کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اوج‌گیری کرونا برای تولیدی‌ها هم دردسرساز شد

31 فروردين 1400 ساعت 10:23


گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از کاهش سهمیه اکسیژن مراکز صنعتی در پی افزایش بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی و افزایش شدید تقاضا برای دریافت گاز اکسیژن خبر داد.پیکان کلانتری اظهار کرد: ظرفیت تولید اکسیژن در واحدهای تولیدی مشخص است و حالا با اوج گیری شیوع ویروس کرونا، میزان مصرف اکسیژن بیمارستانها افزایش یافته و برای تامین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی مجبور به کاهش سهمیه مراکز صنعتی شده‌ایم و تا زمانی که دستگاه های جدید به خط تولید اضافه نشوند، نمی‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد. کاهش سهمیه مراکز صنعتی مشکلات زیادی برای تولیدات این واحدها ایجاد کرده است.
 

وی با بیان اینکه صنایع زیادی از جمله فولاد، سازه‌های فلزی و ساخت از گازهای صنعتی استفاده می‌کنند، گفت: در این صنایع از اکسیژن برای برش استفاده می شود. نیتروژن نیز در برای برش لیزر، سلول‌های بنیادی و ژنتیک استفاده می‌شود. از طرف دیگر باید یا اکسیژن یا نیتروژن استحصال شود و حالا با افزایش مصرف اکسیژن، مصرف کنندگان نیتروژن بیشتر با مشکل مواجه شده‌اند.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی ظرفیت تولیدات گازهای طبی و صنعتی مشخص است. بنابراین برای افزایش میزان تولیدات نیاز به واردات دستگاه های جدید است. به عبارت دقیق‌تر برای تولید اکسیژن به روش تقطیر جزبه جز دستگاه‌های مخصوص این کار لازم است که در چند سال اخیر به دلیل تحریم های موجود، وارداتی در این حوزه صورت نگرفته است. چراکه دستگاه‌های تولید اکسیژن استفاده دوگانه دارند و در لیست تحریم‌ها هستند. در سال‌های اخیر دستگاه‌های کوچکی از برخی کشورهای تازه استقلال یافته وارد شده، اما دستگاه‌های تولید انبوه وارد نشده است. آخرین سیستمی که وارد شده نیز خیلی وقت پیش برای صنعت فولاد وارد شده است.

وی افزود: از طرف دیگر نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها زمان زیادی می‌برد. در حال حاضر راه‌اندازی دو دستگاه آغاز شده که احتمالا شش تا هفت ماه طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد. بنابراین راه حل کوتاه مدتی برای حل این مشکل وجود ندارد، اما وزارت بهداشت می‌تواند با حمایت خود زمان راه‌اندازی را کوتاه‌تر کند.

کلانتری با بیان اینکه دستگاه‌های اکسیژن ساز هر کدام ظرفیت مشخصی دارند و زمانی که بیش از میزان ظرفیت شان کار کنند قطعا با مشکل افت فشار مواجه می‌شوند که در چنین شرایطی باید از سیلندرها برای تامین افت فشار استفاده شود، تصریح کرد:  واحدهای تولیدی در بخش گازهای طبی و صنعتی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و سرمایه گذاری در این بخش صورت نمی‌گیرد و همچنین حمایتی از جانب دستگاه های دولتی نیست، به عنوان نمونه تمامی واحدهای تولیدی این حوزه مشکل تامین برق و هزینه‌های بالای دارند.

به گفته وی مشکل دیگری که در این صنعت وجود دارد، شرکت های دولتی هستند که باعث افزایش قیمت‌ها می شوند به عنوان نمونه شرکت‌های پتروشیمی با ایجاد مزایده‌های جدید قیمت پایه گازهای تولیدی را به مبلغ ۱۲ هزارتومان رسانده‌اند و قیمت اکسیژن مایع به هر کیلویی ۵۲۰۰ تومان رسیده که این وضعیت باعث افزایش قیمت تمام شده گازهای طبی و صنعتی می‌شود.


کد مطلب: 267281

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267281/اوج-گیری-کرونا-تولیدی-ها-هم-دردسرساز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir