به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۲۶۷۶۵۰

زمان دور دوم مذاکرات ایران و عربستان

زمان دور دوم مذاکرات ایران و عربستان
گروه سیاسی: چند منبع مطلع و مقام خاورمیانه به رویترز گفته‌اند که دور دوم مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان تا پایان ماه جاری میلادی برگزار می شود. عربستان همچنین خواهان شرکت فعالانه ایران در مذاکرات برجام شده است.
 هدف از این مذاکرات کاهش تنش‌‌های بین دو کشور و ثبات بخشیدن به منطقه است. دور اول مذاکرات "بسیار سازنده" و محور این مذاکرات بیش‌تر از برجام بر بحران یمن متمرکز بوده است.
عربستان در عین حال  باز هم از ایران خواست، فعالانه در مذاکرات احیای برجام شرکت کند، تا از اوج‌گیری بیشتر تنش در منطقه جلوگیری شود و ثبات منطقه با بحرانی فزاینده‌تر روبرو نشود.
دولت عربستان گفته است که جامعه بین‌المللی نیازمند توافق‌های قوی‌تر و ماندگارتری با جمهوری اسلامی است که با آنها بتوان بر فعالیت هسته‌ای ایران نظارت کرد و جلوی رسیدن این کشور به سلاح هسته‌ای را گرفت. روزنامه فایننشال تایمز در ۱۸ آوریل خبر از مذاکره مستقیم بین نمایندگان ارشد دو کشور در نهم آوریل داده بود. این روزنامه همچنین در گزارش خود نوشته بود که یکی از مقام‌های ارشد عربستان خبر هر گونه گفت‌وگو و مذاکره‌ای با نمایندگان سیاسی ایران را تکذیب کرده است.مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان در سایه جنگ یمن، از چهار سال پیش قطع شده است. مذاکرات نمایندگان دو کشور در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا رسما خواستار پایان جنگ یمن شده است.از سوی دیگر، آغاز گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام برای رفع تحریم‌ها و همچنین بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نیز از جمله مسائلی است که برای مقامات عربستان از اهمیت بسیاری برخوردار است.


 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها