به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۲۶۷۶۶۹

مجلس قانون‌گذاری یا ستاد انتخاباتی؟

مجلس قانون‌گذاری یا ستاد انتخاباتی؟
گروه سیاسی: روزنامه شرق نوشت: مجلس این روزها به ستاد انتخاباتی اصولگرایان تبدیل شده است. شاید تعطیلی دو‌هفته‌ای هم در راستای این بوده که نمایندگان به وظایف انتخاباتی 1400خود برسند! به‌جز دو نماینده عضو هیئت‌رئیسه که رسما اعلام نامزدی کرده‌اند و رئیس مجلس که در مظان نامزدی است، از آن‌سو 220 نماینده هم در حمایت از رئیسی نامه امضا کرده‌اند.
انتخابات کنش میان اصولگرایان را هم تحت تأثیر خود قرار داده است؛ تا جایی که به نظر می‌رسد ماه عسل جبهه پایداری و قالیباف، زودتر از آنچه تصور می‌شد به پایان رسید. صلح یک‌ساله بعد از تقسیم مناسب در مجلس و ظاهرا راضی‌شدن هر دو جریان، با نزدیک‌شدن به انتخابات 1400 شکننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد؛ جریانی‌که حتی حاضر نبود قالیباف را در فهرست اصولگرایان تهران ببیند، یکی از اعضایش شروع به افشاگری علیه نادران و قالیباف درباره دستکاری در ارقام بودجه بعد از تصویب در صحن مجلس کرده است؛ افشاگری‌ای که گرچه ظاهرا پرده‌برداری از یک رانت با هدف شفافیت و فسادستیزی است، اما حتما لایه‌های پنهان مهم‌تری هم دارد که انگیزه این افشاگری بوده است.
اگر اختلاف‌ها بین دو جریان جبهه پایداری و قالیباف ریشه قدیمی نداشت و موعد انتخابات هم نبود، شاید اصلا ماجرا علنی هم نمی‌شد یا حداقل تلاش می‌شد در همان مجلس حل‌وفصل شود، بدون اینکه چیزی بیرون درز کند. خضریان در حالی قالیباف و نادران را متهم کرده که نادران در ماجرای انتصاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات از منتقدان قالیباف و حامیان بذرپاش و به‌طور مشخص جبهه پایداری بود که مدعی بودند مدارک بذرپاش مشکلی ندارد.
تاکنون فقط یک عضو دیگر مجلس به ادعای خضریان در همان توییتر پاسخ داده و نه قالیباف و نه نادران که نامه خضریان خطاب به آنهاست، چیزی نگفته‌اند. علی خضریان، عضو کمیسیون اصل 90، در توییتر مدعی تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رأی‌گیری بودجه در صحن مجلس شده است و در نامه‌ای خطاب به نادران و قالیباف گفته که این رانت و تخلف بزرگ را پیگیری می‌کند.
توانگر، نماینده تهران در مجلس، ادعای خضریان را انتخاباتی دانسته و توییت کرده: «آقای صادق محصولی، دبیرکل محترم حزب پایداری! ظاهرا تمایل دارید در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نقش فعال ایفا کنید. به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب ناجوانمردانه بهارستان نمی‌گذرد».
هم‌زمان در کش‌وقوس آمدن یا نیامدن ابراهیم رئیسی‌، جواد کریمی‌قدوسی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۲۰ امضا ذیل نامه‌ای به محضر آیت‌الله رئیسی در این نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی از ایشان برای نامزدشدن در انتخابات ۱۴۰۰ریاست‌جمهوری دعوت به عمل آوردند».
در‌حالی‌که شورای وحدت اصولگرایان هم اعلام کرده گزینه نخست آنها رئیسی است، اما صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به اینکه «ممکن است جناح اصولگرا روی قالیباف اجماع کند»، گفته است: «من درباره کاندیداتوری آقای رئیسی فکر می‌کنم که ایشان شخصا تصمیم درستی گرفته و قصد کاندیداتوری ندارد. به نظر من آقای رئیسی این مسئله را خوب درک کرده و بعید می‌دانم شخصا مایل به کاندیداتوری باشد.
کما‌اینکه نشانه‌ای هم از تمایل ایشان مشاهده نکرده‌ایم. به نظر من حتی این اصراری که برخی به کاندیداتوری آقای رئیسی دارند، مشکوک است. به نظر می‌رسد برخی از رویه مبارزه با فساد در قوه قضائیه خوشحال نبوده و ترجیح می‌دهند ایشان از این قوه خارج شده و به قوه مجریه برود».
این روزها تعداد اصولگرایانی که احساس تکلیف می‌کنند برای انتخابات 1400 نامزد شوند، دارد از یک اتوبوس هم فراتر می‌رود. عبارت اتوبوس نامزدها را عزت‌الله ضرغامی در کنایه به تعدد چهره‌هایی که قصد ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، به زبان آورده بود؛ آن‌هم درحالی‌که خودش مسافر این اتوبوس است.
در تازه‌ترین خبر، روز گذشته مؤتلفه هم نامزد حزبی‌ خود را به شورای وحدت اعلام کرد. از تیم پنج‌نفره نامزدهای در تراز ریاست‌جمهوری حزب مؤتلفه اسلامی به ادعای خودشان، یک نفر یعنی اسدلله بادامچیان به فینال راه یافته است. رئیس حزب مؤتلفه در نشست خبری دیروز، خودش را به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 معرفی کرد. این حزب قبلا در بیانیه‌ای گفته بود تیم نامزدهای ما شامل «بادامچیان»، «میرسلیم»، «نیکنام»، «انواری» و «ترقی» است.
این در حالی است که حزب مؤتلفه عضو شورای وحدت اصولگرایان است. درحالی‌که این شورا اخیرا از 10 نفر به‌عنوان نامزدهای بالقوه ریاست‌جمهوری نام برده، اما نام بادامچیان یا دیگر اعضای مؤتلفه در میان این 10 نفر به چشم نمی‌خورد. اگرچه متکی گفته بود امکان اضافه‌شدن به این لیست وجود دارد.
بادامچیان در همین باره گفته که شورای وحدت مانع نامزدی کسی نیست و حزب منعی در معرفی افراد ندارد و شاید شورای وحدت روی نامزد حزب مؤتلفه ائتلاف کرد. به گفته بادامچیان، شورای وحدت به آنها گفته چون پنج نفر را معرفی کرده‌اید، یک نفر را انتخاب کنید تا به شورای وحدت دعوت کنیم و من یعنی بادامچیان دعوت شدم. مسلما خودم اعلام نامزدی می‌کنم، اما اگر شورای وحدت بخواهد کناره‌گیری می‌کنم. در جهت بررسی باید دید از بین نامزدها چه فردی بیشتر درخور توجه است و می‌تواند مشکلات سنگین را رفع کند.


 
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها