به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۲۶۷۶۹۳

آخرین آمار از تزریق واکسن کرونا در کشور

آخرین آمار از تزریق واکسن کرونا در کشور
گروه جامعه: سخنگوی سازمان غذا و دارو از برخورد با افرادی که اقدام به تزریق خارج از اولویت فاز یک کرده اند، خبر داد و گفت: با متخلفان تزریق خارج از اولویت و دست اندرکاران و ناظران این موضوع برخورد اداری لازم صورت گرفته است.
کیانوش جهانپور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان "از واردات تا تولید و حواشی واکسن کرونا" با بیان اینکه سلامتی، حقوق مسلم هر فرد است، گفت: واکسن به عنوان فرآورده ای که از ظرائف و پیچیدگی های بسیاری برخوردار می باشد، محصولی نیست که از بازار آزاد تهیه شود و در این مسیر نباید فریب افراد سودجو را خورد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عدد تزریق واکسن در کشور از ۶۴۰ هزار دوز تجاوز کرده و از این تعداد بیش از ۱۴۰ هزار نفر هر دو دوز را دریافت کردند، افزود: تا به امروز آنچه که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته، یک میلیون و ۹۹۵ هزار دوز است و فردا هم ۱۰۰ هزار دوز به این تعداد افزوده خواهد شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه با دستور وزیر بهداشت تمهیداتی برای ورود واکسن‌های بیشتر به کشور صورت گرفته است، گفت: در روزهای اخیر توزیع تقریباً و سیع تری را داشتیم، اکنون روزی ۴۰ تا ۵۰ هزار واکسن تزریق می‌شود.
جهانپور در ادامه با بیان اینکه میزان دز مورد نیاز کشورمان برای رسیدن به ایمنی مطمئن حدود ۱۲۰ میلیون دز است، افزود: تا این لحظه و با پیشبرد مسیرهای چهارگانه جهت تامین واکسن و عقد قرارداد با کواکس و سایر کشورهای تولید کننده تاکنون ورود حدود ۲۴۰ میلیون دز به کشورمان محتمل شده و حتی اگر ۵۰ درصد ضریب منفی هم پیش بیاید ما به ۱۲۰ میلیون دز واکسن مورد نیاز کشورمان دست خواهیم یافت.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه قطعا واکسن کرونا در ایران رایگان خواهد بود، گفت: وزارت بهداشت واکسن کرونا را خریداری می کند و بر اساس سند ملی و اولویت های برنامه ملی در سراسر کشور رایگان و عادلانه توزیع و تزریق خواهد کرد.
وی در ادامه به اولویت های تزریق واکسن در کشور اشاره کرد و افزود: فاز یک عمدتاً متوجه کادر درمان و کارکنان سلامت می‌شوند، کارکنان سلامت، بیماران خاص، برخی از گروه‌های بیماران صعب العلاج، معلولین، جانبازان، کارکنان آسایشگاه‌ها، پاکبانان و کسانیکه بیماری‌های زمینه‌ای دارند و همچنین کسانی که درگیر در امر دفع و جمع آوری زباله‌های عفونی هستند در فاز یک قرار می‌گیرند که در روزهای اول اردیبهشت شاهد اتمام فاز یک خواهیم بود.
او ادامه داد: از نیمه دوم اردیبهشت فاز دو محقق خواهد شد، سالمندانی که سن بالای ۶۴ سال دارند و کسانیکه بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسیناسیون خواهند شد، لذا ۸۰ تا ۸۵ درصد بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند جزو گروه سالمندان هستند لذا هم‌پوشانی در این گروه صورت گرفته است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه به بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند اشاره کرد و افزود: دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن دیگر اعلام خواهد شد، انشاالله به تدریج اطلاع رسانی انجام می‌شود و این واکسیناسیون در فصل بهار انجام خواهد شد، در حالت خوش بینانه تا پایان فصل بهار و ابتدای تابستان فاز دو را تمام خواهیم کرد.
جهانپور در ادامه با بیان اینکه امیدواریم ضریب تحقق تامین واکسن بهتر از روزها و هفته‌های قبل باشد، گفت: در تابستان فاز ۳ و در پاییز فاز ۴ را انجام خواهیم داد، امیدواریم ۷۰ درصد جمعیت را بتوانیم واکسن بزنیم تا ایمنی جمعی ایجاد شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین به سامانه سیب، سامانه یکپارچه بهداشتی اشاره کرد و در این باره گفت: اصل سامانه‌سیب این است که افراد باید دارای سامانه الکترونیک سلامت باشند، بیش از ۸۵ درصد مردم واجد پرونده الکترونیک سلامت هستند، اگر کسی نگرانی داشت، می‌توانند در روستاها به خانه‌های بهداشت تماس بگیرند و در شهرها به پایگاه‌های سلامت محل سکونت مراجعه کرده و اقدام به تشکیل پرونده سلامت کنند.
وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد افراد واجد پرونده الکترونیک سلامت هستند، افزود: بیماران زمینه‌ای بالای هجده سال در اولویت دوم کرونا از طریق سامانه سیب در فصل بهار در برابر کرونا واکسینه خواهند شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه درخصوص شایعه ثبت نام و فروش واکسن در برخی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: ثبت نام در بیمارستان‌های خصوصی بعید است لذا اگر هم باشد مردم موارد مشکوک فروش واکسن در بیمارستان‌های خصوصی را گزارش کنند و حتماً برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت البته تاکنون گزارشی در این رابطه گزارش نشده است.
وی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم اگر موارد مشکوک را دیدند گزارش دهند، این فرآورده به گونه‌ای نیست که بخواهد سلامت عمومی جامعه را تامین کند، لذا مردم نباید خودشان را در معرض تهدید قرار بدهند، قطعا دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد، و ما هم به عنوان شاکی در کنار بقیه مردم قرار می‌گیریم و از مسیر پلیس فتا و دستگاه‌های امنیتی با متخلفان برخورد خواهیم کرد.
جهانپور همچنین به موضوع واکسن های تقلبی اشاره کرد و گفت: واکسن‌های تقلبی در دنیا بسیار زیاد است و این واکسن‌ها امروزه یکی از معضلات نظام سلامت شده است، قاعدتا با این تقاضا و نیاز موجود و عرضه محدودی که در دنیا وجود دارد افراد سودجو و فرصت طلب دست به کار خواهند شد.
وی با بیان اینکه واکسن فرآورده‌ای بیولوژیک است به طوری که باید در آن زنجیره سرد رعایت شود، تاکید کرد: در این مسیر نباید فریب افراد سودجو را خورد که واکسن را از طریق غیر حرفه ای و غیر استاندارد تهیه و در محل نامناسب نگهداری می کنند؛ زیرا در بازار آزاد، زنجیره سرد رعایت نمی شود البته در این راه حتما با متخلفان و سوداگران دارو برخورد خواهد شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان از مردم خواست تا مراقب باشند برای تهیه واکسن در این چرخه نامعیوب ورود پیدا نکرده و واکسن را از بازارهای غیررسمی تهیه نکنند.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها