به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۲۶۷۵۹۳
حكمرانی خانواده اسد بر سوریه از نیم قرن گذشت

بشار الاسد پس از ۲۱ سال ریاست‌جمهوری مجددا اعلام نامزدی کرد

گروه بین‌الملل: بشار الاسد (رییس حزب بعث سوریه) به صورت رسمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور درخواست داد.
بشار الاسد پس از ۲۱ سال ریاست‌جمهوری مجددا اعلام نامزدی کرد
بشار الاسد (زاده ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۵) سیاست‌مدار بعثی سوری است که در ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۰ به عنوان رئیس‌جمهور سوریه انتخاب شد و همچون سی سال حكومت پدرش، تاكنون در این سمت باقی مانده و هر از چند سال، انتخاباتی برگزار و دوره خود را تمدید می‌كنند. انتخاباتی كه طبق گزارش مجامع جهانی فاقد هرگونه شفافیت و رقابت است و به تعبیری به صورت كاملا تشریفاتی و نمادین برای مشروعیت‌بخشی به تداوم حكومت یك خانواده (موروثی) برگزار می‌شود. او فرمانده کل قوای نیروهای مسلح سوریه و دبیرکل حزب سوسیالیستی بعث سوریه است. پدرش حافظ الاسد از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور سوریه بوده است. سازمان ملل بشار اسد را به خاطر اقداماتش خصوصا استفاده از سلاح شیمیایی علیه معترضان و مخالفان در جنگ داخلی سوریه به عنوان یک جنایتکار جنگی می‌شناسد و تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی به خاطر جنایات جنگی است. اعتراضات داخلی علیه اسد كه به جنگ داخلی خونین در این كشور منجر شد، تاكنون طبق آمار رسمی حدود 400 هزار كشته بجا نهاده و بسیاری از شهرهای این كشور به تلی از ویرانی تبدیل شده‌اند.

حكمرانی خانواده اسد بر سوریه كه حالا از نیم قرن هم عبور كرده است و این خانواده دارای مناصب مختلفی بوده‌اند: 
حافظ الاسد، پدر بشار، از سال ۱۹۷۱ تا  سال ۲۰۰۰ (زمان مرگ) رئیس‌جمهور سوریه بود
اسماء الاسد، همسر، دارای نقش سیاسی تأثیرگذار
انیسه مخلوف، مادر بشار اسد، مرگ در سال ۲۰۱۶
رفعت الاسد، عمو، از مقامات نظامی، تبعید به فرانسه پس از سعی در مبادرت به کودتا در سال ۱۹۸۴، تا سال ۱۹۹۸ او مقام تشریفاتی معاونت رئیس‌جمهور را حفظ نمود.
باسل الاسد، برادر، نامزد اصلی برای جانشینی، مرگ در اثر تصادف با ماشین ۱۹۹۴
ماهر الاسد، برادر، فرمانده گارد رئیس‌جمهوری، فرمانده لشکر چهارم زرهی سوریه، عضو کمیته مرکزی حزب بعث

در سال ۲۰۱۱ با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جهان عرب، تظاهراتی نیز در شهرهای مختلف سوریه نظیر حمات، جبله، دمشق، لاذقیه، درعا و حمص به وقوع پیوست که با سرکوب نیروهای امنیتی سوریه مواجه شد. تظاهراتی پراکنده‌ای در شهرهای دیگر سوریه نیز بوقوع پیوست که در سه شهر حمص، درعا و حما شدیدتر بود. بشار الاسد در ابتدا در مورد این اعتراضات در رسانه‌های سوریه نظری نمی‌داد اما پس از اینکه سرکوبها توسط ارتش بالا گرفت و هم چنین در برخی شهرها بخصوص در شهر حمص قیام مسلحانه توسط ارتش آزاد سوریه علیه حکومت وی رخ داد به مصاحبه با رسانه‌های دولتی سوریه پرداخت و علت این اعتراضات در سوریه را اسرائیل دانست، او اعلام کرد که با اقتدار در برابر این توطئه‌ها می‌ایستد. اتحادیه عرب پس از خیزش سوریه ۲۰۱۲-۲۰۱۱ و کشته شدن هزاران معترض سوری توسط حکومت بشار اسد، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآورد. 

در سال ۲۰۱۴ پیتر آر نویمن، روزنامه‌نگار و کارشناس تروریسم، با استناد به مدارک سوری به‌دست آمده توسط ارتش آمریکا در شهر مرزی سنجار و مدارک فاش‌شده وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، اظهار داشت که «در سالهای اولیه قیام، اسد و سازمان‌های اطلاعاتی وی باور داشتند که می‌توان دیدگاه جهاد را پروراند و اداره کرد تا در خدمت اهداف دولت سوریه عمل کند.» مدارک فاش‌شده دیگر حاوی اظهارات ژنرال آمریکایی دیوید پترائوس بود که گفته بود: «بشار اسد به خوبی آگاه بود که برادرزاده‌اش عاصف شوکت، مدیر اطلاعات نظامی سوریه، از فعالیت‌های هوادار القاعده در عراق، ابو غدیه، آگاهی کامل داشت، که از خاک سوریه برای وارد کردن جنگجویان خارجی و بمب‌گذاران انتحاری به عراق استفاده می‌کرد»، در اسناد بعدی وی افزود که پترائوس باور دارد که «به مرور زمان، این مبارزان شروع به انجام حمله علیه رژیم بشار اسد خواهند کرد.» دولت اسد متهم شده‌ است که در دوران جنگ عراق تروریست‌هایی را آموزش می‌داده و به خاک عراق گسیل می‌کرده‌است. رئیس‌جمهور عراق نوری المالکی بشار اسد را پیرامون این موضوع تهدید به شکایت از دادگاه‌های بین‌المللی کرد که درنهایت سبب حمله به ابوکمال در سال ۲۰۰۸ و حملات هوایی ارتش ایالات متحده در سوریه شد. در طول جنگ داخلی سوریه، بسیاری از احزاب مخالف اسد او را به تبانی با داعش متهم کردند. چندین منبع ادعا کرده‌اند که زندانیان داعش در آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ به عمد از زندانهای سوریه آزاد شدند. همچنین گزارش شده‌است که دولت سوریه مستقیماً از داعش نفت خریداری کرده‌است.
برچسب ها:  بشار الاسد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها