به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۲۶۷۳۸۷

طرحی برای خروج اسرائیل از بن بست سیاسی

طرحی برای خروج اسرائیل از بن بست سیاسی
گروه بین الملل:  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که از زمان انتخابات 3فروردین تاکنون نتوانسته احزاب سیاسی و مذهبی کشورش را برای تشکیل کابینه جدید متقاعد کند، از طرح انتخاب مستقیم نخست‌وزیر به جای انتخابات پارلمانی و پیروزی حزبی، حمایت خواهد کرد تا بلکه اسرائیل از بن بست سیاسی سه سال گذشته خارج شود.
تصویب چنین طرحی همچنین به  نتانیاهو فرصت خواهد داد که بیشتر در سمت نخست‌وزیری باقی بماند و همزمان او را در این سمت در مدت زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات فساد نگه خواهد داشت.روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشت: «تنها دو هفته مانده به پایان فرصت تشکیل کابینه، نخست‌وزیر دست یاری به سوی نفتالی بنت دراز کرده تا به کمک او بیاید و البته این به آن معنا است که اگر جواب نگیرد به سراغ جناح چپ خواهد رفت».
با این حال، این طرح  نتانیاهو با مانع جدی در پارلمان اسرائیل روبروست؛ جایی که مخالفان  نتانیاهو توانستند کنترل کمیته مربوط به بررسی و تصویب این طرح را در دست بگیرند.
پس از انتخابات 3فروردین که چهارمین رای‌گیری ظرف دو سال گذشته بود، رئیس‌جمهوری اسرائیل بنیامین نتانیاهو را موظف به تشکیل کابینه کرد. او تا روز ۴ مه (دو هفته دیگر) فرصت دارد که با جناح‌های سیاسی دیگر صاحب کرسی در پارلمان برای تشکیل دولت به ائتلاف برسد. در غیر این صورت، این احزاب مخالف خواهند بود که فرصت خواهند یافت تا برای تشکیل دولت جانشین دست به کار شوند.بر همین اساس  نتانیاهو در جمع رهبران حزب لیکود گفته برای بن بست سیاسی کشورش پیشنهادی دارد: «یک راه حل برای برون رفت از این بن‌بست وجود دارد و اکثریت مردم هم از آن حمایت می‌کنند». نتانیاهو گفته از نظر او انتخابات ویژه برای رای مستقیم به نخست‌وزیر به شهروندان اسرائیل اجازه خواهد داد که رهبر خود را انتخاب کنند و نیازی هم به منحل کردن پارلمان و سایر مشقات تشکیل دولت نباشد.با این حال، مخالفان  نتانیاهو بلافاصله با این پیشنهاد او مخالفت کردند و گفتند اسرائیل نیازی به یک انتخابات دیگر ندارد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها