به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۲۶۷۶۶۷

توپ پُر تلویزیون علیه مذاکرات هسته‌ای

توپ پُر تلویزیون علیه مذاکرات هسته‌ای
گروه سیاسی: روزنامه شرق نوشت: بعد از آنکه سه‌شنبه‌شب شبکه سوم سیما (که مدت‌هاست به مخالفت‌ترین رسانه داخلی علیه محمدجواد ظریف و برجام تبدیل شده) مستندی با عنوان «پایان بازی» پخش کرد، قابل پیش‌بینی بود که رئیس دولت چنین واکنشی به آن نشان دهد: «بعضی‌ها پارسال و پیرارسال درباره برجام فیلم درست کردند و روی دستشان باد کرده و حالا در حال پخش آن هستند. البته اینها تفکرات قدیم است و ما به آن کاری نداریم. عیبی هم ندارد که پخش بکنند، چون ماهیت خودشان را افشا می‌کنند».
این مستند 20‌دقیقه‌ای، تقریبا به همه موضوعات مختلف از‌ جمله انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، برجام و حتی به دونالد ترامپ و جو بایدن، رؤسای جمهور آمریکا، پرداخت تا موضع منفی خود را نسبت به نشست وین نشان دهد. جالب آنکه در این مستند تصویر آیت‌الله هاشمی نیز حذف شده تا او نیز از مدار شبکه سوم و مدیر جوانش بیرون بیفتد. جملات استفاده‌شده مستند «پایان بازی» نیز هدف از ساخت آن را کاملا مشخص می‌کند؛ «تیم آمریکایی مسلح به توافقات از قبل آماده‌شده»، «حسن‌نیت همیشگی تیم مذاکره‌کننده ایران در برابر تیم آمریکایی» و «برداشتن تحریم‌ها بر روی کاغذ».
شلیک به پای خود!
اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری نیز همچون روحانی در صفحه خود در توییتر، این‌گونه گلایه کرد: «‏حمله به تیم مذاکره‌کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثال شلیک به پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به ‎مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید».
این دومین بار در سال جدید است که شبکه سوم تلویزیون در مخالفت با تیم مذاکره‌کننده و برجام، دست به ساخت برنامه می‌زند. در تعطیلات نوروز برخلاف سال‌های قبل که این شبکه سریال طنز را در کنداکتور خود قرار می‌داد، سریال «گاندو 2» به تهیه‌کنندگی مؤسسه فرهنگی- هنری اندیشه شهید آوینی را پخش کرد که به‌زعم سازندگان آن، پشت پرده مذاکرات برجام را به نمایش می‌گذاشت.
حتی در پایان این سریال این‌گونه بیان شد که دولت جلوی پخش آن را گرفته است، اما حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، در توییتی نوشت: «‏صریح باشید و بازی نکنید؛ بگویید چه کسی؛ از کجا و چه زمانی؛ درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صداوسیما فشار آورده‌ است. آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته‌ است؟».
محمدجواد ظریف نیز در واکنش به این سریال گفته بود این سریال پیش از اینکه به او ضرر بزند، به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی‌اعتمادی را ایجاد کرده است. او درباره اینکه چرا از این سریال شکایت نکرده است، عنوان کرده بود: «به اندازه کافی گرفتاری دارم و می‌دانم نتیجه‌ای ندارد. من نمی‌خواهم بیش از این خودم را گرفتار کنم».
شبکه سه سیما اما تقابل با ظریف و تیم مذاکره‌کننده را از سال 98 شروع کرده بود. در خرداد آن سال، سریال «گاندو» که به ماجرای بازداشت «جیسون رضائیان»، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست می‌پرداخت، پخش شد. این سریال قصد داشت وزارت خارجه و دولت دوازدهم را درخصوص امور جاسوسی صورت‌گرفته بی‌اطلاع نشان دهد.
در آن سریال، شخصیتی حضور داشت که از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به محمدجواد ظریف داشت، اما در برابر اتفاقات صورت‌گرفته منفعل بود. وزیر خارجه در همان روزها در واکنش به این مطلب که فردی در سریال گاندو به شما شبیه است، گفته بود من کلا تلویزیون را نگاه نمی‌کنم.
سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره این سریال گفته بود: «ما مانده‌ایم چه بگوییم. آنچه درباره وزیر امور خارجه و سایر همکاران پخش می‌شود، چندان با واقعیت همخوانی ندارد و اسناد مکاتبات و همکاری‌ها موجود است و اگر می‌خواستند اسناد را ارائه می‌دادیم تا سریال واقعی‌تر شود».
شبکه سه، چند روز بعد از پایان این سریال، مستند «داستان اتم» را پخش و سعی کرد اقدامات دولت و وزارت خارجه درخصوص به سرانجام رسیدن برجام را زیر سؤال ببرد و اقدامات آنان را در تقابل با راهبرد مقام معظم رهبری نشان دهد. علی مطهری، نماینده آن روزهای تهران در مجلس، در واکنش به این مستند نوشته بود: «مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره‌کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر؛ گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد».
3 پله تا احیای برجام
روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت به دفاع از برجام و تیم مذاکره‌کننده پرداخت و گفت: «امروز همه می‌دانند راه‌حل برای معضل هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است و این موضوع برای ۱+۴، ۱+۵، اروپا، منطقه و همه روشن شده است که باید توافق به‌خوبی اجرا شود».
او خواهان اجرائی‌شدن عین سند برجام شد و عنوان کرد: «نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. ما زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، البته طلب‌هایی هم در این زمینه داریم که بعدا مطرح می‌کنیم». او همچنین گفت: «برای احیای برجام سه پله وجود دارد؛ اولی رفع تحریم کامل است که بر عهده آمریکایی‌هاست. دومی راستی‌آزمایی است که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در زمان کوتاهی می‌توانیم آن را انجام دهیم و سومی بازگشت به توافق برجام است که ما آن را دقیقا اجرا و عمل می‌کنیم. امیدواریم در قدم‌های بعدی در ۱+۵ صداقت، جدیت و حل سریع مسئله را حس کنیم و ببینیم. البته این روند نباید طولانی شود، بلکه در مدت کوتاهی باید به آن برسیم».
آن‌قدر بگویید که خسته شوید
روحانی به انتخابات ریاست‌جمهوری که دو ماه دیگر برگزار می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: «در موضوع هسته‌ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که نتیجه انتخابات چگونه است. حتی اگر مثلا انتخابات به‌جای ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ بود، ما باز هم این اقدامات را با قدرت انجام می‌دادیم؛ چرا‌که اگر مردم خوشحال باشند و احساس بهتری در شرایط زندگی خود داشته باشند، با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند.
ما انتخابات پرشوری می‌خواهیم و این وظیفه ماست و برای این کار یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم. به حرف این جناح و آن جناح هم توجه نداریم. این‌قدر بگویید تا خسته شوید. در این میان اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند و می‌خواهد در این راه سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود، بداند مردم به او رأی نخواهند داد».


 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها