به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۶۷۶۶۴

بهار بی‌باران؛ خشکسالی پایتخت رکورد زد

بهار بی‌باران؛ خشکسالی پایتخت رکورد زد
گروه جامعه: مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: بررسی آمار و اطلاعات جمع آوری شده از ایستگاه‌های هواشناسی بیانگر کاهش بی سابقه بارش در فروردین ۱۴۰۰ است.
 مجتبی جلالی  اظهار داشت: متوسط بارش پهنه‌ای استان در فروردین ماه ۲.۲ میلی متر بوده است که در مقایسه با بلند مدت (۴۴.۲ میلی متر) نشانگر ۹۵ درصد کاهش بارش است.وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه بررسی نقطه‌ای آمار بارندگی حاکی از آن است که در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد چنین کاهش بارشی طی ۵۲ سال اخیر بی سابقه بوده و تنها در سال ۱۳۴۸ چنین مقادیری ثبت شده است.
وی بیان داشت: همچنین از ابتدای سال زراعی تا امروز ۱۷۸.۶ میلی متر باران در استان تهران باریده است که در مقایسه با بلند مدت (۲۳۰.۹ میلی متر) بیانگر کاهش ۲۳ درصدی بارش است. این در حالی است که آمار‌ها نشان از کاهش ۴۰ درصدی بارش سال زراعی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. لازم بذکر است که بارش یک سال کامل آبی در استان تهران ۲۹۱ میلی متر است.
جلالی با اشاره به بررسی تغییرات دما در فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت: این امر بیانگر افزایش متوسط دما، حداقل دما و حداکثر دما است. بعنوان نمونه در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد متوسط دما و متوسط حداقل دما در این ماه سه درجه و متوسط حداکثر دما ۲ درجه سلسیوس افزایش یافته است.
این مقام مسئول اضافه کرد: افزایش دما نشان از پایداری بیشتر جو، ابرناکی کمتر و در نهایت تبخیر بیشتر می‌باشد که این موضوع به همراه کاهش بارش، تاثیر مستقیمی بر مدیریت منابع آب در سطح استان و لزوم برنامه ریزی مناسب دارد.
برچسب ها: خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها