به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۲۶۷۵۹۸

صادرات ۴۰۰۰ تن مرغ در زمان ممنوعیت!

صادرات ۴۰۰۰ تن مرغ در زمان ممنوعیت!
گروه اقتصادی: جست وجویی در آمار گمرک ایران نشان می دهد که در سال گذشته و از زمانی که صادرات مرغ ممنوع شده بود حدود ۴۰۰۰ تن صادرات صورت گرفته است.به گزارش ایسنا، در نیمه دوم سال گذشته بازار مرغ دچار نوسان شده و با افزایش قیمت همراه بود که در این بین کمبود مرغ برای تامین نیاز بازار مورد توجه قرا داشت و  دلایل متفاوتی برای آن اعلام شد. در همین رابطه در اواخر سال موضوع صادرات مرغ در زمان ممنوعیت مطرح  شد که برخی  آن را موجب تنش در بازار دانستند و گرچه واکنش های متفاوتی به همراه داشت ، مسئولان مربوطه رسما گزارشی از وضعیت صادرات این کالا در زمان ممنوعیت اعلام نکردند. 
 
این در حالی است که  از دهم آبان ماه طی مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار ، صادرات مرغ به دلیل تامین نیاز داخل ممنوع شده بود. با این حال بررسی  آمار گمرک ایران در رابطه با تجارت خارجی نشان می دهد که صادرات مرغ از آبان ماه که ممنوع شده بود تا پایان سال در مواردی ادامه داشته است. در سال گذشته در مجموع بیش از ۳۱ هزار تن مرغ به ارزشی بالغ بر ۴۶ میلیون دلار صادر شده که حدود ۴۰۰۰ تن در زمان ممنوعیت است. 

طبق این گزارش در خرداد ماه ۴.۴ هزار تن به ارزش ۷.۶ میلیون دلار، تیرماه ۱۰ هزار تن به ارزش ۱۸.۱ میلیون دلار، مرداد ۱.۲ هزار تن به ارزش ۱.۷ میلیون دلار ، شهریور ۵.۹ هزار تن به ارزش ۶.۲ میلیون دلار و مهرماه ۶.۹ هزار تن به ارزش ۹.۴ میلیون دلار صادرات مرغ انجام شده است.اما جریان صادرات مرغ از آبان ماه تا پایان اسفندماه یعنی در زمان ممنوعیت به این نحو است که در آبان ماه ۶۰۹.۷ تن به ارزش ۵۹۵.۷ دلار، صادرات انجام شده و در ادامه در دی ماه ۲.۲ هزار تن به ارزش ۲.۳ میلیون دلار،  ۹۶۱ تن در بهمن ماه به ارزش بیش از یک میلیون دلار و ۱۵۳.۷ تن در اسفندماه به ارزش ۱۵۶.۸هزار دلار بوده است. 

حجم ۴۰۰۰ تنی صادرات مرغ در قبال مصرف داخلی آن چندان قابل توجه نیست اما اینکه در این فاصله زمانی چه اتفاقی افتاده که صادرات مرغ با وجود مصوبه در رابطه با ممنوعیت  آن همچنان ادامه  داشته مورد توجه بوده و لازم به شفاف سازی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک ایران است.
برچسب ها: صادرات مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها