به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۶۷۵۴۲

کشف دی‌ان‌ای انسان‌اولیه ازگردو خاک غار باستانی

کشف دی‌ان‌ای انسان‌اولیه ازگردو خاک غار باستانی
گروه علمی: محققان با استفاده از یک روش پژوهشی جدید موفق به استخراج دی ان ای انسان اولیه نئاندرتال از گرد و خاک موجود در یک غار باستانی شده‌اند. بررسی دی ان ای مذکور به دانشمندان کمک می‌کند تا دریابند چگونه انسان‌های نئاندرتال غارنشین قبل از نابودی کامل دو بار تا مرز انقراض پیش رفتند و دوباره به زندگی بازگشتند.اطلاعات ژنتیکی یادشده توسط یک گروه بین‌المللی از محققان جمع‌آوری شده و نشان می‌دهد نئاندرتال های مورد بررسی بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰ هزار سال قبل زندگی می‌کردند. محل زندگی این افراد غارهایی در کشورهای اسپانیا و روسیه بوده است.
 
داده‌هایی که دانشمندان جمع‌آوری کرده‌اند نشان می‌دهد دو مورد جایگزینی بنیادی جمعیت انسان‌های نئاندرتال در اوراسیا رخ داده که یکی مربوط به ۱۳۵۰۰۰ سال پیش و دیگری مربوط به ۱۰۰،۰۰۰ سال پیش بوده است. به نظر می‌رسد این دو رویداد ناشی از تغییرات جدی زیست محیطی بوده که به علت سرد شدن ناگهانی هوا رخ داده و انسان‌های نئاندرتال را تا مرز نابودی پیش برده است.

در حدود ده سال قبل در یکی از این غارهای مورد بررسی، دی ان ای انسانی باستانی در یک استخوان انگشت شناسایی شد که متعلق به گونه‌ای از انسان کاملاً ناشناخته به نام دنیسووان بوده است. اطلاعات جدید دی ان ای به دست آمده از خاک این غار ممکن است منجر به کسب اطلاعاتی در مورد این گونه انسانی شود. زیرا در غار یادشده انسان‌های نئاندرتال و دنیسووان در گذر زمان ساکن بوده‌اند.
برچسب ها: دی ان ای غار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها