به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : ۲۶۷۷۱۲

وام ۱۰۰میلیونی ازدواج شاید از ۲ماه دیگر!

وام ۱۰۰میلیونی ازدواج شاید از ۲ماه دیگر!
گروه جامعه: روزنامه خراسان نوشت: زوج‌های جوان برای دریافت وام ازدواج 70 و 100 میلیون تومانی باید فعلا منتظر بمانند، چرا که احتمالا تا یکی دو ماه دیگر هم خبری از اعطای آن نخواهد بود!
طبق قانون لایحه بودجه 1400، مبلغ امسال وام ازدواج افزایش قابل توجهی یافته است و می‌تواند کمک حال خوبی برای زوج‌های جوان باشد. این وام به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقدشان از 1/1/1397 به بعد باشد، به شرط آن‎که در طول 2 سال گذشته برای دریافت این وام ثبت‌نام نکرده باشند.
مبلغ این وام هم برای زوج‌های جوان‌تر (پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال) تا سقف 100 میلیون تومان خواهد بود و برای سن بالاترها 70 میلیون تومان. اما با این‎که وارد دومین ماه سال 1400 شده‌ایم، هنوز خبری از پرداخت وام‌های جدید نیست.
معاون وزیر ورزش و جوانان، دلیل این اتفاق را پرونده‌های باقی‌مانده از سال گذشته اعلام کرده و گفته است: با توجه به تمام نشدن پرونده‌های وام ازدواج سال گذشته، همچنان وام‌های ۵۰ میلیون تومانی در حال پرداخت است؛ اما ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج امسال نیز از پنجم فروردین‌ماه آغاز شده است. آن‌طور که «محمدمهدی تندگویان» به ایسنا گفته، بانک مرکزی با اتمام پرونده‌های سال گذشته، روند و شرایط پرداخت وام ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج را اعلام خواهد کرد.
با این اوصاف پرداخت وام‌های جدید، قبل از هرچیز لنگ تامین اعتبار برای پرداخت وام به زوج‌هایی است که سال گذشته ثبت‌نام کرده‌ و هنوز وام‌های 50 میلیون تومانی‌شان را دریافت نکرده‌اند. البته آن‎طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، وضعیت پرداخت‌های وام ازدواج در سال 99 رشد قابل‌توجهی نسبت به سال 98 داشته است. به گفته «عبدالناصر همتی»، در سال ۹۹ میزان وام ازدواج پرداختی توسط نظام بانکی با ۶۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۴۳هزار میلیارد تومان رسید و به بیش از ۸۲۳ هزارنفر اعطا شد.
حالا دو سوال مهم برای زوج‌های جوانی که منتظرند تا با دریافت وام‌های 70 و 100 میلیونی، زندگی مشترک‌شان را آغاز کنند این است که «از سال گذشته چند نفر هنوز در صف وام ازدواج مانده‌اند؟» و « مشمولان وام‌های جدید چه مدت باید منتظر باشند؟» اگرچه بانک مرکزی در گزارش خود به تعداد پرونده‌های باقی‌مانده از سال قبل اشاره نکرده، اما اطلاعات موثق و البته اختصاصی خراسان حاکی از آن است که طبق آخرین گزارش‌ها، هم‌اکنون حدود 100 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند که باید وام‌های 50 میلیون تومانی خود را دریافت کنند؛ که معادل 5هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی می‌خواهد.
همچنین اگر همان آمار رسمی بانک مرکزی را ملاک قرار دهیم، در سال گذشته به طور میانگین ماهانه حدود 70 هزار وام ازدواج پرداخت شده است؛ این یعنی احتمالا پرداخت 100 هزار وام دیگر، حدود یک‌ماه و نیم زمان می‌برد، مگر آن‌که اتفاق خاصی رخ بدهد و منابع مالی بانک‌ها دگرگون شود.با این اوصاف فعلا بزرگ‌ترین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج 70 و 100 میلیون تومانی، تامین این 5 هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک‌هاست، بماند که این بازی در مراحل بعدی هم غول بزرگی به نام «تعیین ضامن» دارد!


 
برچسب ها: وام ازدواج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها