به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۲۶۷۶۶۵

قهرمان و رقیبانش در جشنواره کن ۲۰۲۱

قهرمان و رقیبانش در جشنواره کن ۲۰۲۱
گروه فرهنگ و هنر: روزنامه همشهری نوشت: اگرچه هنوز فهرست کاملی از فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن که قرار است از 6 تا 17ژوئیه (15 تا 26تیر) برگزار شود، اعلام نشده و دبیر هنری این جشنواره تا‌کنون تنها نام سه‌فیلم حاضر در این بخش را فاش کرده، اما با توجه به اخبار بسیاری از خبرگزاری‌ها، انتظار می‌رود، نام فیلم «قهرمان» جدید‌ترین ساخته اصغر فرهادی در 27مه2021 به‌عنوان یکی از فیلم‌های شاخص فهرست رسمی منتخب فیلم‌های جشنواره کن و بخش اصلی رقابتی این جشنواره اعلام شود.
کمپانی ممنتو فیملز تهیه‌کننده فیلم قهرمان نیز چندی قبل از حضور قطعی این فیلم در بازار فیلم کن «مارشه دو کن» که از 22تا 26ژوئن (اول تا پنج‌تیر) در این شهر برپا خواهد بود، خبر داده است. در بسیاری از خبرگزاری‌ها به این مسئله اشاره شده که این فیلم به‌احتمال زیاد یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین فیلم‌های نمایش داده‌شده در جشنواره کن و همچنین از امیدهای اصلی دریافت جایزه نخل طلای 2021، خواهد بود.
فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در دوران شیوع کرونا در شیراز ساخته شده و پس از مدتی وقفه به‌دلیل تشدید شیوع این ویروس در ایران، دوباره ساخت آن از سر گرفته شد و مدتی است فیلمبرداری آن به پایان رسیده. قهرمان، نهمین ساخته این کارگردان نام‌آشنای ایرانی و ازجمله آثار پر بازیگر این فیلمساز است. در این ساخته متاخر اصغر فرهادی، امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر‌عرفایی و تعدادی از بازیگران شیرازی جلوی دوربین رفته‌اند.
هایده صفی‌یاری نیز مانند بسیاری از آثار فرهادی، تدوین این فیلم را عهده‌دار بوده است. یکی از لوکشین‌های اصلی این فیلم سیلوی (انبار گندم) قدیمی شیراز بوده و همچنین از لوکشین‌های دیگری برای فیلمبرداری فیلم قهرمان در شیراز استفاده شده است. به باور منتقدان و برخی از فعالان حوزه فرهنگ و سینما، ساخت فیلم قهرمان در شیراز چهره هنری اصغر فرهادی به‌عنوان کارگردانی بین‌المللی را با شهری که نماد فرهنگ و هنر ایران است، پیوند می‌زند.
هنوز جزئیاتی از داستان این فیلم اعلام نشده است، اما الکساندر مورو، معاون فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو فیلمز، در سخنانی درباره فیلمنامه این فیلم گفته: فیلمنامه قهرمان فوق‌العاده است و در آن به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن ‌پرداخته شده. بسیاری همچنان انتظار دارند که قهرمانِ اصغر فرهادی نیز مانند بسیاری از فیلم‌های او، اثری پرتعلیق باشد. به‌نظر می‌رسد اصغر فرهادی با فاش‌نکردن جزئیات این فیلم، تماشاگران و علاقه‌مندان به فیلم‌های خود را تا لحظه اکران این فیلم در انتظار نگه دارد.
حتی انتظار می‌رود فیلم قهرمان اصغر فرهادی بتواند به‌عنوان نماینده ایران در اسکار2022 یکی از شانس‌های اصلی دریافت این جایزه معتبر سینمایی در بخش بهترین فیلم‌های بین‌المللی باشد. فرهادی در سال1390 برای نخستین بار به‌دلیل ساخت فیلم«جدایی نادر از سیمین» نخستین اسکار را برای سینمای ایران در بخش بهترین فیلم خارجی به ارمغان آورد. فرهادی با فیلم «فروشنده» نیز در سال1395 دومین جایزه اسکار خود را دریافت کرد. فرهادی با فروشنده همچنین جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن1395 را به ‌خود اختصاص داد.
هفتادوچهارمین جشنواره سینمایی کن با فیلم «آنت» به کارگردانی «لئو کاراکس» و با بازی «آدام درایور»و «ماریون کوتیار» در هفت‌ژوئیه2021 (16تیر1400) افتتاح خواهد شد. علاوه بر فیلم آنت به‌عنوان فیلم افتتاخیه جشنواره کن، نام دوفیلم «گزارش فرانسوی به کارگردانی « وس اندرسون» و «بندتا» ساخته پل ورهوون نیز برای حضور در بخش رقابتی این جشنواره اعلام شده است. اسامی سایر فیلم‌های منتخب جشنواره کن2021 برای حضور در بخش رقابتی در روز 27مه اعلام خواهد شد. فیلم آنت همچنین در بخش رقابتی برای دریافت جایزه نخل طلای کن حضور خواهد داشت.
جشنواره کن پیش‌تر قرار بود در میانه ‌ماه مه برگزار شود اما به‌دلیل کندی روند واکسیناسیون و تداوم شیوع کرونا از 6 تا 17ژوئیه (15 تا 26تیر) برگزار خواهد شد.
اسپایک لی، کارگردان آمریکایی نیز به‌عنوان رئیس داوران بخش‌ رقابتی و دیگر بخش‌های اصلی این جشنواره انتخاب شده است.
از هم‌اکنون رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی این جشنواره پرداخته‌اند. برخی از منابع خبری و سایت‌های خارجی نیز اعلام کرده‌اند که فهرست اصلی جشنواره کن در سال2021 شامل 30فیلم خواهد بود و احتمال داده‌اند که فیلم‌‌های«ساگی باتم» به کارگردانی پل توماس اندرسون، «مکبث» ساخته جوئل کوئن و «مسیر باد» به کارگردانی ترنس مالیک نیز ازجمله فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن باشند. البته تا زمانی که دبیر جشنواره کن، فهرست فیلم‌های منتخب بخش رقابتی جشنواره کن را به‌صورت رسمی اعلام نکند، حضور این فیلم‌ها در جشنواره کن2021 درحد یک احتمال خواهد بود.
تیری فرمو، دبیر هنری جشنواره کن و تیم همکارانش، قصد دارند درحالی‌که احتمال لغو برگزاری حضوری جشنواره کن همچنان به‌دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا وجود دارد، بیشترین تلاش‌های خود را انجام دهند تا در سال‌ جاری جشنواره کن را به‌صورت حضوری برگزار کنند، اما این مسئله بسیار به تسریع روند واکسیناسیون در فرانسه و بازگشت تدریجی این کشور به حالت عادی بستگی دارد و همچنان مشخص نیست تا اوایل ماه ژوئیه وضعیت این کشور از نظر شیوع کرونا چگونه باشد.
تیری فرمو اما با فرض اینکه این جشنواره در ‌ماه ‌ژوئیه‌ به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد، در سخنانی گفته است: ما نمی‌توانستیم رؤیایی بهتر از گردهمایی سینما و پرده نقره‌ای در «پاله د فستیوال» (محل اصلی برگزاری جشنواره کن)، جایی که فیلم‌ها شکوه و درخشندگی خود را به نمایش می‌گذارند، داشته باشیم.
پیر لسکور، رئیس جشنواره کن نیز با اشاره به نمایش فیلم آنت در افتتاحیه این جشنواره، تمام فیلم‌های لئو کاراکس را رویدادی فرخنده توصیف کرده و گفته است: آنت هدیه‌ای است که علاقه‌مندان به سینما، موسیقی و فرهنگ با حسرت، طی سال گذشته در انتظارش بودند.
 فیلم آنت همزمان با نمایش در کن، در سالن‌های سینمای سراسر فرانسه نیز توسط کمپانی«او جی سی» و استودیوهای آمازون که حقوق پخش فیلم در سینماهای آمریکای شمالی را دارند، نمایش داده خواهد شد.این فیلم همچنین در اواخر تابستان در «آمازون پرایم ویدئو» انتشار خواهد یافت. آنت نخستین فیلم انگلیسی‌زبان ساخته لئو کاراکس است.
داستان فیلم آنت در لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد و روایتی است از داستان عاشقانه یک کمدین استند آپ (با بازی ادام دراایور) و یک خواننده مشهور (با بازی ماریون کوتیار). زندگی به‌ظاهر آرام این زوج پس از تولد نخستین فرزندشان که نام آنت را برای وی انتخاب کرده‌اند، به‌طور کامل تغییر می‌کند. در این فیلم سیمون هلبرگ ایفای نقش کرده و چارلز گیلبرت تهیه‌کنندگی آن را عهده‌دار بوده است. پیش از این و در سال2012 فیلم «موتورهای مقدس» به کارگردانی لئو کاراکس نیز در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده بود.
 تیری فرمو اخیرا با تأیید حضور فیلم‌های «گزارش فرانسوی» و «بندتا» گفت: جز اسامی فیلم‌هایی که از سال قبل برای حضور در بخش رقابتی و فهرست رسمی فیلم‌های منتخب جشنواره کن، در جشنواره کن مدنظر قرار گرفته بودند، تا 27‌ماه مه، نام فیلم دیگری از این فهرست را اعلام نخواهم کرد.
وس اندرسون در فیلم گزارش فرانسوی، تعدادی داستان را در قالب داستان اصلی این فیلم که درباره یک مجله آمریکایی است که در یک شهر خیالی قرن بیستمی فرانسه منتشر می‌شود، روایت می‌کند. وس اندرسون برای ساخت این فیلم از تعداد قابل‌توجهی از بازیگران مطرح در نقش‌های مختلف بهره‌برده است؛ بنیسیو دل تورو، آدریان برودی، تیلدا سوئینتن، لی سیدو، فرانسس مک دورمند و تیموتی شالامت ازجمله بازیگرانی هستند که در گزارش فرانسوی ایفای نقش کرده‌اند.فیلم بندتا اثر پل ورهوفن، کارگردان هلندی نیز داستان یک راهبه در قرن هفدهم را روایت می‌کند که از تصورات ناراحت‌کننده‌ای رنج می‌برد. ویرژینی افیرا، شارلوت رامپلینگ و لامبرت ویلسون از بازیگران این فیلم هستند.این دو فیلم قرار بود سال قبل در جشنواره کن نمایش داده شوند که به‌دلیل تشدید شیوع کرونا و لغو جشنواره کن در سال2020، امسال در بخش رقابتی جشنواره کن حضور دارند.


 
برچسب ها: جشنواره فیلم کن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها