به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۲۶۷۶۰۴

تازه ترین خبرها از اوضاع تجارت ایران با همسایگان

تازه ترین خبرها از اوضاع تجارت ایران با همسایگان
گروه اقتصادی: طبق اعلام گمرک ایران ، در سال گذشته تجارت خارجی ایران  باکشورهای  همسایه  ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزارو ۸۶۹ دلار بوده  است که ۵۶درصد وزن و حدود ۵۰درصد کل تجارت ایران  با دنیا  را در بر می گیرد. به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی - دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک ایران - جزئیات تجارت ایران با کشورهای همسایه را اعلام کرد.
 
طبق اعلام وی، ایران  با ۱۵ کشور امارات متحده عربی، افغانستان،ارمنستان،آذربایجان‌ ،بحرین، عراق،کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه ، ترکیه، ترکمنستان و عربستان دارای مرزهای آبی وخاکی است و تجارت خارجی کشورمان در رویه های واردات و صادرات  با این کشورها از هر حیث برای کشور و به خصوص تجار و تولید کنندگان دارای اهمیت است و علی رغم برخی دشواری هایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه در طی  سالهای اخیر داشته ایم، با تلاش وجدیت همکاران ما درگمرک جمهوری اسلامی ایران و بنگاه های اقتصادی، تجار و بازرگانان حجم تجارت خارجی کشور با همسایگان قابل قبول بوده است .

طی ۱۲ ماه سال پارسال حجم تجارت خارجی کشورمان با همسایگان از حیث وزنی بالغ بر ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزارو ۳۸۹ تن انواع کالا برابر با ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است که از این میزان سهم صادرات محصولات کشورمان به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۲۱۳ تن برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۲۱۳ دلار است که ۶۰درصد وزن و ۵۸درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی  کشورمان به جهان را شامل می شود.

بیشترین حجم صادرات کشورمان به کشورعراق بوده است با ۲۵ میلیون و ۶۷۰ هزارو ۳۹۲ تن وبه ارزش هفت میلیاردو ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزارو ۶۷۳ دلار ، ضمن آنکه کمترین حجم صادرات را هم به بحرین داشته ایم که برابر با هشت میلیون و ۴۷۳ هزارو ۷۰۴ دلار بوده است .

در سال گذشته نزدیک به ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تن کالا ارزش ۱۶میلیارد و ۱۴۵میلیون دلار از کشورهای ۱۵ گانه همسایه وارد کشور شده است که ۴۳.۵درصد وزن و ۳۶.۵درصد کل واردات کشور از کشورهای جهان، از همسایگان ما بوده است که بیشترین حجم واردات کشورمان از همسایگان نیز از امارات متحده عربی با پنج میلیون و ۱۳۶ هزار و ۵۳۴ تن کالا و به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزارو ۵۹۱ دلار و کمترین میزان واردات را هم از کشور بحرین به ارزش ۹۴۶ هزارو ۸۰۸ دلار بوده است .

اما پس از عراق، اصلی ترین مقاصد صادراتی محصولات و کالاهای  ایرانی به ترتیب امارات با ۱۵میلیون و ۴۳۷هزار و ۵۶۶تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۶۱میلیون و۶۲۱هزار و ۶۸۲دلار،  ترکیه با دو میلیارد و۵۳۶ میلیون و۶۱۶ هزارو ۶۸۸ دلار و افغانستان با دو میلیارد و۳۰۸ میلیون و ۴۰۱ هزارو ۲۵۹ دلار هستند.همچنین اصلی ترین مبادی واردات کشورمان از همسایگان نیز پس از امارات متحده عربی، کشورهای ترکیه با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱ هزارو ۸۲ دلار و روسیه با یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزارو ۲۶۲ دلار هستند.
برچسب ها: تجارت صادرات گمرک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها