به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۲۶۷۷۱۷

خواب کم به زوال عقل منجر می‌شود

خواب کم به زوال عقل منجر می‌شود
گروه علمی: نتیجه یک مطالعه نشان می دهد، افرادی که معمولا کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند تا ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.این مطالعه جدید نشان داد، افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. نداشتن خواب کافی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.محققان دانشگاه «پاریس» داده‌های نظرسنجی در مورد سلامت هفت هزار و ۹۵۹ فرد انگلیسی از جمله مدت زمان خواب شبانه آن‌ها را از سال ۱۹۸۵ تجزیه و تحلیل کردند.

محققان متوجه شدند، افرادی که ۵۰ تا ۷۰ سال سن دارند و در میانسالی کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند، ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۵۰ میلیون نفر در سطح جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به ۱۰ میلیون مورد جدید ابتلا به زوال عقل گزارش می‌شود.محققان می‌گویند: خواب برای سلامت مغز در میانسالی مهم است و تحقیقات آینده ثابت می‌کند که آیا بهبود عادت‌های خواب می‌تواند از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند یا خیر.

یک علامت رایج ابتلا به زوال عقل تغییر الگوی خواب در شب است، اما محققان می‌گویند که الگوی خواب قبل از شروع زوال عقل ممکن است در این بیماری نقش داشته باشد.محققان در این مطالعه، داده‌های جمع آوری شده در ۳۶ سال گذشته از سال ۱۹۸۵ را بر روی هزاران نفر که عادات خواب و مدت زمان خواب خود را گزارش داده بودند، بررسی کردند.

محققان متوجه شدند زوال عقل بر چرخه‌های خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد، اما میزان ارتباط طول مدت خواب در بزرگسالی با ابتلا به زوال عقل مشخص نیست. علت این موضوع می‌تواند این باشد که اکثر مطالعات به طور واضح سن را در ارزیابی مدت زمان خواب یا مدت زمان پیگیری مد نظر قرار نداده اند.محققان توضیح دادند: در این بررسی هر دو این جنبه‌ها و مجموعه وسیعی از متغیر‌ها مد نظر قرار گرفت. آن‌ها متوجه شدند که کوتاه بودن خواب در میانسالی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

هنگام خواب، سموم از مغز و سایر قسمت‌های بدن پاک می‌شود تا از بدن در برابر بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان محافظت کند.محققان می‌گویند: فرضیه‌های قابل قبول بیولوژیکی برای توضیح رابطه میان مدت خواب و زوال عقل وجود دارد. یکی از آن‌ها مربوط به نقش خواب در پاکسازی ضایعات پروتئین در مغز است.

در یک دوره بیداری فعالیت عصبی باعث افزایش ترشح پروتئین‌های بتا آمیلوئید می‌شود. سپس این پروتئین‌ها هنگام خواب از مغز شسته می‌شوند. در مورد خواب کوتاه، پاکسازی این پروتئین‌ها ممکن است تغییر کند و به تجمع بتا آمیلوئید در مغز منجر شود.تجمع این پروتئین‌ها در آلزایمر مشاهده می‌شود. مکانیسم‌های دیگری نیز ممکن است نقش خواب را در التهاب عصبی و تصلب شرایین (تصلب شرایین) داشته باشد.طبق اعلام سازمان سلامت انگلیس، بیشتر بزرگسالان هر شب به ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند. «بنیاد خواب آمریکا» هفت تا هشت ساعت خواب را به طور خاص برای افراد بیش از ۶۵ سال توصیه می‌کند.
برچسب ها: کم خوابی زوال عقل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها