به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۲۶۷۶۱۲

دلالان سیمان هرچقدر تیغشان ببُرد می‌بُرند

دلالان سیمان هرچقدر تیغشان ببُرد می‌بُرند
گروه اقتصادی: بازار سیمان بنا به گفته نمایندگان مجلس و فعالان صنعت ساختمان به حال خود رها شده و در حالی که تولیدکنندگان سیمان بر روی افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت سیمان، تفاهم کردند که باید هر پاکت سیمان ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان باشد، نرخهایی که در بازار فروخته می شود حدودا دو برابر است.
 
به گزارش ایسنا، بخش ساخت و ساز کماکان از قیمتهای نامتعارف سیمان رنج می‌برد و این در حالی است که ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ انجمن کارفرمایان صنعت سیمان بر اساس جلسه ۱۵ فروردین ماه مدیران عامل شرکتهای سیمان، قیمتها را ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش داد. بنابراین قیمت درب کارخانه هر تن سیمان کیسه‌ای ۵۰ کیلویی تیپ ۲ و پوزولانی ۴۲۸ هزار تومان و هر تن سیمان کیسه‌ای ۵۰ کیلویی تیپ ۵ به مبلغ ۴۳۵ هزار تومان خواهد بود. نرخ سیمان فله تیپ ۲ و پوزولانی نیز ۳۰۸ هزار تومان و تیپ ۵ به مبلغ ۳۱۵ هزار و ۵۲۱ هزار تومان قیمت گذاری شد. به این مبالغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد.

سیمان درب کارخانه پاکتی ۲۱ هزار تومان، درب کارگاه ۴۵ هزار تومان!
طبق این اطلاعیه هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۵ (که بیشتر مورد استفاده سازندگان قرار می گیرد) درب کارخانه ۲۱ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید ۲۳ هزار و ۷۰۷ تومان باشد. اما سازندگان می گویند که سیمان پاکتی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به دستشان می‌رسد. نمایندگان مجلس نیز علت نابسامانی بازار سیمان را رها شدن این بازار به دست واسطه‌ها و دلالان می‌دانند. از گوشه و کنار هم شنیده می‌شود که خرده فروشان سیمان هرچقدر تیغشان ببُرد می‌بُرند!انجمن سیمان می‌گوید که قیمت خرده فروشی هر پاکت سیمان تیپ ۵ باید ۲۳ هزار و ۷۰۷ تومان باشد. اما یکی از سایتهای فروش سیمان را که نگاه می‌کنیم، قیمت خرده فروشی سیمان درجه ۱ خاکستری را پاکتی ۴۳ هزار تومان تعیین کرده است.

هنوز سال آغاز نشده نوسان قیمت سیمان و فولاد در شرایطی به بازار ساخت و ساز سایه افکنده که ظاهرا بالاخره دولت پذیرفته که قیمت تمام شده مسکن ملی را افزایش دهد. با اینکه هنوز مسئولان وزارت راه و شهرسازی درخصوص افزایش قیمت هر متر واحد طرح اقدام ملی مسکن از ۲.۷ میلیون به ۴.۹ میلیونی تومان اظهارنظری نکرده اند، رشد ۷۹ درصدی قیمت بر اساس برآورد سازمان برنامه و بودجه، قطعی خواهد بود.
در صورتجلسه مدیران عامل ۲۰ کارخانه سیمان که ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در محل انجمن سیمان برگزار شده علت افزایش قیمت سیمان، رشد هزینه ها از جمله حقوق و دستمزد، سوخت مصرفی حمل و نقل و کیسه های سیمان عنوان شده است.

انجمن سازندگان یک چیز می گوید؛ سازندگان چیز دیگر
در بخشی از اطلاعیه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خطاب به مدیران عامل شرکتهای سیمان خاکستری عضو انجمن نیز آمده است: «نظر به اینکه انجمن سیمان به استناد تعهد اخذ شده در صورتجلسه فوق الاشاره و به نماینگی از طرف صنعت سیمان متعهد به ایجاد تعادل در بازار و تامین کمبود سیمان گردیده است، لذا مقتضی است با تشکیل منظم جلسات کارگروههای استانی و با هماهنگی انجمن نسبت به تامین سیمان مورد نیاز (مصارف مردمی ـ پروژه های ساختمانی ـ صنایع سیمان بر) اقدام و از تحویل سیمان به دلالان جدا خودداری فرمایند».

با این حال سازندگان مسکن مدعی هستند که کارخانجات سیمان اولویت را بر صادرات قرار داده اند و سیمان را قطره چکانی به بازار داخلی تزریق می کنند. انحصار در بازارهای سیمان و فولاد ظاهرا قرار نیست دست از سر بخش ساخت و ساز بردارد. بازار فولاد هم در روزهای اخیر دچار نوسان شده و قیمت میلگرد که تا چند هفته قبل حدودا کیلویی ۱۳ هزار تومان به کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

دلالان، میدان دار بازار مصالح ساختمانی هستند
یک نماینده مجلس درباره افزایش قیمت سیمان گفته است: مسئول کنترل قیمت مصالح ساختمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که بارها در رابطه با این موضوع در کمیسیون عمران مجلس جلسه برگزار کردیم. متاسفانه وزیر صمت نه تنها هیچ اقدامی برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی نکرده بلکه بازار را کاملا رها کرد تا امروز دلالان و واسطه‌گران میدان دار و تعیین کننده قیمت باشند.

اقبال شاکری با بیان اینکه برخی سودجویان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی را بهانه‌ای برای افزایش قیمت مسکن می‌کنند، تصریح کرد: افزایش قیمت سیمان و فولاد تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده مساکن نخواهد داشت لذا این موضوع از جانب سودجویان، ذی‌نفعان و مافیای مسکن مطرح شده و به مردم آدرس غلط می‌دهند از طرفی برخی مسئولان نیز کم کاری خودشان را در مدیریت بازار مسکن به حساب افزایش قیمت مصالح می‌زنند و به نحوی عنوان می‌کنند که تنها دلیل افزایش قیمت مساکن همین رشد نرخ مصالح ساختمان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه بی‌نظمی در وزارت صمت موجب شده، شبکه دلال و واسطه‌ قیمت سیمان را افزایش دهند خاطر نشان کرد: وزارت صمت حتی قادر نیست سامانه فروشی طراحی کند تا قیمت محصولات از درب کارخانه تا زمان تحویل به مصرف کننده شفاف باشد. در حالی که جوانان تحصیل کرده کشورمان به راحتی این سایت را طراحی می‌کردند.

شاکری گفت: عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا تاثیری بر کاهش قیمت این محصولات ندارد. کمیسیون عمران بارها وزیر صمت را دعوت کرده و در خصوص نابسامانی بازار مصالح ساختمانی از وی توضیح خواسته است اما تمامی برخورد ها و برنامه ریزی ها در مدیریت وزیر هیچ تاثیری نداشت.
برچسب ها: سیمان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها