به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۲۶۷۴۰۱
افزایش فشار به بایدن برای جلوگیری از احیای برجام

ابراز خوشبینی نسبت به پیشرفت مذاکرات وین

ابراز خوشبینی نسبت به پیشرفت مذاکرات وین
گروه سیاسی: در حالیکه برخی رسانه از نزدیک شدن ایران و آمریکا به بازگشت همزمان به برجام خبر می دهند کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان از ارائه طرحی برای سخت‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران و جلوگیری از بازگشت ایالات متحده به برجام خبر داده‌ است.
کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح اقدام فشار حداکثری علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود.این کمیته خاطرنشان کرد طرح مورد اشاره به دنبال تثبیت استراتژی دولت ترامپ در فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی خواهد بود که به گفته تنظیم‌کنندگان طرح تا کنون "کاملا موفق" بوده است.پیشنهادکنندگان این طرح مدعی‌اند که هدف آنها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و نیز موشک‌های بالستیک است.فشارها به دولت آمریکا برای جلوگیری از بازگشت به برجام پس از انتشار اخبار  مثبت از مذاکرات وین صورت می گیرد.
براساس اعلام دیپلمات ها نگارش پیش نویس توافق وین آغاز شده است.
همچنین گروه بزرگی از مقامات نظامی پیشین اسرائیل در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، علیه احتمال بازگشت دولت واشینگتن به برجام، توافق هسته‌ای با ایران، موضع گرفتند.
«بیش از دو هزار تن» از بلندپایگان پیشین در تشکیلات نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، در این نامه نوشته‌اند که بازگشت آمریکا به برجام، منافع اسرائیل و «متحدین عرب» را به خطر خواهد انداخت.گروه اسرائیلی که در زبان عبری «بیتخونیستیم» («امنیتی‌ها») نامیده می‌شود، افزوده‌اند که دولت بایدن و شمار «معدودی» از کشورهای اروپایی در حالی برای احیای برجام تلاش می‌کنند که نگرانی کشورهایی را که از سوی ایران تهدید می‌شوند، «نادیده می‌گیرند». اشاره آنها به فرانسه، بریتانیا و آلمان است.مقامات ارشد پیشین اسرائیلی تکرار کرده‌اند که «ایران آشکارا به دنبال نابودی اسرائیل» است.گروه یادشده این را نیز گفته است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تقابل با اقدامات ایران، «یک امر اساسی برای ممانعت از وقوع یک فاجعه است». آنها به نوع «فاجعه‌ای» که ممکن است رخ دهد، اشاره نکرده‌اند.به نظر می‌رسد نامه جدید گروه «بیتخونیستیم»، تکرار نامه‌ شش هفته پیش آنها باشد؛ این گروه در نامه پیشین اساسا خواهان خودداری آمریکا از ورود به مسیر احیای برجام شده بود.دولت جو بایدن اما با اعزام هیئت به مذاکراتی که در دو هفته اخیر در وین، پایتخت اتریش، در جریان بوده، از طریق گفت‌وگو با سایر کشورهای عضو برجام، نوعی مذاکرات غیرمستقیم با ایران را آغاز کرده است.نخست وزیر و سایر مقامات اسرائیل آشکارا از تماس‌های آمریکا با ایران ابراز ناخشنودی می‌کنند و حتی به آمریکا تلویحا «هشدار» داده‌اند.
 ابراز خوشبینی نسبت به پیشرفت مذاکرات وین
دور تازه گفتگوهای ایران با ۴+۱ بر سر از سرگیری تعهدات برجامی در حالی به تازگی با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین آغاز شده که اظهارات امیدوارکننده‌ای از سوی هر یک از طرف‌ها به خصوص مقامات تهران و واشنگتن به گوش می‌رسد. در حالی که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان دور دوم گفتگوها در کمیسیون مشترک برجام از شکل گیری تفاهم جدید سخن به میان آورد و جو بایدن نیز از پایبندی تهران به گفتگو‌های غیرمستقیم با واشنگتن ابراز خرسندی کرده، مقامات اتحادیه اروپا به عنوان دیگر شرکای برجام نسبت به روند مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرده‌اند.جوزپ بورل، مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا  در سخنانی ضمن اشاره به پیشرفت گفتگوهای جاری در وین در جهت احیای توافقنامه‌ سال ۲۰۱۵ تاکید کرد که شاهد تمایل کلیه طرف‌ها به نجات توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است. بورل در حالی نسبت به قرار گرفتن مذاکرات در مسیری درست ابراز خرسندی کرده که خوشبینی نسبت به نتیجه این گفتگوها روز شنبه پس از اظهارات نماینده چین در وین مبنی بر شتاب گرفتن مذاکرات مدام رو به افزایش است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به پیشرفت‌های سریع در مذاکرات بدون ارائه جزئیات بیشتر یادآور شد: «فکر می‌کنم که ایران و ایالات متحده از حسن نیت لازم برای دستیابی به یک توافق برخوردار هستند و این خبر خوبی است.»
جوزپ بول در ادامه تصریح کرد: «به گمان من دو طرف واقعا علاقمند به دستیابی به توافق هستند. آنها از موضوعات کلی عبور کرده و بر موضوعات جزئی، که به وضوح، از یک طرف به لغو تحریم ها و از طرف دیگر، به نحوه اجرای تعهدات مربوط می‌شود، متمرکز شده‌اند.» بورل همچنین با اشاره به این موضوع که گزارشی از روند مذاکرات در اختیار وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار داده و پیش‌تر با آنتونی بلینکن و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران نیز گفتگو کرده، یادآور شد که انریکه مورا، مدیر سیاسی وی به عنوان گرداننده اصلی گفتگوها در کمیسیون مشترک برجام پس از بازگشت به بروسکل بار دیگر عازم وین شده است.
دومین دور گفتگوها میان نمایندگان ایران و ۴+۱ پنجشنبه گذشته در زیرزمین یکی از هتل‌های لوکس شهر وین جریان یافت؛ این در حالیست که نمایندگان اعزامی از ایالات متحده به ریاست رابرت مالی در هتلی دیگر مستقر شده و مذاکره کنندگان اروپایی به عنوان واسط میان دو هئیت در تردد بودند.
شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی گفته است که آمریکا و ایران به مرحله پایان دادن به اختلافات‌شان بر سر توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند. واشنگتن مذاکرات را سازنده ارزیابی کرده و جمهوری اسلامی نیز نشان داده است که آمادگی گفت‌وگو پیرامون جزئیات مربوط به چگونگی احیای توافق هسته‌ای را دارد.بلومبرگ همچنین با اشاره به گزارش روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز درباره مذاکره مقامات ارشد عربستان سعودی و ایران در بغداد برای بهبود مناسبات خود، آن را یک نشانه آشکار دیگر از کاهش تنش‌ها دانسته است.
 به برجام باز می‌گردیم اگر ...
سفیر آمریکا در سازمان ملل در یکی سخنرانی به بیان مواضع دولت آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و احیای توافق هسته‌ای پرداخت. لیندا توماس گرینفیلد،  گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد و در عین حال برای مقابله با آنچه تهدیدهای ناشی از رفتار خصومت آمیز ایران خوانده شده است، فعالیت می کند. گرینفیلد که عالی رتبه ترین مقام دولت بایدن بود که در کنفرانس سالانه لابی اسرائیلی «جی استریت» سخنرانی می کرد، گفت که دولت بایدن این هدف مشترک با اسرائیل را دارد که هیچ گاه به ایران اجازه ندهد به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند اما قصد دارد از طریق دیپلماسی به این مقصود برسد. او درباره موضع دولت آمریکا در زمینه برجام(توافق هسته ای) گفت: ما اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش بازگردد، آماده بازگشت به توافق هستیم. همان طور که با مشارکت‌مان در مذاکرات ادامه دار وین نشان دادیم، در حال همکاری با شرکای بین‌المللی هستیم تا ببینیم آیا چنین چیزی امکان پذیر هست یا نه.
 حرکت به سوی بازگشت هم‌زمان به برجام
یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت که ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرحی برای برداشتن گام های همزمان و متوالی برای بازگشت به برجام هستند.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره روند مذاکرات ایران و 1+4 در وین که آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد به بررسی اظهارات مقامات هر یک از طرف‌ها در روزهای اخیر پرداخت و نوشت: مقامات حاضر در وین روز دوشنبه گفتند که مذاکره کنندگان وارد مرحله تهیه پیش نویس برای ایران و آمریکا شده اند تا این دو کشور بتوانند به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند.همچنین انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این مذاکرات گفت که پیشرفت هایی در وین حاصل شده است.
یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز مذاکرات وین را درست و متفکرانه توصیف کرد و گفت: ما نظراتمان را به هیئت های حاضر منتقل کرده ایم. تاکنون هیچ دستاوردی حاصل نشده است اما انتظار هم نداریم که این روند آسان و سریع باشد.به نوشته واشنگتن پست، مقامات ایران در طول این مذاکرات سرسختانه تاکید دارند که آمریکا به عنوان کسی که توافق هسته ای را کنار گذاشته است، ابتدا می بایست اولین گام ها برای بازگشت به توافق را بردارد. ایران خواهان این است که تمام تحریم های بازاعمال‌شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ پس از خروج از برجام و همچنین رفع ۱۵۰۰ تحریم جدید اعمال‌ شده در راستای کارزار "فشار حداکثری"  از سوی دولت او است.این روزنامه آمریکایی افزود: اما به گفته مقامات مطلع از این مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود، ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرحی برای برداشتن گام های همزمان و متوالی برای بازگشت به برجام هستند.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها