به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۶۷۵۷۱
تک‌صدایی جامعه را به سمت استبداد می‌برد

تکثرگرایی بهتر از یک صدایی است

تکثرگرایی بهتر از یک صدایی است
گروه سیاسی: یك وکیل دادگستری، در خصوص قانون مطبوعات و نقش رسانه‌ها در جهان امروز، اظهار کرد: رسیدن به توسعه در زمینه‌های مختلف شرایط و ارکانی دارد و مستلزم پویا شدن و پویا بودن رسانه‌ها اعم از شنیداری و گفتاری و نوشتاری است؛ به تعبیر دیگر وسایل ارتباط جمعی در عصر حاضر در این راستا سهم بسزایی دارند.
 عبدالصمد خرمشاهی افزود: امروز عصر ارتباطات است و در واقع به نوعی ارتباطات حرف اول را در مناسبات جهانی می‌زند. قطعاً نمی‌توان امروزه بدون استفاده از رسانه و بدون اطلاع از وقایع روزمره رشد یا فعالیت کرد؟ این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: ماده ۱ قانون مطبوعات رسالت مطبوعات و رسانه‌ها را برشمرده و مهمترین رسالتی که رسانه‌ها دارند، آگاه کردن و آگاهی دادن به عامه مردم در زمینه‌های گوناگون خبری، انتقادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، کشاورزی و ورزشی است.
وی با بیان اینکه بالاترین وظیفه رسانه‌ها روشن ساختن افکار عمومی است، افزود: زمانی که یک رسانه برای فعالیت، مجوز اخذ کرده و به بالا بردن سطح معلومات مردم کمک می‌کند، نمی‌توان از فعالیت‌ آنها جلوگیری کرد.خرمشاهی تأکید کرد: در ماده ۳ قانون مطبوعات تصریح شده است که مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده و پیشنهادات و توضیحات سازنده را به اطلاع عموم برسانند. همچنین در ماده ۶ این قانون موارد تخلف ذکر شده و مشخص است که اگر رسانه تخلف کرد به عنوان مثال با ایجاد اختلاف میان اقشار مردم یا نشر مطالب الحادی داشت و اهانت افترا کرد، مشخصاً هیأت نظارت بر مطبوعات باید پیگیر موضوع شود. ماده ۲۳ و  ۳۵ قانون مطبوعات نیز جرائم مطبوعات را برشمرده و مجازات را مشخص کرده است.این حقوقدان گفت: از یک طرف می‌دانیم که امروز در دنیا، وجود تکثرگرایی بر خلاف تک صدایی، جایگاه بالایی دارد مردم باید صداهای مختلف را بشنوند و پیش شرط بقا و دوام جامعه به لحاظ سیاسی و فرهنگی، تکثرگرایی و شنیدن صداهای مختلف است. مخالف این قضیه تک‌صدایی است که نهایتاً جامعه را به سمت استبداد و دیکتاتوری خواهد کشاند.
وی خاطر نشان کرد: قرآن می‌فرماید که «به کسانی که گفتنی‌ها را میشنوند و بهترین آن را انتخاب می‌کنند بشارت بده». از آنجایی جامعه به دنبال تنوع‌گرایی در فرم، محتوا و شکل است، باید ظرفیت حکومت‌ها برای شنیدن صداهای گوناگون بالا باشد  و روز به روز افزایش پیدا کند.



 
برچسب ها: جامعه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها