کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آزادسازی واردات خودرو در دولت سیزدهم

اقتصاد 24 , 31 فروردين 1400 ساعت 12:55


گروه اقتصادی: تابستان سال ۹۷ خبر ممنوعیت واردات خودرو صدر رسانه‌ها شدو شوک بزرگی را به اقتصاد مردم وارد کرد.با گذشت زمان بسیاری از افراد امیدوار بودند که بالاخره در سال ۹۸ این ممنوعیت برداشته شود، اما شرایط به همان روال تا پایان سال ۹۹ باقی ماند.حالا در سال ۱۴۰۰ با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گمانه زنی‌ها درباره وضعیت آزاد سازی واردات خودرو بیشتر شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در همین رابطه می‌گوید:‌ اگر سند همکاری ایران و چین به طور قرارداد به امضا هم برسد، استراتژی تولید محور جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تغییر نخواهد کرد.وی تصریح داشت: یقیناً با این سیاست واردات خودرو "سی بی یو "همچنان ممنوع خواهد بود.به گفته این فعال اقتصادی؛ بدنبال سند ۲۵ ساله، احتمالاً گسترش همکاری‌های ایران و چین به سمت تولید خودرو خواهد بود. خودرو سازان چینی مشارکت خود را با خودرو سازان ایرانی افزایش داده و اقدام به توسعه تولید خودرو به جای واردات خودرو داشته باشند.

دادفر ادامه داد: با آمدن چینی‌ها به ایران اقدامات جدید برای قرارداد‌های تولیدی با شرکت‌های خودروساز ایرانی قوت خواهد گرفت.دادفر با اشاره به اینکه در حال حاضر چین همچنان شریک اصلی در تولید خودرو باایران است گفت: این موضوع حتی پس از قرارداد ایران و چین بحث جدید نیست. اما احتمال مشارکت بیشترچین با شرکت‌های خودرو ساز ایرانی گسترش خواهد یافت. شاید همین موضوع باعث ممنوع ماندن واردات خودروبه کشور شود.

اگر برجامی نبود قرارداد با چین هم نبود 
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرودر پاسخ به این سوال که واردات خودرو پس ازاحتمال برداشت تحریم‌ها و بازگشت به برجام گفت: چینی‌ها از آب گل آلود برجام ماهی می‌گیرند. اگر قرار بود برجامی باشد چینی‌هایی درکار نبودند.
وی تصریح داشت: چینی‌ها در همان ابتدای برجام از ایران به دلیل استقبال از شرکت‌های اروپایی گلایه داشتند.
وی تأکیدداشت: اگر دوباره برجامی باشد و تحریم‌ها به طور کل برداشته شود کلیات سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از حیز انتفاع ساقط می‌شود!.

دادفر با تأکید براینکه عقل حکم می‌کند که برجام در کنار همکاری با چین و سایر کشور‌ها حائز اهمیت است، گفت:همه دنیا از ظرفیت‌های بالای ایران استفاده می‌کنند، اما متأسفانه ایران تا کنون نتوانسته از ظرفیت‌های همه در یکجا به خوبی بهره‌مند شود.این فعال اقتصادی یادآور شد: این نوع سیاست‌ها مجهول است. اگر برجام باشد چینی‌ها نیستند، اما برجام نباشد چینی‌ها باید حضور داشته باشند. این بلاتکلیفی‌ها اقتصاد کشور را به بیراهه کشانده است.دبیر انجمن وارد کنندگان خودروگفت: واردات خودروی "سی بی یو" تنها باایجاد یک موج سیاسی توسط یک گروه سیاسی جدید سوار بر کار سیاست کشورآزاد خواهد شد.

وی در همین رابطه توضیح داد: با انتخاب رئیس جمهور جدید در خرداد ماه سال جاری واردات خودرو "سی بی یو" قطعاً به دلیل تغییر در سیاست‌ها آزاد خواهد شد.دادفر ادامه داد: این موج سیاسی واردات خودرو به عنوان امتیاز دولت سیزدهم به جهت تعیین جایگاه متفاوت‌تر از جایگاه دولت دوازدهم در بین مردم ایجاد خواهد شد.این فعال اقتصادی گفت: ‌اقتصاد کشور با سیاست گره خورده و تمام این مشکلات به دلیل نمایش‌هایی برای مطلوب نشان دادن عملکرد دولتی پس ازدولت دیگر است.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرومی گوید: نه برجام نه سند همکاری ۲۵ ساله هیچ کدام از این شرایط راه را برای واردات خودرو به کشور باز نمی‌کند.وی تصریح داشت: ‌زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد شود انتظارات مردم برای تولید خودروی باکیفیت افزایش می‌یابد و این در توان خودرو ساز داخلی نیست.دادفر با تأکید بر اینکه احتمال آزاد سازی واردات به عنوان یک آبشن قطعی برای دولت سیزدهم خواهد بود، گفت:‌ خودرو یک اهرم کنترل کننده بسیار بزرگ و مهم هزینه‌های خانوار است. تولیدات داخلی باید با کیفیت‌تر تولید شوند. در غیر اینصورت نیاز مردم برای استفاده از خودرو‌های به روز و با تکنولوژی برتر تنها از طریق واردات جبران می‌شود.


کد مطلب: 267342

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267342/آزادسازی-واردات-خودرو-دولت-سیزدهم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir