به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۲۶۷۶۷۲

آمریکا، ترکیه را از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت

آمریکا، ترکیه را از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت
گروه بین الملل:خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد، ایالات متحده و هشت کشور دیگر توافق ۲۰۰۶ در رابطه با برنامه اف-۳۵ را ملغی کرده و توافقنامه جدیدی به امضا رساندند که ترکیه را مستثنی می‌کند.
ترکیه یکی از مهمترین تامین‌کنندگان قطعات برای این جنگنده‌هاست. این مقام پنتاگون درباره این اقدام جزئیات بیشتری ارائه نکرد.واشنگتن در سال ۲۰۱۹ ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت و استدلال می‌کرد که سامانه‌های موشکی هوایی اس-۴۰۰ که آنکارا خریداری کرده، می‌تواند از طرف روسیه برای دسترسی مخفیانه به جزئیات محرمانه جت‌های اف-۳۵ لاکهید مارتین مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آن را با سامانه‌های ناتو ناسازگار دانست.
با این حال، ترکیه تاکید دارد که سامانه‌های اس-۴۰۰ با سامانه‌های ناتو تداخلی ندارد و هیچ تهدیدی علیه این ائتلاف نظامی نیست.به‌رغم حذف ترکیه از این برنامه و تحریم صنعت دفاعی ترکیه در ماه دسامبر، پنتاگون گفته است که همچنان برای قطعات اصلی اف-۳۵ به پیمانکاران ترکیه‌ای متکی خواهد بود.
یک دیده‌بان کنگره آمریکا در مه ۲۰۲۰ گزارش داد که تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه اف-۳۵ احتمالا موجب افزایش مشکلات زنجیره تامین از بابت افزایش تولید می‌شود. برنامه اف-۳۵ به ارزش ۳۹۸ میلیارد دلار از آن زمان با مشکلات بیشماری به ویژه کمبود موتور مواجه شده است.
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها