به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۲۶۷۳۵۴

هرآنچه درباره بیماری سی تی اس باید بدانید

هرآنچه درباره بیماری سی تی اس باید بدانید
گروه علمی: یک جراح ارتوپد به بیان توضیحاتی درباره بیماری سی تی اس و راهکارهای درمانی آن در افراد مختلف پرداخت.ذبیح الله حسن زاده متخصص بیماری‌های استخوان و جراح ارتوپد  گفت : سی تی اس، سندروم درد دست یا یا خواب رفتن انگشتان دست به طور معمول، ده برابر بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد و دلیلش هم انجام کار‌های سنگین در منزل و یا کار‌های روزمره است. در برخی از خانم‌های باردار نیز این درد و گزگز در ناحیه دست مشاهده می‌شود.

حسن زاده افزود: درد دست در آقایانی که در معدن کار‌های سنگین انجام می‌دهند یا به طور کلی کار‌های یدی و فیزیکی سخت انجام می‌دهند نیز شایع است.او در مورد علائم این بیماری گفت: گزگز و مورمور انگشتان یک، دو و سه و خواب رفتگی انگشتان دست از شایع ترین علائم این عارضه است. بیمار وقتی بخواهد اشیایی مثل لیوان را در دست بگیرد حس می‌کند وسیله هر آن از دستش می‌افتد که این نشانه بدی است. به ویژه وقتی سن بالای ۵۰ سال باشد.

این متخصص بیماری‌های استخوان گفت: در گونه نادری از بیماران به دلیل مسمومیت با سرب یا قلع مثل افرادی که در باطری سازی و مکانیکی کار می‌کنند نیز این بیماری مشاهده می‌شود.او ادامه داد: پزشک متخصص پس از دریافت شرح حال دقیق بیمار و معاینه فیزیکی به راحتی می‌تواند این مشکل را تشخیص دهد. بهترین روش تشخیصی برای این بیماری، پس از معاینه دقیق، انجام دادن نوار عصب و عضله است که توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می‌شود و در این نوار چسبندگی یا گیر افتادن عصب در دست قابل مشاهده است.

حسن زاده بیان کرد: راه درمان این عارضه در ابتدا مراعات در انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین و یا استفاده از آتل‌های شبانه است، این آتل‌ها در طول روز نیز می‌توانند بسته شوند، اما دلیل تجویز آن‌ها در شب، آرام شدن درد و جلوگیری از گزگز دست و در نتیجه داشتن خواب راحت برای بیمار است.او تاکید کرد: مرحله‌ دیگر برای درمان این عارضه، تزریق موضعی در درجات خفیف است که موفقیت‌هایی را دارد، اما درمان قطعی محسوب نمی‌شود. درمان قطعی در افراد بالای ۵۰ سال در صورتیکه خواب رفتن دست بیش از ۴۰ ثانیه ادامه داشته باشد، انجام جراحی است.

این متخصص بیماری‌های استخوان گفت: بعد از جراحی در صورت مهارت پزشک جراح، فرد می‌تواند در شب جراحی احساس بهبودی کند و با همان دست، غذا بخورد. بنابراین، گچ گرفتن و آتل در برخی موارد پس از جراحی برای بیمار لازم نیست.او بیان کرد: بیمارانی که همزمان با درد گردن از درد دست هم رنج می‌برند نباید امید به بهبودی صددرصدی داشته باشند، زیرا از سندرومی رنج می‌برند که علاوه بر دست، گردن را هم درگیر کرده است. برای این بیماران بهبودی کامل رخ نمی‌دهد و تا زمانی که درد و فشار، روی ریشه عصبی گردن وجود دارد، درد در ناحیه دست نیز احساس می‌شود.

حسن زاده گفت: به طور کلی بیماری سی تی اس یا سندروم درد مچ دست می‌تواند به وضوح در سن بالای ۵۰ سال خود را نشان دهد و اگر در زنان باردار اتفاق افتاد باید صبر پیشه کنیم تا بارداری تمام شود، اگر پس از تولد جنین درد به صورت خود به خود بهبود نیافت و همچنان ادامه داشت، درمان انجام گیرد.او ادامه داد: افراد بالای ۵۰ سال که کار‌های سنگین انجام می‌دهند وقتی دستهایشان را مشت می‌کنند و از رو به رو به هم می‌فشارند دچار گزگز و خواب رفتگی شوند باید عمل جراحی انجام شود.  اگر به موقع جراحی نشوند، بخشی از ناحیه کف دستشان را از دست می‌دهند و دچار ضعف دست و لاغری کف دست خواهند شد که می‌تواند در طولانی مدت، ناتوانی برای بیمار ایجاد کند.این متخصص بیماری‌های استخوان گفت: به طور کلی بیماری سی تی اس بیماریست که به راحتی قابل پیشگیری و درمان است و نباید روند درمان را به تاخیر بیندازیم، زیرا وقتی عصب آسیب دید، سلامت دست به راحتی قابل برگشت نیست.
برچسب ها: بیماری سی تی اس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها