کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بخش خصوصی قرارداد واردات ۶ میلیون دز واکسن کرونا را بست

31 فروردين 1400 ساعت 11:05


گروه اقتصادی: رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: با تجربه‌ای که شرکت‌ها دارند، موفق شدند برای خرید ۶ میلیون دوز واکسن قرارداد ببندند. بیشتر هدف واردات این واکسن بخش تولید و به خصوص کارگران حوزه تولید هستند.به گزارش ایلنا،مسعود خوانساری در نشست امروز در بیست ‌و دومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اگرچه مهمترین مشکل کشور اقتصاد است اما کرونا همچنان قربانیان زیادی می‌گیرد و با شیوع موج چهارم این ویروس، تعداد کشته‌شدگان دوباره افزایش داشته است. بخش‌های خدماتی و اداری یا تعطیل شده‌اند و یا میزان کار خود را کاهش داده‌اند اما تولید نمی‌تواند تعطیل شود، نگرانی‌ها در بخش تولید بسیار زیاد است. تنها موضوعی که می‌تواند به این وضعیت کمک کند واکسن است. در برخی کشورها به خاطر واکسیناسیون زندگی در حال بازگشت به حالت عادی است اما در ایران به خاطر تحریم‌ها و همچنین خرید دیرهنگام، واکسیناسیون با مشکل مواجه شده است.
 

وی با اعلام خبر انعقاد قرارداد واردات ۶ میلیون دز واکسن توسط بخش خصوصی گفت: اتاق بازرگانی در راستای مسئولت اجتماعی خود به این موضوع ورود کرده است. از ابتدای سال بخش خصوصی وارد این موضوع شده و از شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند درخواست کردیم که تلاش‌ها برای واردات واکسن را انجام دهند. بیشتر واکسن‌ها پیش‌فروش شده و بازار تقریبا خالی است اما با تجربه‌ای که این شرکت‌ها دارند موفق شدند برای خرید ۶ میلیون دز واکسن قرارداد ببندند.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بیشتر هدف واردات این واکسن بخش تولید و به خصوص کارگران حوزه تولید هستند. ارزی که برای این کار تخصیص پیدا کرده ارز آزاد است. خواهش من این است که صاحبان مشاغل پول آن را متقبل شوند تا هزینه‌ای به کارگران تحمیل نشود. به هر حال این کار هم از نظر اقتصادی و هم از نظر انسانی کار درستی است.وی افزود: شرکت‌های واردکننده نیز تقبل کردند که واکسن‌های خریداری شده را به قیمت تمام شده عرضه کرده و سودی برای آن در نظر نگیرند. این واکسن‌ها به زودی با مجوز وزارت بهداشت وارد می‌شوند.

خوانساری با اشاره به آمارهای بین‌المللی رشد اقتصادی تصریح کرد: صندوق‌ بین‌المللی پول میزان ۵.۵ درصد رشد اقتصادی برای جهان در سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی کرده است که طبق این پیش‌بینی بیشترین میزان رشد اقتصادی متعلق به چین با ۸ درصد رشد خواهد بود. در این گزارش برای ایران رشد ۲.۵ درصدی و تورم ۳۹ درصدی پیش‌بینی شده است. البته پیش‌بینی این رشد ۲.۵ درصدی به شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام است.وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در ایران در سال ۹۸ برای اولین بار منفی بود. در سال ۲۰۲۰ ایرانی‌ها ۸۰۷۹ واحد مسکونی و در سه ماهه سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. در کشورهای مختلف نیز اتفاق مشابهی رخ داده است و نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.


کد مطلب: 267298

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267298/بخش-خصوصی-قرارداد-واردات-۶-میلیون-دز-واکسن-کرونا-بست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir