به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۲۶۷۶۴۴

آمریکا، حمایت ایران ازحوثی‌ها را چشمگیر می‌داند

آمریکا، حمایت ایران ازحوثی‌ها را چشمگیر می‌داند
 گروه سیاسی: نماینده ویژه آمریکا در یمن، حمایت جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها را "چشمگیر و مرگبار" توصیف کرد و خواهان کمک بین‌المللی برای توقف "کمک‌های تسلیحاتی ایران" به این گروه شد.
تیم لندرکینگ به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ایران از چند طریق از جمله آموزش نظامی، کمک تسلیحاتی و آماده‌سازی برنامه پهپادی و موشکی حوثی‌ها، از آنها حمایت می‌کند. لندرکینگ گفت: "متاسفانه همه این اقدامات تاثیر بسیار زیادی دارد کما این که شاهد حملات بیشتر به عربستان - و بالقوه کشورهای دیگر - با دقت بیشتر و مرگباری بیشتر هستیم. به همین دلیل این موضوع باعث نگرانی جدی ماست."ایران همواره کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را رد کرده و می‌گوید از این گروه شیعه در یمن در مقابل عربستان حمایت معنوی می‌کند.
اما عربستان که از پنج سال پیش روابط خود با ایران را قطع کرده، جمهوری اسلامی را حامی اصلی حملات پهپادی، موشکی و دریایی حوثی‌ها علیه خود می‌داند که در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.
 لندرکینگ متوقف کردن کشتی‌های حامل کمک‌های تسلیحاتی به یمن را "بسیار سخت" توصیف کرد و از شرکای بین‌المللی آمریکا "مانند عمان" برای سد کردن راه کمک‌های تسلیحاتی ایران درخواست کمک کرد.عربستان شش سال پیش به کمک متحدانش جنگ علیه حوثی‌ها را آغاز کرد که در آن زمان دولت یمن را در صنعا سرنگون کرده بودند.
به گفته سازمان ملل جنگ یمن یکی از وخیم‌ترین فجایع انسانی در جهان را به وجود آورده و علاوه بر تلفات غیرنظامی بسیار بالا، بخش‌های زیادی از این کشور را با قحطی و فقر شدید روبرو کرده است.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، رسیدگی به بحران یمن را به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود تعیین کرد و با انتصاب تیم لندرکینگ به عنوان نماینده ویژه یمن، خواهان شکستن بن‌بست مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگی شد که بسیاری آن را جنگ نیابتی میان عربستان و ایران می‌دانند.
 لندرکینگ به نمایندگان کنگره آمریکا گفت که از "نقش‌آفرینی سازنده" ایران برای برقراری صلح استقبال می‌کند هر چند افزود که آمریکا "هیچ نشانه‌ای از این رویکرد ندیده است."
او نبرد جاری در مأرب در مرکز یمن را "بزرگترین تهدید" علیه تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح توصیف کرد و هشدار داد که اگر این نبرد متوقف نشود، آغازگر موجی از درگیری‌هایی شدیدتر و بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد.نبرد مأرب با تلاش گسترده حوثی‌ها برای در اختیار گرفتن کنترل این منطقه حساس به نقطه‌ای حساس رسیده و گفته می‌شود اگر آنها در این عملیات موفق شوند، دست بالا را در مذاکرات سیاسی آینده خواهند داشت.تیم لندرکینگ به نمایندگان کمیته روابط خارجی گفت که حدود 70 هزار آمریکایی در عربستان زندگی می‌کنند و هشدار داد که "بزرگترین ترس ما این است که آمریکایی‌ها در حملات حوثی‌ها کشته شوند".


 
برچسب ها: یمن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها