کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دوچرخه زدن در حین دیالیز برای بیمار مفید است

31 فروردين 1400 ساعت 12:08


گروه علمی: تحقیقات جدید نشان می دهد که دوچرخه زدن در حین جلسات درمانی دیالیز می تواند سلامت قلب بیماران را تقویت کرده و هزینه های پزشکی را کاهش دهد. دیالیز می تواند منجر به آسیب طولانی مدت به قلب شود که در نهایت منجر به نارسایی قلبی می شود، بنابراین محققان انگلیسی تصمیم گرفتند دریابند که آیا ورزش می تواند این عوارض را کاهش دهد.
 

«جیمز برتون»، محقق ارشد تحقیق از دانشگاه لیکستر انگلستان، در این باره می گوید: «ما می دانیم که تحرک بیشتر می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند، همچنین به کنترل وزن، کاهش فشار خون و کلسترول و بهبود سلامت روان کمک می کند.»وی در ادامه می افزاید: «به همین دلیل، و بخصوص به دلیل بالابودن خطر بیماری قلبی، تحرک جسمی برای افراد دیالیزی بسیار مهم است.»

برای این مطالعه، در طی جلسات منظم دیالیز به شرکت کنندگان ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط روی دوچرخه متناسب با شرایط شان پیشنهاد شد. اسکن MRI از قلب آنها شش ماه بعد انجام شد و با تصاویر قبل از مطالعه مقایسه شد.محققان گزارش دادند بیمارانی که در طی دیالیز دوچرخه زدن کردند، شاهد بهبود در سلامت قلب شان بودند. قلب آنها از اندازه طبیعی تری برخوردار بود و جای آسیب کمتر و سفتی رگهای اصلی بزرگتر کمتر بود.

برتون خاطرنشان کرد: «تناسب اندام برای بیماران دیالیزی یک چالش است. متأسفانه زمانی که شخصی به واحد دیالیز منتقل شده و چهار ساعت را به دستگاه دیالیز وصل می شود، در آن روز زمان کمتری برای انجام کار دیگری دارد و واقعیت این است که این اتفاق سه بار در هفته برای بیشتر بیماران رخ می دهد.»رکاب زدن در حال دیالیزکردن اکنون در دستورالعمل های انجمن کلیه انگلستان گنجانده شده است و محققان قصد دارند امکان در دسترس قرار دادن آن را برای بیماران بیشتری در سراسر انگلستان بررسی نمایند.


کد مطلب: 267323

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267323/دوچرخه-زدن-حین-دیالیز-بیمار-مفید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir