به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۲۶۷۶۱۱

بررسی بهداشت روان فضانوردان در سرزمین جنوبی

بررسی بهداشت روان فضانوردان در سرزمین جنوبی
گروه علمی: فضانوردانی که مدت طولانی را در فضا می‌گذرانند با عوامل استرس‌زایی مانند انزوا، محصور شدگی، نداشتن حریم خصوصی، تغییر چرخه‌های تاریک روشنی، یکنواختی و جدایی از خانواده روبرو می‌شوند.به گزارش ایسنا، نکته جالب توجه این است افرادی که در ایستگاه‌های تحقیقاتی بین‌المللی در جنوبگان کار می‌کنند نیز شرایط سخت محیطی همراه با عوامل استرس‌زا بسیاری را تجربه می‌کنند که این دقیقا همانند وضعیتی است که افراد در طول کاوش طولانی مدت در فضا تجربه می‌کنند.
 
برای درک بهتر موانع روانی که فضانوردان با آن روبرو هستند، "کندیس آلفانو"(Candice Alfano) استاد روانشناسی دانشگاه هیوستون و دیگر محققان یک چک لیست سلامت روان(MHCL) را ایجاد کردند. این لیست ابزاری خودسنجی است که می‌تواند تغییرات بهداشت روانی را در محیط‌هایی با شرایط سخت محیطی تشخیص دهد. طی این مطالعه محققان از چک لیست سلامت روان برای مطالعه تغییرات روانی در دو ایستگاه سرزمین جنوبی استفاده کردند.

آلفانو گفت: ما تغییرات قابل توجهی در عملکرد روانشناختی مشاهده کردیم اما الگوهای تغییر برای جنبه‌های خاص بهداشت روانی متفاوت بود. بارزترین تغییرات در احساسات مثبت مشاهده شد. تحقیقات قبلی هم در فضا و هم در محیط‌های قطبی تقریباً منحصراً بر حالات عاطفی منفی از جمله اضطراب و علائم افسردگی متمرکز بوده است. اما احساسات مثبتی مانند رضایت، اشتیاق و حیرت ویژگی‌هایی هستند که برای خوب بودن در آن شرایط سخت مهم هستند.

در طول بررسی‌ها دریافتیم احساسات منفی نیز در حال افزایش است. انجام قداماتی با هدف افزایش احساسات مثبت ممکن است در کاهش خطر روانی در شرایط سخت، حیاتی باشد.در این مطالعه آلفانو و دیگر محققان با استفاده از چک لیست علائم سلامت روان را طی ۹ ماه از جمله سخت‌ترین ماه‌های زمستان ردیابی کردند. یک باتری ارزیابی ماهانه نیز وجود تغییرات در جسم، نشانگرهای زیستی استرس مانند کورتیزول و استفاده از استراتژی‌های مختلف تنظیم هیجان برای افزایش یا کاهش برخی احساسات را بررسی کرد.نتایج مطالعه نشان داد با افزایش زمان حضور در ایستگاه‌ها شرکت کنندگان تمایل به استفاده کمتری از استراتژی‌های موثر برای تنظیم (یعنی افزایش) احساسات مثبت خود دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها