرانی برق دیگران است می‌گوید: «این شایعه، به طور عام رد می‌شود اما به طور خاص نه. وقتی ما عملا، برق را مجانی در اختیار عده‌ای قرار می‌دهیم و قیمت بیت‌کوین ۶۰ هزار دلار شود، طبیعی است که گروهی دست به ماینینگ بزنند.»

او توضیح می‌دهد: «عده‌ای می‌توانند به شیوه‌های منطقی‌تر و علمی‌تر بیت‌کوین استخراج کنند. از طرفی، قیمت تمام شده استخراج بیت‌کویت با برق خانگی می‌صرفد. اگر عده‌ای بتوانند گرما و حرارت را از دستگاه ماینر خارج کنند، میزان مصرف کم می‌شود. استخراج‌کنندگان، از رادیاتورهای آبی استفاده می‌کنند یا مزارع را در مکان‌های سرد می‌سازند.»به نظر سرپاک، دلیل روی آوردن جوانان به استخراج رمزارزها با این میزان ریسک، نبودن شغل مناسب است. او می‌گوید: «استخراج بیت‌کوین ۶۰ هزار دلاری و پرداخت قبض برق به ریال برای برخی به صرفه به نظر می‌رسد. باید قبول کنیم که متاسفانه وضعیت کار و اشتغال جوانان بسیار وضعیت بدی دارد وگرنه این بازار ریسک بالایی دارد و جوان ما اگر شغل خوبی داشته باشد احتمالا اصلا ریسک استخراج بیت‌کوین را نپذیرد.»


کد مطلب: 267255

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267255/علت-قبض-های-نجومی-آب-برق-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir