کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متادون خاصیت درمانی برای ترک شیشه ندارد

1 ارديبهشت 1400 ساعت 11:56


گروه جامعه: مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه متادون خاصیت درمانی برای ترک «شیشه» ندارد، گفت: برای درمان اعتیاد به حشیش، شیشه، کوکائین و موادی از این دست درمان دارویی وجود ندارد.رضا تویسرکان منش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در گذشته گفته می‌شد که متادون در درمان مصرف کننده‌هایی که به شیشه مبتلا هستند تأثیر دارد، آیا این مطلب را تأیید می‌کنید یا خیر، اظهار کرد: خیر این‌طور نیست. از نظر علمی سه دسته مواد داریم، گروه اول به نام مواد مخدر هستند، که معروف ترین آن در ایران تریاک و فرآورده‌های آن همانند شیره است، هروئین هم ترکیب صنعتی تریاک است و کراک افغانی که قبلاً ً استفاده می‌شد معجونی از تریاک و هروئین است.
 

وی افزود: اینها مواد مخدر هستند، برای مواد مخدر درمان دارویی جایگزین داریم. همان ماده‌ای که فرد با ناخالصی و تزریق وریدی استفاده می‌کند را با درمان‌های آگونیست یعنی معادل آن عوض می‌کنیم به عنوان مثال شربت تریاک برای کسی که تریاک مصرف می‌کند می‌تواند جایگزین باشد.مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: گروه دوم مواد محرک و گروه سوم روان گردان هستند، کلاً درمان دارویی برای این دو گروه وجود ندارد، نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا! ممکن است عوارض را درمان کنیم اما هیچ ترکیب دارویی برای ترک اعتیاد این دو گروه نداریم.

می‌توان عوارض مصرف روان گردان‌ها را درمان کرد اما خود اعتیاد را نه
تویسرکان منش بیان کرد: به عنوان مثال فردی که شیشه مصرف کرده و تشنج می‌کند یا دمای بدن او به شدت بالا می‌رود یا دچار کم آبی می‌شود را می‌توان درمان کرد و برایش دارو تجویز کرد اما در واقع آن داروها عوارض مصرف را درمان می‌کند نه خود اعتیاد! برای درمان اعتیاد به حشیش، شیشه، کوکائین و غیره درمان دارویی وجود ندارد.

وی گفت: کاربرد داروهای مخدر در پزشکی بسیار زیاد است. هم داروهای بیهوشی و هم مسکن‌های قوی و مهم که باعث می‌شود فرد درد را تحمل کند از داروهای مخدر هستند، داروهایی همچون کدئین، سوفنتالین، مورفین و غیره در این زمینه کاربرد دارد. از مشتقات تریاک می‌توان استفاده دارویی کرد اما از مشتقات محرکات و روان گردان به محدود می‌توان استفاده دارویی داشت.

استفاده از برخی مخدرها و مشتقاتشان در صنعت پزشکی
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تریاک ماده اولیه ای است که به کارخانه می‌رود و از آن حدود ۱۰۰ دارو ساخته می‌شود، در گروه آمفتامین‌ها دارویی به نام ریتالین است که در درمان بیش فعالی و اختلال توجه بچه‌ها استفاده می‌کنیم یا مطالعات عجیبی در آمریکا شده که حشیش در صرع مقاوم به درمان ناشی از ام اس مؤثر بوده است اما باز از این گروه مواد استفاده خیلی محدودی در پزشکی داریم.
تویسرکان منش در پایان گفت: مثلاً در تحول غیرقابل درمان ناشی از داروهای شیمی درمانی ترکیبی از داروهای شاهدانه مؤثر است ولی آنقدر داروی جایگزین داریم که اصلاً لازم نیست از این مخدرها استفاده کنیم البته خود تریاک هم در پزشکی جایگاهی ندارد ولی مواد مخدری که از گیاه شاهدانه و شقایق استحصال می‌شود، در پزشکی بسیار زیاد کاربرد دارد.


کد مطلب: 267538

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/267538/متادون-خاصیت-درمانی-ترک-شیشه-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir