به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۲۶۷۶۰۸

پنج تولیدکننده برتر فولاد در ایران را بشناسید

گروه اقتصادی: ایران به دلیل داشتن معادن آهن در اقصی نقاط کشور به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا تبدیل شده است. استخراج آهن خام یکی از بزرگترین فعالیت های اقتصادی کشور می باشد و اقتصاد ایران به آن وابستگی زیادی دارد. اما کارخانه های زیادی هستند که آهن خام را به محصولات میانی و نهایی تبدیل میکنند تا سود خالص فولاد ایران افزایش پیدا کند و تنها صادر کننده مواد خام در ایران نباشیم.


در سال های گذشته به دلیل تحریم های کشورهای خارجی نسبت به ایران، صادرات فولاد ایران محدود شده است، اما همچنان ایران یکی از بزرگترین فعالان حوزه فولاد در جهان می باشد. بسیاری از کارخانه های ایران هستند که این مقام را در جهان برای ایران به ارمغان آورده اند. در ادامه پنج تولیدکننده برتر فولاد ایران را به همراه ظرفیت تولیدی آن‌ها، سبدکالایی و سال تاسیس و تاریخچه آن‌ها بررسی خواهیم کرد. همچنین در ادامه توضیح مختصری درباره دیگر کارخانجات فولاد ایران خواهیم داشت.

کارخانه ذوب آهن اصفهان
شرکت ذوب آهن اصفهان را قلب تپنده آهن ایران میدانند. این کارخانه هر ساله به میزان یک میلیون و هفتصد هزار تن تیرآهن ، یک میلیون تن میلگرد و کلاف، سی هزارتن نبشی، چهل هزارتن ناودانی و به مقدار ۳ میلیون و ششصد هزار تن شمش و چدن و بلوم و صد هزار تن ریل تولید میکند.
کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1346 در دشت طبس در 45 کیلیومتری جنوب غربی اصفهان تاسیس شد و درحال حاضر بزرگترین تولیدکننده فولاد ایران است. محصولات این کارخانه تیرآهن IPE ، INP و H ، میلگرد، نبشی، ناودانی و شمش های ساختمانی است.
اما این کارخانه تولیدات جانبی دیگری نیز دارد که در صنعت کاربرد بسیاری داشته و ایران را از واردات این محصولات بی نیاز کرده است. شمش فولادی، چدن جامد، قطران، گسيلن، تولوئن، بنزن، سولفات‌آمونيوم، كك، سرباره فولادسازی و كوره بلند، غبار مرطوب فولادسازی (لجن صنعتی)، آهك، اكسيژن گاز و مايع و ازت مايع از دیگر محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان، این غول فولادی ایرانی است.



شرکت فولاد مبارکه اصفهان
فولاد مبارکه را حتی کسانی که در فولاد فعالیت نمی کنند هم شنیده اند. این کارخانه بزرگ هم در اصفهان واقع است. ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه به تنهایی باعث شده اند که اصفهان تبدیل به قطب اصلی فولاد ایران شود.
فولاد مبارکه هفت هزار و سیصد تن گندله، هشت میلیون و ششصد و نود هزار تن آهن اسفنجی، هفت میلیون و پانصد و سی هزار تن اسلب، پنج میلیون و نهصد هزارتن ورق گرم، یک میلیون و پانصد و سی و پنج هزار تن ورق سرد، دویست هزارتن ورق گالوانیزه، صد و شش هزارتن ورق قلع اندود و صد و چهل و پنج هزار تن ورق رنگی هرساله تولید می کند.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در قیمت گذاری و تولید ورق فولادی از دیگر کارخانجات پیشرو است و اکنون دومین کارخانه تولید فولاد در ایران میباشد. این کارخانه در سال 1371 تاسیس شده است و در نزدیکی شهر مبارکه در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است. محصولات این کارخانه شامل ورق گرم و سرد و به صورت کلاف، کلاف اسید شویی، کلاف نوار باریک و تختال است.

شرکت فولاد خوزستان
کارخانه فولاد خوزستان سومین تولیدکننده بزرگ فولاد در ایران است. این کارخانه هر سال به میزان شش میلیون و سیصد هزارتن گندله، سه میلیون و هفتصدهزار تن آهن اسفنجی، سه میلیون و هفتصدهزار تن اسلب و بیلت و بلوم تولید می کند.
شرکت فولاد خوزستان سومین تولید کننده فولاد کشور و دومین تولیدکننده فولاد خام کشور بعد از فولاد مبارکه اصفهان است. این کارخانه در نزدیکی شهر اهواز واقع شده است. فولاد خوزستان در سال 1346 به روش احیا مستقیم و با کوره قوس الکتریکی مشغول به کار شد و حالا یکی از مهم ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور است. مهم ترین محصولات تولیدی این شرکت بیلت، بلوم و اسلب است.

شرکت فولاد هرمزگان
کارخانه فولاد هرمزگان هرساله به میزان یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن آهن اسفنجی، یک میلیون و پانصد هزارتن اسلب تولید میکند. این کارخانه به تنهایی باعث شده است که استان هرمرگان تبدیل به سومین قطب فولاد ایران شود. این کارخانه در سال 1378 افتتاح شد و در حال حاضر مهم ترین تولیدات آن اسلب و اهن اسفنجی است. اما آهک هم به میزان زیادی تولید میکند.  آهک یکی از مهم ترین متریال شیمیایی مورد استفاده در صنایع شیمیایی و عمرانی است که فولاد هرمزگان در سطح وسیعی آن ها را تامین میکند.

شرکت مجتمع فولاد خراسان
شرکت فولاد خراسان هرساله به میزان یک میلیون و ششصد هزارتن آهن اسفنجی، یک میلیون و چهارصد هزار تن بیلت، پانصد و پنحاه هزار تن بیلت تولید میکند.
شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال 1368 افتتاح گردید و در حال حاضر در سبد کالایی خود محصولاتی مانند میلگرد ساده و آجدار، شمش فولادی، آهن اسفنجی، نبشی و ناودتنی، پروفیل های چهارگوش و شش گوش، تسمه و بریکت دارد.
تولیدکنندگان دیگری نیز در ایران هستند که ایران را تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان کرده اند. از جمله این کارخانجات میتوان به گروه صنعتی فولاد ایران، مجتمع فولاد آلیاژی ایران، فولاد صنعت بناب، کاوه پارس، نورد فولاد یزد و ... اشاره کرد.
تولیدات کل فولاد کشور در سال 1398، ۲۸ میلیون تن بود که در سال 1399 به ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن در سال رسید که از این میزان، ۱۱ میلیون تن ورق اسلب، 19 تا 21 میلیون تن شمش فولادی برای تولید دیگر مقاطع فولادی مثل نبشی، ناودانی، تیرآهن، میلگرد و ... است. رشد قیمت آهن در سال های 1398 تا 1399 با نوسانات زیادی همراه بوده است ، از آنجا که هر مقطع فولادی گپ قیمتی متفاوتی دارند در اینجا نمیتوان به آن اشاره کرد و پیشنهاد ما مراجعه به سایت های تخصصی فروش مقاطع فولادی  است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها