به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۲۶۷۵۹۲

علل کاهش مشارکت مردم و راهکار افزایش آن

علل کاهش مشارکت مردم و راهکار افزایش آن
گروه سیاسی: روزنامه آرمان ملی در نوشتاری به بررسی آسیب‌شناسی علل و عوامل پایین بودن نرخ مشارکت مردمی درانتخابات دوم اسفند ۱۳۹۸و نیز راهکارهایی به منظور افزایش نقش و مشارکت مردمی در انتخابات ۱۴۰۰پرداخت.
این روزنامه نوشت:
الف- عوامل کاهش و پایین بودن مشارکت مردمی درانتخابات ۱۳۹۸- میزان مشارکت مردم در هر انتخاباتی برآیندی از اعتبار مردم به میزان قرار گرفتن رای‌شان در مناسبات حقیقی و حقوقی ساختار قدرت است. به این اعتبار به هرمیزانی که اعتبار مردم بیشتر باشد بالطبع میزان مشارکت مردمی نیز افزایش خواهدیافت و از این منظر است که کاهش مشارکت مردم در هر انتخاباتی آسیب‌رسان بوده و المان‌های روشنی به نهادهای حکومتی است.
حال سوال این است که چرا انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند ۱۳۹۸درمقایسه با مجالس پیشین با اقبال کمتری ازسوی مردم مواجه شد؟‌! در ادامه چند آیتم و مولفه اصلی، که علل و اسباب کاهش مشارکت مردمی را درانتخابات دوم اسفند ماه ۹۸ رقم زده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد:
۱- مهمترین علت این کاهش ناامید شدن مردم از اثرگذاری نهادهای انتخابی در مناسبات حقیقی و حقوقی ساختار قدرت درکشور است.
2- عملکرد نامناسب دولت دوازدهم در بهبود وضعیت کشور و مردم به‌خصوص در بعد اقتصادی و معیشتی، که خود معلول علت‌هایی در سیاست داخلی از قبیل رخدادهای سال‌های ۹۶ و 98و به ویژه در سیاست خارجی روی کارآمدن پدیده ترامپیسم در آمریکا، که با رفتارهای غیرعقلانی و خروج یکجانبه از برجام، دولت را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخت و موجب نارضایتی مردم و رویگردانی آنها از صندوق‌های رای شد.
3- ناتوانی نمایندگان فراکسیون دهم مجلس در سروسامان دادن ازطریق نظارت جدی بر عملکرد دولت و تصویب قوانین خوب و مناسب برای مردم جهت بهبود وضعیت معیشتی آنان.
۴- عملکرد نامطلوب شوراهای اسلامی شهروروستا به‌خصوص شورای شهر تهران و برخی کلانشهرها، که همگی این عوامل نهایتا به پای‌ جریان اصلاحات که در روی کارآمدن دولت دهم شوراهای پنجم دخیل بودند، گذاشته شده است به‌طوری‌که مجموعه عوامل فوق شرایطی را پدید آورده که موجب یأس و سرخوردگی مردم، که بدنه و عقبه اجتماعی و پایگاه اصلی رای محسوب می‌شوند، شده است؛ تاجایی که اعتمادشان از جریان اصلاحات سلب و در نتیجه تاثیر‌گذاری صندوق‌های رای را از دست داده‌اند.
بنابراین انگیزه و اعتقادی برای حضور و مشارکت درانتخابات نداشتند و در یک معنا باید گفت دچار بی‌تفاوتی سیاسی شدند. لذا شکاف وگسست عمیقی بین جریان اصلاحات و عقبه اجتماعی و پایگاه رای آنان به‌وجود آمده و باعث ا‌ز دست رفتن سرمایه اجتماعی (‌مردم‌) این جریان اصیل سیاسی شده و روی‌گردانی از صندوق‌های رأی را فراهم ساخته است.
این شکاف و انشقاق درانتخابات دوم اسفند۱۳۹۸به صورت آشکار بروز و ظهور یافته که نتیجه و ثمره آن انتخاباتی با حداقل مشارکت را رقم زده و از دل آن مجلسی حداقلی تشکیل یافته که رکورددار کمترین میزان مشارکت در بین تمامی انتخابات مجالس ادوار دهگانه گذشته شده است.
۵- ردصلاحیت‌ها: افزون بردلایل پیش گفته مهمترین و شاید بتوان گفت یکی از علل کاهش مشارکت مردم درانتخابات اسفندماه گذشته در ردصلاحیت ها جست‌وجو کرد. ب- راهکارهای افزایش مشارکت: پس از بررسی عوامل کاهش مشارکت مردمی درانتخابات مجلس یازدهم جهت افزایش و نقش مشارکت مردم....
درانتخابات پیش‌رو راهکاریی به شرح ذیل پیشنهاد می‌شود:
1- یأس و سرخوردگی و انفعال مردم یک بحران و چالش جدی است که انتظار می‌رود درفرصت اندک باقیمانده تا انتخابات، تصمیم‌گیران‌، احزاب و تشکل‌های سیاسی برای غلبه بر این بحران و ترمیم و بازسازی اعتماد آسیب‌دیده مردم و اصلاح روندهای نامناسب قبلی و نیز احیای نشاط و امید عمومی مردم را به مشارکت و حضور پرشور توام با شعور در پای صندوق‌های رای ترغیب و تشویق کنند.
2- وحدت و انسجام: در شرایط کنونی کشور، ضرورت حفظ وحدت و انسجام و یکپارچگی دربین جریان اصلاح‌طلبی با تکیه بر آرمان‌های اصیل اصلاحات، اصل اساسی و الزام‌آور بوده و پرهیز از تفرقه و تشتت امری است اجتناب‌ناپذیر که انتظار می‌رود نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با محوریت بزرگان و عقلای اصلاحات برای افزایش مشارکت مردمی آن را سرلوحه کارخویش قرار دهند.
3 - نظارت استصوابی: اما مهمتر از وحدت نوع عمل و نحوه برخورد نهادهای نظارتی در بررسی صلاحیت نامزدهای شاخص اصلاح‌طلبی است که آیا در تصمیم‌گیری‌هایشان نسبت به انتخابات قبلی گشایش و دید وسیع و وسعت‌نظر خواهند داشت یا اینکه در همچنان بر پاشنه قبلی خواهد چرخید. از آنجایی ‌که نظارت استصوابی موضوعی است که فعالان سیاسی درآستانه هر انتخاباتی با آن مواجه هستند، چنانچه این مساله با جوانب رعایت شود و نامزدهای تمامی تشکل‌های سیاسی داخل نظام بتوانند درعرصه انتخابات حضور یافته و خود را درمعرض انتخاب مردم قرار دهند و مردم هم احساس کنند نمایندگان‌شان در منظر مردم قرار دارند قطعا با طیب‌خاطر در صحنه انتخابات مشارکت داشته و پای صندوق‌های رای حضور فعالانه خواهند داشت.
4 - آرای خاموش و خاکستری: مشخص است که بخش کثیری از رای‌دهندگان در سپهر سیاسی ایران را آرای خاکستری تشکیل می‌دهند. به تجربه ثابت شده که این قشر خاموش و درعین حال تعیین‌کننده درصورت مشارکت درانتخابات یقینا با جریان اصلاح‌طلبی همراهی خواهند کردو در هر انتخاباتی هم که پای کار بیایند، قطعا موجب افزایش نرخ مشارکت در آن انتخابات خواهند شد؛ پس بنابراین اگر در انتخابات آینده جریان اصلاحات بتواند این بخش خاکستری را به صحنه بیاورد ضمن بالا بردن مشارکت حداکثری پیروزی احتمالی این جریان (اصلاحات) را نیز درپی خواهد داشت.
با درنظر گرفتن مجموعه عوامل پیش گفته و درصورت وجود انتخاباتی آزاد، برابر و رقابتی با حضور نامزدهای تمامی سلایق و تشکل‌های سیاسی می‌توان شاهد افزایش مشارکت حداکثری مردم درانتخابات خردادماه ۱۴۰۰ بود، که تیری بر قلب دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی نیز خواهد بود.
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها